BILEN MIN: Peters Opel Senator 3.0E

Peter liker følelsen av gammel, solid og svær bil.

Vanlige folk kjørte Rekord. De som ville ha det lille ekstra kjøpte seg Senator. Foto: Privat
Vanlige folk kjørte Rekord. De som ville ha det lille ekstra kjøpte seg Senator. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin, eller sine egne biler - og litt om bilinteressen.

Denne gangen presenterer vi Peter sin Opel Senator. Dette er en kommende klassiker!

På 1970- og 80-tallet var Senator luksus-Opelen. Med mer påkostet utseende og stor rekkesekser under panseret, skilte den seg ut i trafikken. Å kjøre Senator var som å gå rundt med en plakat hvor det sto: Jeg liker å kjøre bil, og har peiling på sakene!

Senator A2, som Peter har, ble produsert fra 1982 til 1987, og ble i Norge levert med enten 2,5 liters eller 3,0 liters motor.

Les mer om hvor flott denne biltypen egentlig er:

Eier: Peter Bende (17)

Bosted: Like utenfor Kristiansand

Litt om meg selv: Har alltid vært veldig interessert i bil og kommer alltid til å være det! Drømmer om å få tak i en gammel gård og bygge om låven til verksted og plass til maaaange biler og utstyr til ALT som har med bil og gjøre.

Heeerlig rekkesekser!

Bilen: 1983 modell Opel Senator 3.0E A2

(artikkelen fortsetter under bildet)

Husker du da bilene så slik ut inni? Foto: Privat
Husker du da bilene så slik ut inni? Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? Jeg har hatt den i litt over ett år og er ikke noe som helst annet enn fornøyd!

Hva har du gjort med den? Det har ikke vært nødvendig å gjøre noe særlig, så jeg har bare lappet litt på eksosen, tatt den lille rusta som var og tettet radiator. ellers er det bare masse vedlikehold og veldig mye kjøring.

Liker best med bilen: Liker nok best den herlige rekkesekseren og følelsen av å kjøre en god, gammel solid og svær bil. Liker også utseendet veldig godt.

Det er også moro å ha en Senator i såpass god stand, for de få som er igjen pleier enten å være rustet bort eller skrudd ihjel. Km-standen er heller ikke så høy; 160 000 km. Den har to sprekker på dashbordet, ellers er den helt 100% strøken inni.

Spør Benny om gammel Opel

Lekkasje i radiatoren

Liker minst med bilen: Synd at det ikke er skilter på den og at ikke den er veteran, men det er jo ikke så lenge til!

Beste opplevelse med bilen: Har hatt et par langturer med den på prøveskilt, og det er jo bare heilt topp! Vi hadde en lekkasje i radiatoren og stoppet på en bensinstasjon og spurte om vi kunne få ei kanne til å ta med litt vann i. Da mannen kom ut og fikk se bilen, falt han heilt pladask og skrøyt veldig mye av bilen. Veldig moro å få høre sånt om den!

Dette er virkelig klassiker: Timmi sin Opel Rekord C fra 1971

Byttet motor

Framtidsplaner for bilen: Vinteren 2012, når jeg får lappen, så skal jeg få skilter på den og kjøre masse! Veldig synd å bruke den om vinteren, men den får klare seg fra februar det ene året. Etter det skal den bare bli brukt pent om sommeren og få en god, varm og tørr garasje om vinteren. Etter hvert må det kanskje tas bittelitt rust i hjulbuene og kanskje en lakkering. Men en ting er helt sikkert: jeg skal ALDRI selge den!

Drømmebil: En av de herligste bilene jeg kan tenke meg må jo være Alpina B12 5.0 (BMW E32). Det ville vært fantastisk moro å ha en B12 en gang. Det er en svær BMW 7-serie med litt mere pyntelister, luksus og kraftigere motor enn en vanlig 7-serie. Under panseret sitter det en 5 liters V12-er på 349 hk!

Annet: Egentlig er dette er 2.5E, men det er en eller annen klok fyr som har satt i en 3-liter. Ser ikke på bilen som skrudd ihjel eller noe pga det fordi 2,5 og 3-literen er jo helt like med drivverk, understell og absolutt alt.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Sjekk også ut Glenn-Marthins Opel Kadett E

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Peter om? Bruk kommentarfeltet under!

2,5E var gromt - 3,0E var tøffest. Dette er en kamulflert treliter. Foto: Privat
2,5E var gromt - 3,0E var tøffest. Dette er en kamulflert treliter. Foto: Privat