BILEN MIN: Thomas sin Mazda 929, 2,2 1987-modell
Dette er den glemte Mazdaen.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
På 1970- og 80-tallet var 929 det gjeveste du kunne få av familiebiler fra Mazda. Den var stor og etterhvert ganske komfortabel - om enn ikke med samme status som konkurrenter fra Sverige og Tyskland.
Ikke få av dagens 40-åringer har vokst opp i velour-baksetene på en Mazda 929. En del av oss kan fremdeles erindre hvordan bladfjærene i bakakselen på de tidlige generasjonene bare delvis svelget norske telehiv og den karakteristiske "japanske" eksoslyden når far ga gass.
Mazda RX-8, en av de morsomste bilene du kan kjøpe
Ikke lenger folkebil
I løpet av 80-tallet ble bilen mer moderne. Bladfjærene forsvant, motorene fikk innsprøytning og i 1986, da generasjon fire ble introdusert, var bilen plutselig blitt et diiigert flak som nesten ga direktørbilassosiasjoner.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Salget her hjemme gikk utforbakke. Mazda 929 var ikke lenger "folkebilen" og med denne generasjonen forsvant den fra det norske markedet, selv om det ble produsert i stadig nye og mer moderne varianter utover 1990-tallet for andre land.
- Også en japaner, da!
Det er altså denne bilen Thomas har sikret seg. Siste generasjon her hjemme - før 626 helt tok over som Mazdas familiebil i Norge:
Eier: Thomas Johansen Bjørkhaug (17)
Bosted: Disenå, Sør Odal
Litt om meg selv: Jeg er veldig bilinteresert, og liker best amerikanske biler. Hadde aldri trodd at min første bil skulle bli en japansk bil.
Jeg går vg 1 TIP på Sentrum videregående på Kongsvinger og jeg skal bli bilmekaniker og bygge custombiler.
Mazda 929 stasjonsvogn - like fin etter 34 år
Størrelse og komfort
Bilen: Mazda 929 2.2 1987-modell
(artikkelen fortsetter under bildet)

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den et par uker.
Hva har du gjort med den? Ikke så mye ennå. Har installert bilstereo (mye jobb med gamle koblinger) og bytta defekte lyspærer.
Liker best med bilen: Jeg nyter størrelsen, designet, kvaliteten og komforten.
Mazda 929 HT: Ekte bestemorskjørt sportscoupe til salgs
Clutchen ble ødelagt
Liker minst med bilen: At det gjenstår litt jobb før den kan godkjennes. Og så stålfelgene, da!
(artikkelen fortsetter under bildet)

Beste opplevelse med bilen: Den dagen vi henta den på Brummundal. På grunn av at det er min første bil, noe jeg har gledet meg til så lenge jeg kan huske. Det var også min verste opplevelse med bilen ettersom clutchen ble ødelagt på turen hjem.
Denne Mazda 929-en har til og med laksetrappa i behold
Samme bil som pappa
Framtidsplaner for bilen: Få den godkjent, bytte ut stålfelgene med tidstiktige aluminiums felger. Og deretter å sette mitt personlige preg på bilen.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Drømmebil: 1959 Cadillac Eldorado Biarritz. Helst seminole red.
Annet: 929-en er en sjelden bil og jeg fikk den for bare 3500 kr. Noe som er en bra pris uansett bil. Pappa hadde også mazda 929 som sin første bil.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:
Les også: Monza - her er Opels 1980-tallsklassiker:
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!