Bilen til Pål Erik skifter farge: – Det er mange som tar bilder

Testet bilen i 285 km/t på påskeferie i Tyskland.

TESLA-FAN: Dette er Pål Henrik Thorkildsen sin tredje Tesla – og som du ser av både skilt og T-skjorte er ingenting overlatt til tilfeldighetene.
TESLA-FAN: Dette er Pål Henrik Thorkildsen sin tredje Tesla – og som du ser av både skilt og T-skjorte er ingenting overlatt til tilfeldighetene.

– Det beste med bilen er selvfølgelig den vanvittige akselerasjonen. Det er like moro hver eneste gang, forteller Pål Henrik Thorkildsen.

48-åringen fra Askim er én av relativt få nordmenn som har klinket til med Teslas nye flaggskip: Model S Plaid. Bilen med tre elmotorer på til sammen 1.020 hestekrefter.

– Jeg har eid bilen siden desember i fjor og er stort sett veldig fornøyd. Igjen må jeg poengtere kreftene som er helt ville å kjenne på. Det er slutt på at Tesla er en bil som går fort opp til 100 km/t. Denne bare fortsetter og fortsetter, sier Tesla-entusiasten.

PERSONLIG SKILT: Du bør ikke lure på om dette er toppmodellen med over 1.000 hestekrefter...
PERSONLIG SKILT: Du bør ikke lure på om dette er toppmodellen med over 1.000 hestekrefter...

285 km/t i Tyskland

I påsken tok Pål Henrik med seg sønnen til Tyskland – for å kjenne litt mer på de 1.020 hestene.

– Vi fikk virkelig erfare hva bilen er god for – på deler av Autobahn med fri fart. Vi klarte 285 km/t. Jeg ble faktisk litt skuffet, ettersom jeg trodde bilen skulle klare 322 km/t. Det viser seg at bilen er begrenset til 285 km/t – med mindre man oppgraderer til «Track Package». Det koster rundt 200.000 kroner, forteller han.

­– Blir det aktuelt å oppgradere?

– Nei, det gjør det nok ikke. Så ofte er jeg ikke i Tyskland.

Mange blir overrasket når Morten (21) kommer kjørende

EKSTREM: Både ytelser og farge er av det lite diskré slaget. Model S Plaid byr på 1.020 hestekrefter og klarer 0-100 km/t på 2,1 sekunder.
EKSTREM: Både ytelser og farge er av det lite diskré slaget. Model S Plaid byr på 1.020 hestekrefter og klarer 0-100 km/t på 2,1 sekunder.

Liker ikke rattet

Bilen Pål Henrik kjører nå er hans tredje Tesla. Tidligere har han kjørt flere andre grombiler, blant annet Porsche Cayenne.

– Hvorfor endte du på Model S Plaid?

– Det handler om totalpakken. Jeg liker bilen godt, både når det gjelder ytelser, plass og komfort. Også er det tross alt billigere å kjøre elektrisk enn en bensin- eller dieselbil.

Det Pål Henrik ikke er spesielt fornøyd med er det mye omtalte Yoke-rattet.

– Det er superkult å se på, men ikke særlig praktisk. Spesielt blinklys-bruk i rundkjøringer er tungvimt. Her savner jeg hendler bak rattet, det er synd Tesla har kuttet det.

Kritiserer nytt Tesla-ratt: – Dette er for knotete!

YOKE: Pål Henrik er ikke fornøyd med denne løsningen. Her betjenes alt via få touchsoner på rattet.
YOKE: Pål Henrik er ikke fornøyd med denne løsningen. Her betjenes alt via få touchsoner på rattet.

Skifter farge

Nabolaget er sjelden i tvil når Pål Henrik er ute og kjører. Bilen har en helt spesiell folie – som bytter farge avhengig av hvordan lyset treffer.

BUTIKK-EIER: Pål Henrik er medeier og driver en Jernia-butikk. I tillegg kjører han flybuss og langdistansebuss når tiden tillater det.
BUTIKK-EIER: Pål Henrik er medeier og driver en Jernia-butikk. I tillegg kjører han flybuss og langdistansebuss når tiden tillater det.

– Den er ikke veldig diskré nei, men det var heller aldri meningen. Jeg syns det er gøy med noe som skiller seg litt ut.

– Vi regner med at det blir litt oppmerksomhet her?

– Absolutt! Det er veldig mange som filmer og tar bilder av bilen. Det hender også jeg ser noen tomler opp på motorveien.

– Har du noen flere planer for bilen?

– Nei, nå er jeg ganske fornøyd. Denne kommer jeg til å beholde lenge. Helt til Tesla er klar med neste generasjon Roadster. Den blir hysterisk!

Test Tesla Model S Plaid: Deres beste så langt?

Vis fram din bil:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

PLAID: Legg merke til Plaid-logoen med samme fargespill som folien og t-skjorten til Pål Henrik.
PLAID: Legg merke til Plaid-logoen med samme fargespill som folien og t-skjorten til Pål Henrik.

Her tester vi toppfarten på Model S Plaid – se reaksjonen når vi bikker 300 km/t: