Rust på en gammel bil er ikke til å unngå. For noen meget få er det tvert i mot et 'kall', og her er en ung bileier som jobber så godt han kan for å få stålmarken til å trives. (Foto: Privat)
Rust på en gammel bil er ikke til å unngå. For noen meget få er det tvert i mot et "kall", og her er en ung bileier som jobber så godt han kan for å få stålmarken til å trives. (Foto: Privat)

Bilen min: Volkswagen Passat B3: Her er bilen som ruster med vilje

Bileier Mathias (15) har nemlig en helt klar plan.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi møte igjen en biltype som var svært vanlig på norske veier for ikke veldig lenge siden, men som de siste årene har blitt nesten helt borte. Trolig fordi de fleste av dem er utslitt, og mange nok også har rustet bort.

Les også: Nye Alltrack gir Passat et statusløft

På en ukontrollert måte, får vi legge til. For også på denne bilen er rust et tema, men her ligger det en konkret plan i bunnen.

Rommelig og ukomplisert

B3-modellen, som er denne Passatens interne modellkode, var et friskt, nytt design da den kom på slutten av 1980-tallet. Under skallet var den også helt ny, selv om den ikke på noen måte kunne sies å være preget av spissteknologi eller avanserte løsninger.

Hva er det som venter bak hjørnet? Jo, en skikkelig
Hva er det som venter bak hjørnet? Jo, en skikkelig

Dermed holdt man igjen prisutviklingen også, og Passaten ble den bilen for de store massene som den var ment å være. Det store fremskrittet i forhold til forrige Passat, i tillegg til et moderne og glatt design, var plassen innvendig: Dette var en rommelig og praktisk bil uten fjas.

Ga Volkswagen et oppsving

I Norge ble, som alltid de siste tiårene, stasjonsvognen den mest populære varianten. De ble mye solgt som både firmabiler og rett til private kunder, og sørget for å hanke inn mange fremtidige lojale kunder til Volkswagen-brandet, etter at forrige generasjons designmessige bånd helt tilbake til 1970-tallet hadde begynt å virke fryktelig gammel.

Del med Facebook-vennene dine!

Bilene forsvant som nevnt etter en stund, men en sjelden gang ser man altså en som er oppegående. Det kan være å ta i når det gjelder denne bilen her, men eieren har i hvertfall en plan som skal gjøre den ganske spesiell, selv om det å få den tilbake på veien ikke er en særlig høyt prioritert oppgave.

Motoren på tvers var en av mange nyvinninger på Passat B3 i 1988. Det bidro til bedre plassutnyttelse inne i bilen, selv om det i ærlighetens navn ikke var veldig
Motoren på tvers var en av mange nyvinninger på Passat B3 i 1988. Det bidro til bedre plassutnyttelse inne i bilen, selv om det i ærlighetens navn ikke var veldig

Les også: Amerikanernes egen Passat er både større og billigere

Eier: Mathias Mogen, (15)

Bosted: Tinn, Austbygd

– Liker rusten best

Litt om meg selv: Jeg er en gutt på 15 år, blir 16 i juni. Faren min har drevet verksted siden jeg ble født og bil ligger da litt i familen. Startet tidlig med bil for å lære så mye som mulig og har vel alltid vært interessert i biler, da spesielt Volkswagen og Audi.

Bilen: Volkswagen Passat B3, 1992-modell.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid bilen i fem måneder.

Hva har du gjort med den? Jeg har rusta panser og venstre forskjerm, senka framme, lakka all plastikk svart, montert takstativ.

Havsalt kokt i vann

Liker best med bilen: Jeg liker rusten og utseendet best.

Les også: "Bilkjøpere" skulle prøve Passat - men kom ikke tilbake

Liker minst med bilen: At det ikke er en VR6, motoren går ikke som den skal i kulda.

Beste opplevelse med bilen: Med prøveskilter på byen med en kompis!

Stadig flere flater på bilen skal gjøres rene for lakk og så rustes. Arbeidet skjer ved hjelp av havsalt kokt i vann, forklarer eieren. (Foto: Privat)
Stadig flere flater på bilen skal gjøres rene for lakk og så rustes. Arbeidet skjer ved hjelp av havsalt kokt i vann, forklarer eieren. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Fremtidsplanene er å ruste hele bilen med havsalt kokt i vann og ha til utstilling, dette skal bli en skikkelig rotte! Lang og slitsom prosess, så får ta det som det kommer. Nytt batteri til det store anlegget skal også skaffes.

Drømmer om Audi

Drømmebil: Drømmebilen må bli en Audi A4 1.8T Quattro Avant B6 med delskinn, 19" Rotiform felger og senka til bakken.

Annet: Anlegget i bilen er en 18 tommer Kicker Solo X med en Panasonic spiller og en kraftig LIB forsterker. Bilen kommer aldri til å bli EU-godkjent. Ikke noe å koste på i og med at jeg kjøpte bilen for 3.000 kroner.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nå er forgjengeren Passat B2 blitt veteranbil

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Mathias om? Bruk kommentarfeltet under!