
Bilen min: Volvo 740: Ole Jonas valgte bil i stedet for moped
Og nå begynner den svenske klassikeren å bli slik han vil ha den.
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Her skal vi kikke på en skikkelig klassiker. For meningene om Volvos store familiebiler fra de siste 50 årene er mange og sterke, men ingen kan komme fra at de har hatt en spesiell plass i alle nordboeres hjerter – som en slags ”hjemmefavoritt”.
Les også: Egils Omega 3,0 er også en populær ungdomsbil
Og om de er aldri så trauste og tradisjonelle, så har de det sannelig fremdeles, snart 15 år etter at den siste bakhjulsdrevne, litt kantete Volvoen ble produsert.
Kostbar, nordisk kvalitet
Bilen på bildene er en 740 stasjonsvogn, som ut fra gammeldags Volvo-logikk ble kalt ”745” på folkemunne i mange år. Det var en meget etterlengtet modell da den kom som 1986-modell, etter at luksusversjonen 760 og mer folkelige 740 hadde blitt lansert i sedanversjon henholdsvis fire og to år tidligere.

De mange Volvo-tilhengerne også her i landet var vant med å måtte betale for svensk slitestyrke, og med norske avgifter ble også 740 stasjonsvogn en kostbar bil. Ikke desto mindre sto den høyt på manges ønskeliste, og tok etter hvert mer og mer over for sterkt aldrende 240, som likevel solgte godt nok til å overleve lenger enn kanskje noen hadde trodd.
Om en 740 i standardversjon var noe å strekke seg etter for de fleste, fantes den også på typisk Volvo-vis å få med turbomotor. Da ble den svært så sprek, men også svært kostbar, og grill og emblemer som var spesielle for turbomodellen ble meget populære tilbehør å henge på også snillere varianter for å skremme naboen.
Men noen var heldige nok til å kunne kjøpe en ekte turbo – slik som den første eieren av bilen vi her ser bilder av.
I stedet for å skru moped
Den bilen får eieren til å smile bredt den dag i dag, over 20 år etter at den fikk asfalt under hjulene for første gang. Og han gjør stadig noen forbedringer på den ut fra sin egen smak, slik at den på ingen måte sakker akterut verken når det gjelder tilstand eller ytelser.

Eier: Ole Jonas Aasgaard, (16)
Bosted: Verdal, Nord-Trøndelag
Les også: XC90: Nå begynner drømme-Volvoen å dra på årene
Litt om meg selv: Er en gutt fra Verdal som skal begynne på videregående skole snart. Da jeg ikke har interessen for moped o.s.v. må jeg ha noe og gjøre om dagene, og da fant jeg ut at jeg ville ha bil så jeg kunne mekke litt.
Moro å kjenne turbo-kreftene
Bilen: Volvo 740 Turbo Intercooler, 1990-modell.
Hvor lenge har du eid den? Siden påsken 2012.
Hva har du gjort med den? Lakkert om, nye felger, nye blinklys og stereoanlegg.
Liker best med bilen: Alt.

Liker minst med bilen: Ikke noe.
Beste opplevelse med bilen: Første turen med bilen... Da jeg kjente kreftene fra turbo-motoren på E6.
Drømmen er en annen Volvo-klassiker
Framtidsplaner for bilen: Bytte interiør til svarte dørpaneler, svart plast inni og svarte skinnseter.
Drømmebil: 1978 Volvo 242 GT
Annet: Bilen har en B230FK, byttet kam til VX3-kam. Satt på 3" JT Superflow eksos fra turbo og bak. Nye 18" felger og USA-blink fram.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Her er de spennende bilene som Volvo aldri satte i produksjon
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ole Jonas om? Bruk kommentarfeltet under!