Bilen min VW Golf R-TSI: Denne finnes det bare 150 av
Kjetil (19) er stolt eier av ett av eksemplarene.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Ingen bilinteresserte trenger vel å bli minnet om suksessen som Volkswagen opplevde med den ”vanskelige” oppfølgeren til Bobla – Golfen. Og om den ble en kjempepopulær ”allround-bil”, så ble den neimen ikke mindre populær som morobil, heller.
Golf GTI har lengst tradisjoner, som den lille, lette og hissige versjonen som dessuten har vært forholdsvis oppnåelig – i hvertfall innenfor et vanlig familiebilbudsjett, dersom man heller ville prioritere fraspark enn god plass.
R for "riktig seriøs"...
Men de senere årene har man også utviklet Golfen i en enda råere retning. Forskjellige utgaver med ”R” først i betegnelsen har dukket opp, og gjerne hatt det til felles at de har vært basert på større motorer og med mer omfattende modifikasjoner av drivverk og hjuloppheng, interiør og design.

R-modellene har dermed blitt litt tyngre og mer kapable sportsbiler, i relativt kompakt innpakning. Dette til forskjell fra GTI-modellene, som har fortsatt etter tradisjonen med lettbeint moro – selv om moderne bilbyggeri har medført at også den er blitt tyngre med årene.
Les også: Dette må være verdens tøffeste Folkevogn...
De aller råeste versjonene har ikke hatt særlig sjanse til å slå an på det norske markedet. Her har avgiftene gjort dem kunstig kostbare, og selv entusiaster er – stort sett – avhengig av å tjene pengene før de bruker dem. Det medfører gjerne noen sperrer i forhold til hva man vil ha igjen for dem – altså balansen mellom bil og avgift.
Spesialmodell for Norge
Høsten 2006 gjorde den norske importøren en liten PR-messig genistrek for å få fokus på Golfen, og for å vise frem hvor tøff en slik bil faktisk kan være. Den nye 1,4-liters TSI-motoren med turbo og kompressor var nettopp lansert, og den gjorde det mulig å få en slik bil til å gå ganske friskt, samtidig som den slapp uvanlig heldig fra det norske avgifts-uhyret.
”Golf R-TSI” ble spesifisert med spoilerpakke, egne felger og et ganske hyggelig utstyrsnivå på innsiden, og med den nevnte motoren med 140 hester under panseret. Man fikk også tyskerne til å gå med på å sprøyte de 150 særnorske ”avgifts-racerne” som skulle bygges med den spesielle blåfargen som ellers var reservert for den ekstreme R32-modellen.

8,8 sekunder fra 0 til 100 var isolert sett ikke voldsomt, men bilen føltes rapp. Og nummererte eksemplarer bidro til å ”hype” bilene nok til at kjøperne stilte seg i kø – svært mange sikkert med planer om å bytte chip til noe litt friskere så fort garantitiden var ute.
Uansett var det en kul bil i kul farge som minnet veldig om en virkelig ekstrem spesialmodell – men som med en pris fra like over 300.000 kroner faktisk var henimot oppnåelig.
Nummer 22 av 150
Og i VW-miljøet i dag er det tydelig at disse 150 bilene fremdeles står høyt i kurs blant sine eiere.
Les også: Nå får Ford Focus RS motor fra Ford Mustang
Eier: Kjetil Kirketeig, (19)
Bosted: Tysvær, Grinde
Litt om meg selv: Liker lange kjøreturer på en solrik dag. Lærling hos Aker.
Bilen: VW Golf R TSI nr 22 av 150 produserte.

Hvor lenge har du eid den? Har eid bilen i nesten ett år.
Hva har du gjort med den? Senket, felger og GT-front.
Savner firehjulsdrift
Liker best med bilen: Fargen og motoren (turbo og kompressor).
Liker minst med bilen: Skulle dratt på alle fire.
Beste opplevelse med bilen: Første kjøretur fra Oslo!
Drømmebil: VW Glolf R32 eller en VW Passat R36.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Nå begynner også verstingen Golf R å bli oppnåelig
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kjetil om? Bruk kommentarfeltet under!