BILEN MIN: Marius' Audi S2

- Det beste er "fire ringer og fem hull"!

S2 er en rå klassiker og bygger på 80 baserte Audi Coupe. (Foto: Privat)
S2 er en rå klassiker og bygger på 80 baserte Audi Coupe. (Foto: Privat)

I spalten ”Bilen Min” har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mange bilgutter er opptatt av Audi sine utgaver med femsylindret motor. For et par tiår siden var dette nemlig selve symbolet på en grom Audi. Den legendariske 2,2-literen utstyrte alt fra famliliesedaner til de råeste sportsmodellene som Marius sin S2.

Effektnivået ble avgjort av om motoren hadde turbo eller ikke og spente fra drøyt 130 hk til 230 hk - og i ombygde utgaver mye mer! Den solide motoren har vært customisert i et utall varianter og tåler med forsterking ekstreme effekter.

Trøkk så det holder

I dag ville kanskje enkelte tro at Audi S2 er sportsvarianten av A2. Men det stemmer ikke. S2 er fra tiden før denne navnelogikken ble innført og er egentlig ekstremvarianten av Audi Coupe som igjen bygger på Audi 80.

Alle Audi S2 er utstyrt med Quattro firehjulstrekk og akselerer i orginal utgave fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder. Det er gromt og Marius liker det!

Eier: Marius Westberg (19)

Bosted: Risør/Kristiansand.

Litt om meg selv: Jeg er automatikerlærling på MacGregor Hydramarine, og venter i spenning på fagbrev og høyere lønn! Da snakker vi prioritering av penger: Først bilen - så mat, he-he!

Se Lisbeths Audi 80 2,8 V6

Mye gjort - flere planer

Bilen: Audi S2

(artikkelen fortsetter under bildet)

Denne skal bli Aston Martin blå. (Foto: Privat)
Denne skal bli Aston Martin blå. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den cirka fem måneder.

Hva har du gjort med den? Bytta girkasse, overhalt toppen, bytta tenningsdeler og fjerna fukt i gulvet.

I tillegg til dette har jeg også bytta alle hjullager, begge fjørbeinslager foran, montert polyforinger i alle bærebruer og bak differensialen.

Jeg har dessuten bytta til Street Density motorfester, og Whiteline stabstag bak. Og enda en del mer!

Liker best med bilen: "Fire ringer og fem hull": At det er en Audi med fem sylindre! Og selvfølgelig at den har konstant Quattro-trekk på alle fire hjul med vacumsperre bak!

Dette er Stians ekstremt strøkne Audi A5 2,0T

La det bare snø!

Liker minst med bilen: Alle de barnesykdommene som dukker opp.

Beste opplevelse med bilen: Det beste med denne bilen er at jeg får en ny beste-opplevelse hver dag det snør, he-he.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Marius' S2 01
Marius' S2 01

Framtidsplaner for bilen: Jeg skal plukke av alt av understell og sandblåse og lakke det opp på nytt med nye foringer (poly) overalt.

Så vil jeg ta ut motoren til sommeren og overhale blokk og bunndel og mer til. Skal få smelt på noen coilovers, ny turbo, manifoil, dyser og mapping.

Dessuten vil jeg shine opp alt av skinninteriør og få på plass et godt anlegg. Sist men ikke minst få lakkert den i Aston Martin-blå som må være den desidert fineste fargen på jord!

Drømmebil: Hadde ikke gjort noe å få kloa i en skikkelig Audi Sportquattro (S1). Eller den berømte S2-en Jørn Amundsen bygde med IMSA motor!

Annet: Et lite minus for tiden: Varmeapparatet har tatt kvelden, så når en pendler mellom Risør og Kristiansand er det KALDT!

Del med Facebook-vennene dine

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her.

Se også: Hans Fredriks fantastiske Audi S3

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Marius om? Bruk kommentarfeltet under!

Denne skal bli Aston Martin blå. (Foto: Privat)
Denne skal bli Aston Martin blå. (Foto: Privat)