Bilen min Subaru WRX: Holder følge med det meste
Steffen suser rundt med skistativ på sin heftige Subaru.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Subaru var for et par tiår tilbake et forholdsvis perifert bilmerke i Norge. Takket være hard satsing på firehjulstrekk bygde man seg sakte, men sikkert et publikum gjennom 70-tallet, men det var først innpå 80-tallet at det løsnet.
Les også: Focus RS utfordrer Subaru WRX - med Mustang-motor!
Da var det fremkommelighet og egnethet for norske vinterforhold man argumenterte med. Det hjalp også at det mest utpregede asiatiske designet fra 70-tallet hadde blitt avløst av mer moderne linjer, og ikke minst at man hadde en praktisk liten pickup på programmet.
Firehjulstrekk til folket
Med firehjulstrekk, lav vekt og hyggelig komfort for en ikke altfor dyr penge, ble den et yndet fremkomstmiddel for svært mange håndverkere, og hjalp til å bygge Subaru som merkenavn også når det gjaldt personbiler. Faktisk nok til at man etter hvert også tok sjansen på å begynne å pushe biler med kun forhjulsdrift for å kunne senke prisen.

Et vågalt skritt, ettersom Subaru da var i ferd med å bli nærmest synonymt med nettopp firehjulsdrift og uovertruffen fremkommelighet. Og de forhjulsdrevne Subaruene ble heller ikke veldig populære som bruktbiler – uten trekk på alle fire var det plutselig veldig mange andre biler de skulle konkurrere med, også.
Ett annet særtrekk hos Subaru var satsingen på boksermotorer, og der har de aldri avveket fra formelen.
Særpreg og Solberg-status
Lavt tyngdepunkt var en fordel ved en slik konstruksjon, men om det var så mye at det kunne merkes særlig i vanlig bruk for vanlige bilkjøpere er vel heller tvilsomt. Enkelte var også skeptiske til bokserkonstruksjonen på grunn av forbruk, men Subaru fortsatte ufortrødent, og har også videreutviklet motorprogrammet til å inneholde noe så sjeldent som dieseldrevne boksermotorer.
I dag kan man slå fast at Subaru fremdeles er temmelig nært forbundet med firehjulstrekk, og at de ikke har kommet så veldig mye lenger enn de var på 80-tallet når det gjelder designmessig ”globalisering”. Men særpreg – både designmessig og motormessig – har fungert for dem, og i Norge har nok også Petter Solbergs rally-fremganger bidratt sterkt til å gi Subaru en høy status.

Dermed er det heller ikke rart at Impreza WRX, som også var basis for Petter Solbergs rallybiler, er blitt en drømmebil for mange nordmenn. Avgiftene gjør både den ”vanlige” WRXen og verstingen STi ganske kostbare, men de gir på den annen side så mye moro at mange er villige til å åpne lommeboka på vidt gap likevel.
Matglad bilentusiast
En av dem er Steffen, som eier denne bilen.
Se video: Han har bygget om WRX STi´en sin - til snøscooter!
Eier: Steffen "Papi" Lorenzo Berstad
Bosted: Stryn, Sogn og Fjordane, det glade vestland :)
Litt om meg selv: Glad i kaker, glad i å arbeide, glad i lage og spise mat!
Bilen: Subaru Impreza WRX ”I LOVE CAKE”-edition, 2001-modell
Har montert fempunkt-seler
Hvor lenge har du eid den? Har hatt den siden midten av august 2011. Solgte den forrige bilen min, en høyrerattet Mitsubishi 3000 GTO VR-4, til en kompis i Hønefoss i begynnelsen av august, og under to uker etter hadde jeg denne i mitt eie. Savn etter både drag og praktisk bil meldte seg temmelig fort...
Hva har du gjort med den? Litt STi-optikk, skiftet alle lykter, fempunktsseler til begge framsetene, kjøpt inn noen nye understellsdeler, OBD2-leser med tilhørende programvare, shortshift, laget mulighet til å kunne endre interiørlys, samt litt motor-oppgraderinger.

Klistremerker kom på 2. juni 2012, og så må jeg ikke glemme at jeg har fått på skistativ, og montert tre smurfer inni bilen. Skvettlappene med "I<3CAKE" på har blitt en farse på bilen, da det er det som kjennetegner meg best, tydeligvis...
Liker ikke hovedlyktene
Liker best med bilen: Oppmerksomheten den har fått når venninner har kjørt den etter at jeg fikk på klistremerkene og skistativet, at den drar... litt sånn ”veldig ok” både på vinter- og sommertid. Det er framfor alt en praktisk bil, og den klarer fint å holde følge med biler som er ganske mye dyrere.
Liker minst med bilen: Frontlyktene kom seg etter at jeg fikk på STi-lykter, men fremdeles er lyktene det største aberet med bilen...
Beste opplevelse med bilen: Å komme på andreplass i en lokal drag-konkurranse, der tre Imprezaer kom på topp, samt å gire ned i tunellene, og dra bilen litt på turtall.
Ønsker seg amerikaner
Framtidsplaner for bilen: Er ute etter å selge eller bytte bilen, faktisk. Etter å ha hatt Celica GT4, 200SX S13, 3000 GTO VR-4, og nå Imprezaen, er jeg ute etter å prøve amerikanske muskler av de "ikoniske" typene; Corvette, Mustang, Camaro, Cougar, Trans Am, Charger, Firebird og lignende.
Drømmebiler: NSX, Mustang, Skyline GT-R, Camaro, S15, Charger, RX7, Corvette, Supra, Trans Am. Altfor mange å ramse opp...
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: 5 på topp - med disse blir vinterføret en lek!
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Steffen om? Bruk kommentarfeltet under!