Bilen til Pål Erik skifter farge: – Det er mange som tar bilder
Testet bilen i 285 km/t på påskeferie i Tyskland.

– Det beste med bilen er selvfølgelig den vanvittige akselerasjonen. Det er like moro hver eneste gang, forteller Pål Henrik Thorkildsen.
48-åringen fra Askim er én av relativt få nordmenn som har klinket til med Teslas nye flaggskip: Model S Plaid. Bilen med tre elmotorer på til sammen 1.020 hestekrefter.
– Jeg har eid bilen siden desember i fjor og er stort sett veldig fornøyd. Igjen må jeg poengtere kreftene som er helt ville å kjenne på. Det er slutt på at Tesla er en bil som går fort opp til 100 km/t. Denne bare fortsetter og fortsetter, sier Tesla-entusiasten.

285 km/t i Tyskland
I påsken tok Pål Henrik med seg sønnen til Tyskland – for å kjenne litt mer på de 1.020 hestene.
– Vi fikk virkelig erfare hva bilen er god for – på deler av Autobahn med fri fart. Vi klarte 285 km/t. Jeg ble faktisk litt skuffet, ettersom jeg trodde bilen skulle klare 322 km/t. Det viser seg at bilen er begrenset til 285 km/t – med mindre man oppgraderer til «Track Package». Det koster rundt 200.000 kroner, forteller han.
– Blir det aktuelt å oppgradere?
– Nei, det gjør det nok ikke. Så ofte er jeg ikke i Tyskland.
Mange blir overrasket når Morten (21) kommer kjørende

Liker ikke rattet
Bilen Pål Henrik kjører nå er hans tredje Tesla. Tidligere har han kjørt flere andre grombiler, blant annet Porsche Cayenne.
– Hvorfor endte du på Model S Plaid?
– Det handler om totalpakken. Jeg liker bilen godt, både når det gjelder ytelser, plass og komfort. Også er det tross alt billigere å kjøre elektrisk enn en bensin- eller dieselbil.
Det Pål Henrik ikke er spesielt fornøyd med er det mye omtalte Yoke-rattet.
– Det er superkult å se på, men ikke særlig praktisk. Spesielt blinklys-bruk i rundkjøringer er tungvimt. Her savner jeg hendler bak rattet, det er synd Tesla har kuttet det.
Kritiserer nytt Tesla-ratt: – Dette er for knotete!

Skifter farge
Nabolaget er sjelden i tvil når Pål Henrik er ute og kjører. Bilen har en helt spesiell folie – som bytter farge avhengig av hvordan lyset treffer.

– Den er ikke veldig diskré nei, men det var heller aldri meningen. Jeg syns det er gøy med noe som skiller seg litt ut.
– Vi regner med at det blir litt oppmerksomhet her?
– Absolutt! Det er veldig mange som filmer og tar bilder av bilen. Det hender også jeg ser noen tomler opp på motorveien.
– Har du noen flere planer for bilen?
– Nei, nå er jeg ganske fornøyd. Denne kommer jeg til å beholde lenge. Helt til Tesla er klar med neste generasjon Roadster. Den blir hysterisk!
Test Tesla Model S Plaid: Deres beste så langt?
Vis fram din bil:
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

Her tester vi toppfarten på Model S Plaid – se reaksjonen når vi bikker 300 km/t: