En Volvo 740 stasjonsvogn med turbo og intercooler var en drømmebil for norske familier i 1990, og den gir mye komfort for pengene i dag også   selv om fjæringsveien på denne ser ut til å ha blitt en del kortere enn originalt. (Foto: Privat)
En Volvo 740 stasjonsvogn med turbo og intercooler var en drømmebil for norske familier i 1990, og den gir mye komfort for pengene i dag også selv om fjæringsveien på denne ser ut til å ha blitt en del kortere enn originalt. (Foto: Privat)

Bilen min: Volvo 740: Ole Jonas valgte bil i stedet for moped

Og nå begynner den svenske klassikeren å bli slik han vil ha den.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her skal vi kikke på en skikkelig klassiker. For meningene om Volvos store familiebiler fra de siste 50 årene er mange og sterke, men ingen kan komme fra at de har hatt en spesiell plass i alle nordboeres hjerter – som en slags ”hjemmefavoritt”.

Les også: Egils Omega 3,0 er også en populær ungdomsbil

Og om de er aldri så trauste og tradisjonelle, så har de det sannelig fremdeles, snart 15 år etter at den siste bakhjulsdrevne, litt kantete Volvoen ble produsert.

Kostbar, nordisk kvalitet

Bilen på bildene er en 740 stasjonsvogn, som ut fra gammeldags Volvo-logikk ble kalt ”745” på folkemunne i mange år. Det var en meget etterlengtet modell da den kom som 1986-modell, etter at luksusversjonen 760 og mer folkelige 740 hadde blitt lansert i sedanversjon henholdsvis fire og to år tidligere.

Rettlinjet eleganse preget interiøret i Volvos 700- og 900-serier. Kanskje ikke topp mote i dag, men på 80-tallet var dette det stiligste man kunne få. (Foto: Privat)
Rettlinjet eleganse preget interiøret i Volvos 700- og 900-serier. Kanskje ikke topp mote i dag, men på 80-tallet var dette det stiligste man kunne få. (Foto: Privat)

De mange Volvo-tilhengerne også her i landet var vant med å måtte betale for svensk slitestyrke, og med norske avgifter ble også 740 stasjonsvogn en kostbar bil. Ikke desto mindre sto den høyt på manges ønskeliste, og tok etter hvert mer og mer over for sterkt aldrende 240, som likevel solgte godt nok til å overleve lenger enn kanskje noen hadde trodd.

Om en 740 i standardversjon var noe å strekke seg etter for de fleste, fantes den også på typisk Volvo-vis å få med turbomotor. Da ble den svært så sprek, men også svært kostbar, og grill og emblemer som var spesielle for turbomodellen ble meget populære tilbehør å henge på også snillere varianter for å skremme naboen.

Del med Facebook-vennene dine!

Men noen var heldige nok til å kunne kjøpe en ekte turbo – slik som den første eieren av bilen vi her ser bilder av.

I stedet for å skru moped

Den bilen får eieren til å smile bredt den dag i dag, over 20 år etter at den fikk asfalt under hjulene for første gang. Og han gjør stadig noen forbedringer på den ut fra sin egen smak, slik at den på ingen måte sakker akterut verken når det gjelder tilstand eller ytelser.

På 80-tallet var nordmenns desperate forkjærlighet for stasjonsvogner akkurat i ferd med å ta av, og 740-stasjonsvognen - eller
På 80-tallet var nordmenns desperate forkjærlighet for stasjonsvogner akkurat i ferd med å ta av, og 740-stasjonsvognen - eller

Eier: Ole Jonas Aasgaard, (16)

Bosted: Verdal, Nord-Trøndelag

Les også: XC90: Nå begynner drømme-Volvoen å dra på årene

Litt om meg selv: Er en gutt fra Verdal som skal begynne på videregående skole snart. Da jeg ikke har interessen for moped o.s.v. må jeg ha noe og gjøre om dagene, og da fant jeg ut at jeg ville ha bil så jeg kunne mekke litt.

Moro å kjenne turbo-kreftene

Bilen: Volvo 740 Turbo Intercooler, 1990-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden påsken 2012.

Hva har du gjort med den? Lakkert om, nye felger, nye blinklys og stereoanlegg.

Liker best med bilen: Alt.

Turbomotoren gir godt skyv, forsikrer eieren - som allerede er godt i gang med diverse modifiseringer som gjør at den drøyt 20 år gamle bilen nok vil sparke godt fra seg i mange år ennå. (Foto: Privat)
Turbomotoren gir godt skyv, forsikrer eieren - som allerede er godt i gang med diverse modifiseringer som gjør at den drøyt 20 år gamle bilen nok vil sparke godt fra seg i mange år ennå. (Foto: Privat)

Liker minst med bilen: Ikke noe.

Beste opplevelse med bilen: Første turen med bilen... Da jeg kjente kreftene fra turbo-motoren på E6.

Drømmen er en annen Volvo-klassiker

Framtidsplaner for bilen: Bytte interiør til svarte dørpaneler, svart plast inni og svarte skinnseter.

Drømmebil: 1978 Volvo 242 GT

Annet: Bilen har en B230FK, byttet kam til VX3-kam. Satt på 3" JT Superflow eksos fra turbo og bak. Nye 18" felger og USA-blink fram.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her er de spennende bilene som Volvo aldri satte i produksjon

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ole Jonas om? Bruk kommentarfeltet under!