Bilen også arbeiderne fikk råd til

I anledning 1. mai: Vi hyller modellen som gjorde bildrømmen oppnåelig for millioner av mennesker.

VW Boble. En bil ALLE har et forhold til. Dette er uten tvil verdens mest kjente bilmodell.

Samtidig er dette modellen som gjorde egen bil mer enn bare en drøm for millioner av mennesker. Bobla er en ekte folkebil - og den forandret livene og hverdagen til stadig flere familier etter krigen.

Over 20 millioner produserte eksemplarer gjør at tilgangen på biler er fortsatt god - noe som igjen holder prisene nede. For 25 000 – 30 000 kroner får du en helt grei bil til koselige nostalgi-turer.

Hitler ga oppdraget

Det var den østerriske bilkonstruktøren Ferdinand Porsche som fikk i oppdrag av ingen ringere enn Adolf Hitler å konstruere en billig folkebil, som alle tyske familier skulle ha råd til å skaffe seg.

Hitler tape krigen, men å lage ”folkebilen” over alle andre - det lyktes han med.

VW reklame fra tidlig på -60 tallet. Damer, sol og strand....
VW reklame fra tidlig på -60 tallet. Damer, sol og strand....

Benny mener:

Rust er den store stygge ulven her. Og det gjelder alle årsmodeller. De mest utsatte stedene er bunnplaten – og da særlig området rundt batteriet, jekkfester og kanalene. Sjekk også karosseriet der skjermkantene mot karosseriet, varmekamrene og innfestingen til støtfangerene mot karosseriet. Feltet mellom dør og bakskjerm rett over stigtrinnet ruster, og det samme kan traversen til forstillingen gjøre.

VW Boble nr 1 million! Totalt ble det lagd over 20 millioner Bobler!
VW Boble nr 1 million! Totalt ble det lagd over 20 millioner Bobler!

Oljelekkasje fra motoren er ganske vanlig.

Sylinder nummer tre sitter litt klønete til med tanke på kjøling, og det er ikke uvanlig at den skjærer seg. Det er imidlertid litt vanskelig å sjekke akkurat hvordan det står til med denne, så man må nesten bare håpe på det beste... Men lytt nøye på motoren og forsikre deg om at den går på alle fire sylindrene.

Sjekk også slakken på veivakselen ved å trykke/trekke i reimskiven. Er det slakke her, tyder på på slitte lagre i motoren. Dette er ganske omfattende å gjøre noe med.

Priser:

Du får ei gammal Boble for bare en tusenlapp eller to, men da er det et objekt som krever både tid og penger. Du får en kjørbar, men langt fra strøken bil til 10 000- 15 000, men skal du ha en fin og pen bil og du er mer glad i å kjøre enn å mekke, bør du doble dette igjen. For 25 000-30 000 så får du en fin og koselig -60 talls Boble. Eller en fin 1303 S fra midt på -70 tallet.

VW Boble cabriolet fra 1979
VW Boble cabriolet fra 1979

Mens restaurerte og skikkelig fine originalbiler koster opp mot det dobbelte av dette igjen. I utgangspunktet kan man – litt govt sett – si at jo eldre bil, jo høyere pris. Særlig når du kommer på 50-tallet. Biler med ”oval-bakrute”, ”vippetass-blinklys”, ”makrellboks-tak” og endog delt bakrute er dyrere.

Aller dyrest er de sjeldne, originale cabrioletene – uansett årsmodell. Du får ikke en fin slik bil for under 100 000 kroner.

Lest test av VWs nye "Folkevogn", klikk her:

Visste du at:

- Den første tegningen til det som etter hvert ble VW boble er fra 28. april 1934. Modellen het da SK803.

- At Bobla i Pakistan het: Foxi

- At Adolf Hitler la ned den første steinen på den nye fabrikken i 1938.

- 30. juli 2003 rullet den aller siste Bobla av samlebåndet i Mexico. Den hadde produksjonsnummer 21 529 464 og står på VW-museet i Wolfsburg

En Audi til super-folkelig pris - klikk her

68-stor
68-stor

Herbie, verden mest berømte Boble
Herbie, verden mest berømte Boble
VW reklame fra tidlig på  60 tallet. Damer, sol og strand....
VW reklame fra tidlig på 60 tallet. Damer, sol og strand....
1970, VW Boble
1970, VW Boble
Tegnet reklame fra 1951 for VW Boble cabriolet
Tegnet reklame fra 1951 for VW Boble cabriolet
VW Boble prototype fra 1937
VW Boble prototype fra 1937
Disse bilene er fra 1968
Disse bilene er fra 1968
VW Boble nr 1 million! Totalt ble det lagd over 20 millioner Bobler!
VW Boble nr 1 million! Totalt ble det lagd over 20 millioner Bobler!
1949 modell VW Boble Karman cabriolet
1949 modell VW Boble Karman cabriolet
68 stor
68 stor
VW Boble cabriolet fra 1979
VW Boble cabriolet fra 1979
Dette er femte generasjon Polo. Den første kom i 1975 (Foto: Benny Christensen)
Dette er femte generasjon Polo. Den første kom i 1975 (Foto: Benny Christensen)
VW Polo er en pen bil.  (Foto: Benny Christensen)
VW Polo er en pen bil. (Foto: Benny Christensen)
Du ser godt likheten til storebror VW Golf (Foto: Benny Christensen)
Du ser godt likheten til storebror VW Golf (Foto: Benny Christensen)
VW Polo bakfra (Foto: Benny Christensen)
VW Polo bakfra (Foto: Benny Christensen)
Slik ser den ut rett bakfra (Foto: Benny Christensen)
Slik ser den ut rett bakfra (Foto: Benny Christensen)
Ikke veldig stort, men kurant og lettlastet bagasjerom i VW Polo (Foto: Benny Christensen)
Ikke veldig stort, men kurant og lettlastet bagasjerom i VW Polo (Foto: Benny Christensen)
Blinklysene innebygd i sidespeilene (Foto: Benny Christensen)
Blinklysene innebygd i sidespeilene (Foto: Benny Christensen)
Polo er en pen og ujålete småbil (Foto: Benny Christensen)
Polo er en pen og ujålete småbil (Foto: Benny Christensen)
Bra meterialkvalitet og god ergonomi (Foto: Benny Christensen)
Bra meterialkvalitet og god ergonomi (Foto: Benny Christensen)
Pent instrumenthus med lettleste instrumenter (Foto: Benny Christensen)
Pent instrumenthus med lettleste instrumenter (Foto: Benny Christensen)
Setene er gode og plassen er raus foran i nye VW Polo (Foto: Benny Christensen)
Setene er gode og plassen er raus foran i nye VW Polo (Foto: Benny Christensen)
Grei bakseteplass, bilstørrelsen tatt i betraktning.  (Foto: Benny Christensen)
Grei bakseteplass, bilstørrelsen tatt i betraktning. (Foto: Benny Christensen)
Frontlykter og grill er blant nyhetene (Foto: Benny Christensen)
Frontlykter og grill er blant nyhetene (Foto: Benny Christensen)
Kule frontlykter (Foto: Benny Christensen)
Kule frontlykter (Foto: Benny Christensen)
Helrøde baklamper er en av nyhetene (Foto: Benny Christensen)
Helrøde baklamper er en av nyhetene (Foto: Benny Christensen)
På Comfortline er det 15 tommers hjul. (Foto: Benny Christensen)
På Comfortline er det 15 tommers hjul. (Foto: Benny Christensen)