Skjulte lykter og et barskt oppsyn gjorde femte generasjon Toyota Celica til en populær coupé i Norge. Selv med den minste motoren... (Foto: Privat)
Skjulte lykter og et barskt oppsyn gjorde femte generasjon Toyota Celica til en populær coupé i Norge. Selv med den minste motoren... (Foto: Privat)

Bilen min Toyota Celica: Sprek nok selv med den minste motoren

Men Hans-Olav kunne likevel tenkt seg litt mer futt i Celicaen.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Toyota Celica er et navn som klinger godt blant norske bilentusiaster, og har gjort det helt siden den sportslige coupeen begynte å finne veien til Norge med en forsiktig start noen år inn på 1970-tallet. Da var japanske sportscoupeer noe helt nytt, og det var nok ikke minst takket være god markedsføring at de raskt fikk et visst fotfeste.

Drømmebil for mange nordmenn

Ikke minst husker mange av oss en gul Celica ST som gjorde en minnerik figur i en av Olsenbanden-filmene fra den gang, og snart ble det også rift etter de kostbare og ”ufornuftige” japanerne – biler som sto i sterk kontrast til de som man hadde solgt seg inn på det norske markedet med siden ti år tidligere.

Om en todørs coupé ikke var det mest praktiske i utgangspunktet, gjorde Toyotas designere det de kunne for å utligne ulempene blant annet med en diger hatchback-luke som slukte en grei mengde bagasje. (Foto: Privat)
Om en todørs coupé ikke var det mest praktiske i utgangspunktet, gjorde Toyotas designere det de kunne for å utligne ulempene blant annet med en diger hatchback-luke som slukte en grei mengde bagasje. (Foto: Privat)

Celica fikk også et langt liv som modell, om enn den gikk gjennom mange forskjellige stadier og – på typisk japansk manér – designet skiftet brutalt fra generasjon til generasjon, uten særlig fokus på å forsøke å bygge tradisjon i linjeføringen. 1993-modellen på bildene er en typisk representant for sin tid, nemlig det som gjerne omtales som femte generasjon Celica, og som var en av de som slo best an på det norske markedet.

Les også: Husker du disse klassiske Toyota-modellene?

Som tidligere var det den vanlige todørscoupeen som var i fokus i Norge, selv om det også fantes en cabriolet-modell først og fremst tilpasset det amerikanske markedet – og som det kom noen få hit av, som bruktimport.

En utdøende rase i 1993

Markedet for slike coupeer syntes å være dalende på den tiden, og selv om Opel fremdeles forsøkte å holde posisjonen etter Manta med sin nye Calibra, var det stadig lengre mellom de som aktivt ønsket seg to dører og plundrete adkomst til baksetet når man etter hvert kunne få sportsbiler som Sierra Cosworth og andre kraftpakker med fire dører.

Del med Facebook-vennene dine!

Felles for de fleste som ble solgt, var da også at de var mest sportslige så lenge de sto parkert. Altså utenpå. For norske avgifter gjorde den gang som nå det meste som var morsomt tilsvarende dyrt, og mange tok derfor til takke med den minste motoren.

Det gjaldt også han eller hun som i sin tid bestilte bilen på bildene. Dagens eier avslører at han gjerne kunne tenkt seg litt større motor, men samtidig er det vanskelig å mislike en motor som går som en klokke og gjør det den er ment å gjøre – bare uten det helt store hastverket.

Les også: Sprek bil? Hva med en BMW 3-serie coupé...

Eier: Hans-Olav Berntsen, (22)

Bosted: Stange i hedmark.

Over middels interessert

Litt om meg selv: Er over middels glad i japanske biler! Er mye ute og cruiser med kjæresten når det er fint vær!

Hei Broom! Tenkte jeg skulle vise frem gliset mitt, som er en Toyota Celica 1993-modell.

Har eid gliset i ett og et halvt år.

Felger er viktig på en sportslig bil, og nye 17-tommere i kontrastfarge har gjort underverker etter at denne bilen skiftet eier. (Foto: Privat)
Felger er viktig på en sportslig bil, og nye 17-tommere i kontrastfarge har gjort underverker etter at denne bilen skiftet eier. (Foto: Privat)

Bilen har fått seg nye 17" felger under mitt eie, siden de originale hadde gjort sitt.

Bilen er en drøm å kjøre. Ligger godt på vegen!

Les også: Roy satset på GT-klassikeren Toyota Supra

Det beste med bilen er utseendet! Er ikke så mange av dem på vegen her jeg bor, så den vekker litt oppmerksomhet.

Går som en klokke

Det jeg liker minst med bilen er vel egentlig ingenting. Men hvis jeg måtte sagt en ting, så er det vel motoren. Har den minste motoren på 1,6liter. Men, er ganske sprek allikevel!

Siden motoren går fint som en klokke og uten å bruke olje er jeg fornøyd!

Min beste opplevelse med bilen er vel egentlig da den sto på gårdsplassen da jeg hadde kjøpt den.

Framtidsplaner med bilen er å holde den rustfri. Den er 100 prosent rustfri, så må holde den slik i maange år fremover. Den blir vasket og polert veldig ofte!

Drømmebilen er egentlig Celica GT4. Men hadde ikke sagt nei takk til en Toyota GT86 heller.

Er man bare to personer så anbefaler jeg bilen! Benplassen i baksetene er ikke noe å skryte av.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Celicaens arvtager GT86 er et fyrverkeri!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Hans-Olav om? Bruk kommentarfeltet under!