Helt siden turbo versjonen av 911 kom har den vært lett synlig. Først takket være voldsom bredding og en like voldsom bakspoiler. Med tiden er spoileren og hele uttrykket blitt mildere, men luftinntakene i bakskjermene avslører hva det er snakk om. (Foto: Privat)
Helt siden turbo versjonen av 911 kom har den vært lett synlig. Først takket være voldsom bredding og en like voldsom bakspoiler. Med tiden er spoileren og hele uttrykket blitt mildere, men luftinntakene i bakskjermene avslører hva det er snakk om. (Foto: Privat)

Bilen min Porsche 996: Joda - en heftig sportsbil kan funke året rundt

Men skikkelig gøy blir det ikke før snøen går, innrømmer Johannes.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Forleden presenterte vi en Lamborghini Diablo i denne spalten - en drømmebil som en ung entusiast hadde klart å realisere. Med slik målbevissthet overrasker det kanskje ikke at han har en "helt grei" bruksbil, også. Og det er faktisk den vi skal presentere denne gangen.

Porsche 911 er også en drømmebil for mange, og modellen har hatt en høy stjerne helt siden den første gang ble vist for publikum for 50 år siden. At den har beholdt draget på publikum skyldes nok ikke minst at produsenten har vært usedvanlig dyktig til å beholde modellens grunndesign i imponerende gjenkjennelig form, og ikke klusset med eller avveket særlig fra det opprinnelige konseptet.

Kjært barn har mange internkoder

De har også akseptert og lagt til rette for at folk flest kan omtale bilen med dens nesten-opprinnelige navn, 911, og fremdeles bli forstått, selv om nye modellgenerasjoner har medført behovet for nye interne modellbetegnelser.

Les også: Etter å ha hatt 27 Porscher gjorde Per hobby til jobb

Slik sett er det ingen som vil nekte for at bilen du ser på disse bildene er en 911, selv om den rent teknisk – og blant merkeentusiastene – helt nøyaktig omtales som en 996.

Legendarisk turbo-modell

Om den har vært gjenkjennelig optisk og personlighetsmessig, har det skjedd en rivende utvikling under skallet. Ikke minst under panseret, eller snarere baklokket. Der har man holdt seg til flatseksere, men effekt og raffinement har forandret seg radikalt på 50 år.

Man bør nok huske hva man kjører, ikke minst når bilen har grøvre turboer enn originalt og hele 500 hester. Men Johannes trives utmerket godt med å ha denne som bruksbil også på vinteren. (Foto: Privat)
Man bør nok huske hva man kjører, ikke minst når bilen har grøvre turboer enn originalt og hele 500 hester. Men Johannes trives utmerket godt med å ha denne som bruksbil også på vinteren. (Foto: Privat)

Ikke minst gjorde innføringen av turbo-versjonen midt på 1970-tallet at svært mange fikk en ny drømmebil, og som en av de første bilprodusentene som satset på turbo-teknologien fikk Porsche også høyere anseelse rent teknisk.

Del med Facebook-vennene dine!

Turbo-versjonene av 911 har i tiden etterpå vært selve spydspissene for normal veibruk, og de har også blitt både mer holdbare, sterkere og lettere å kjøre – det siste ikke minst etter hvert som 70-tallets karakteristiske ”turbo-kick” har blitt temmet.

Kan fungere året rundt

I dag kan selv en 911 turbo fungere som en forholdsvis udramatisk bruksbil året rundt, i hvertfall om man tar ørlitegrann hensyn til motorkraften og det faktum at bilen har mye vekt helt i bakstussen.

Les også: Marerittet - motoren havarerte etter seks år. Hva nå?

Likevel er det nok få som har mulighet til å kjøre 911 turbo på vinteren, selv om mange kunne ønske det. Men at det er fullt mulig, er denne bilen – og eieren – et bevis på.

Eier: Johannes Einemo, (28)

Bosted: Lærdal.

Litt om meg selv: Bilgal kar i fra indre Sogn og Fjordane, jobber som klatrer i oljeindustrien og har fagbrev som billakkerer.

Bilen: Porsche 996 turbo, 2001-modell.

Mest gøy på bar asfalt

Hvor lenge har du eid den? I tre måneder.

Hva har du gjort med den? Ingenting.

Liker best med bilen: Kjørekomforten, og at den kan brukes som en dagligdags bil.

Liker minst med bilen: Ingenting.

Beste opplevelse med bilen: Å få kjøre bilen på asfalt da snøen forsvant, fikk kjenne på kjøreegenskapene.

Framtidsplaner for bilen: Skal sette GT2-vinge bak på den.

Drømmebil: Lamborghini Diablo.

Annet: Bilen har større turboer, RUF understell og effektanlegg. Ca 500 hestekrefter.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Porsche 911 er elgens beste venn...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Johannes om? Bruk kommentarfeltet under!