Bilen min Peugeot 205: Thomas kjøpte 80-talls klassiker for småpenger
Se så lekker den har blitt etter litt oppussing.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
En gang i tiden var Peugeot skikkelig i vinden når det gjaldt småbiler. Klarest i minnet for de fleste er 80-tallet, da 205-modellen på mange måter ble definisjonen på en liten og lett småbil – litt ”magrere” enn Golf, men for mange akkurat det de var på jakt etter.
Overraskende moderne Peugeot
Egentlig var det ganske utypisk at en fransk bilmodell skulle slå an så godt som den gjorde, men en meget viktig faktor var GTI-modellen av samme bil: Den var utrolig tøff og gikk skikkelig ”fælt”, og var i enkelte kretser mer populær enn selv nettopp Golf GTIen, som liksom ”eide” GTI-klassen helt til den franske oppkomlingen kom på banen.

Da den meget kjøreglade 1,9-litersversjonen av 205 GTI kom, var Golf GTI for alvor detronisert. Og slikt ble lagt skikkelig godt merke til.
Les også: Mazda MX-5 GT - her snakker vi mye moro for lite penger
205 kom på vårparten i 1983, og den viktige GTI-modellen like etterpå.
Designet og oppbygningen – og dermed også kjøreegenskapene – var svært moderne i forhold til Peugeots tidligere småbiler, og det sørget for at salget brått tok av i hjemlandet. Og altså kom ikke andre markeder som det norske særlig langt etter, så fort GTI- og cabriolet-versjonene hadde ”smittet av” både sportslig og luksuriøs image på resten av modellrekken.
Holdt i hele 15 år
Kvaliteten var ikke i verdensklasse på alle bilene helt til å begynne med, men av en eller annen grunn lot ikke historier om interiørdetaljer som knakk ved lett berøring og karosserideler som falt av til å hemme salget i særlig grad. En lav pris og sikkert også god oppførsel av forhandlerapparatet holdt kundene fornøyde, og ettersom ting ble bedre utover 80-tallet var det mange som eide flere 205 etter hverandre.

Slik kunne de holde på lenge – 205 var faktisk i produksjon i nesten 15 år med så godt som uendret utseende, selv om bilene forsvant mer eller mindre totalt fra det norske markedet på slutten.
Et skikkelig bredt modellspekter var en annen viktig suksessfaktor. Bilene kunne leveres med mange forskjellige både bensin- og dieselmotorer, både med tre og fem dører, i tillegg til de nevnte cabriolet- og GTI-versjonene – som også kunne leveres i kombinasjon.
En 205 for enhver lommebok
Med liten motor og lavt utstyrsnivå fikk man en skikkelig billig småbil, som likevel – på typisk fransk vis – ble kjennetegnet av en bokstav-betegnelse som gjerne maskerte bort statusforskjellene for de uten inngående Peugeot-kunnskap. Med litt tøffe klistrelogoer var det jo for eksempel ikke så lett å si hvilken som var simplest av en XE og en XS – eller en XT eller en XR, for den saks skyld...

Her skal vi se nærmere på en bil som virkelig minner om denne epoken. For denne 1988-modellen har ikke gått langt, og er med sin XS-pakke en av de mer velutstyrte 205-utgavene man kunne få før man kom opp på GTI-nivået. Til forskjell fra de simplere utgavene med motorer helt ned til 1 liters volum hadde XS motorer fra 1,3 til 1,6 liters størrelse, og da begynte den å bli morsom å kjøre, også.
Peugeot-entusiast hele livet
Det spiller ikke noen rolle for 16 år gamle Thomas på et par år ennå, men uansett har den unge Peugeot-entusiasten fått tak i en 80-tallsklassiker som det er gøy å holde i topp stand.

Les også: Nye Peugeot 208 - en liten bil som gjør stort inntrykk
Eier: Thomas Tangvik Eliassen, (16)
Bosted: Bergen.
Litt om meg selv: Har vært Peugeot-entusiast hele livet, fikk min første bil når jeg var 14 år gammel. Selvfølgelig var det en Peugeot, en 304.
Bilen: Peugeot 205 XS
Hvor lenge har du eid den? Har hatt den i 8 måneder.
Pyntes med GTI-detaljer
Hva har du gjort med den? Montert nye 15 toms 1,9 GTI-felger, nytt GTI-ratt og senket den.
Liker best med bilen: Kjøregleden og utseendet.
Liker minst med bilen: Motorstørrelsen.

Beste opplevelse med bilen: Den første kjøreturen.
Framtidsplaner for bilen: Skal montere mer senking bak.
Drømmebil: Peugeot 205 T-16
Annet: Bilen er fra 1988 og er bare kjørt 98.000 kilometer. Jeg kjøpte den i februar for bare 4.500 kroner, men jeg har brukt en god del penger på å få den til å se ut som den gjør nå.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Selve 80-tallsdrømmen - en 205 CTI cabriolet...
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!