BILEN MIN: Lindas Ford Taunus GXL coupé 1971

Den flotte coupeen skal holdes original og strøken. Les mer om den:

Den beste opplevelsen til nå var å kjøre bilen på Taunus treff på Gol. Vi tipper at den fikk mange beundrende blikk på turen. Foto: Privat
Den beste opplevelsen til nå var å kjøre bilen på Taunus treff på Gol. Vi tipper at den fikk mange beundrende blikk på turen. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal det handle om en virkelig 70-tallsklassiker, men jenta som eier den var ikke engang påtenkt da bilen var ny. Langt ifra! Kjære lesere, hils på Linda og hennes spreke Taunus!

Storselger på 60- og 70-tallet

Lesere som ikke har passert konfirmasjonsalderen mer enn et par ganger har trolig ikke noe voldsomt nært forhold til merkenavnet Taunus. Men som forgjengeren til Sierra, og senere Mondeo, var bilen en svært viktig modell for Ford-konsernet i Europa.

Linda har selv pusset opp bilen sammen med faren sin, som har
  eid den siden 1987. Foto: Privat
Linda har selv pusset opp bilen sammen med faren sin, som har eid den siden 1987. Foto: Privat

Den første modellen som bar navnet kom faktisk på 30-tallet, men det er fra slutten av 50-tallet - rett før bilrasjoneringen i Norge ble opphevet - at den ble kjent og kjær her i landet. På 60-tallet var modellfloraen så stor, og fornyelsestakten så rask, at man skal være merkeentusiast for å holde helt oversikt.

Under-betegnelsene 12M, 15M, 17M og 20M betegnet alle forskjellige varianter som kom og gikk. Mylderet av motoralternativer og karosserifasonger var enormt.

Les også: En størrelse opp - her er en urørt Granada!

Amerikansk-inspirert

Skikkelig konge var man hvis man kjørte 26M, kanskje i kombinasjon med XL eller GXL-bokstaver på baklokket. Og toppen av lykke var det dersom bilen var en lekker hardtop-versjon - det fantes nemlig å få, for europeisk Ford var på denne tiden like influert av motetrendene hos moder-konsernet i USA som Opel var av sine amerikanske GM-søsken.

Ikke minst viste det seg da en ny generasjon Taunus så dagens lys i 1970. Størrelsen var europeisk, men enkelte designelementer var tydelig USA-preget:

Den hadde skarpe "egger" på forskjermene og hjørnene foran. Midt på panseret og ned i grillen fant man en mild utgave av det "nebbet" som kjennetegnet amerikanske Forder fra nettopp disse årene. Og også dashbordet og interiøret for øvrig var "storslagent" - i miniformat.

Det ble faktisk solgt en del av de sportslige Taunus-coupeene
  da de var nye. De ble senere meget populære ungdomsbiler, og det har
  nok gått hardt ut over overlevelses-prosenten. Foto: Privat
Det ble faktisk solgt en del av de sportslige Taunus-coupeene da de var nye. De ble senere meget populære ungdomsbiler, og det har nok gått hardt ut over overlevelses-prosenten. Foto: Privat

Semon "Bunkie" Knudsen regjerte hos Ford i Detroit på denne tiden, og var involvert i designprosessen for den europeiske bilen. Dansk-ættede "Bunkie" var allerede en legende etter sitt samarbeid med like legendariske John Z. De Lorean hos Pontiac litt tidligere, og enkelte historikere hevder at han brukte all sin innflytelse for å gjøre den europeiske Taunusen mest mulig lik sine amerikanske søsken.

Det var i så fall ikke helt mislykket.

Populær ungdomsbil

Da den nye 1970-modellen kom var imidlertid den lekre hardtopen borte. Men de sportslig innstilte kunne få en coupé-utgave med taklinje som minnet veldig om 1971 Mustang Sportsroof, eller "Fastback" på folkemunne - en bil som også "Bunkie" hadde vært sentral i utviklingen av.

Mange slike Taunus-coupeer ble solgt - og du verden som de fikk kjørt seg etter noen år, når de ble gassglade ungdommers førstevalg.

Les også: Taunusens britiske halvbror - her er Cortina

Med blott 18 somre kunne Linda passet inn i denne kategorien. Men hun vet at hun har en klassiker - dessuten har hun pusset den opp selv. Dermed lider denne bilen ingen nød:

Eier: Linda Bekk (18)

Bosted: Holter i Nannestad.

Litt om meg selv: Jeg er ei jente på 18 år. Jeg elsker alt med fart, og amerikanske biler :) Jeg har tre biler; en Ford Taunus, en Ford Orion og en Toyota Corolla, men ikke lappen ennå. Først er det min Ford Orion injection som står for tur til å pusses opp. Men det er mye rust å ta vekk..:(

Mekker sammen med kjæresten

Jeg har også en kjæreste som driver med biler, så jeg er mye med ham og mekker når det trengs.

Bilen: Ford Taunus GXL coupé 1971-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden 2010.

Hva har du gjort med den? Jeg og pappa har pusset ned hele bilen og bygd den opp igjen. Vi begynte høsten 2009 og ble ferdig i 2010.

Liker best med bilen: Fargen, og utseendet på bilen.

Liker minst med bilen: Den har litt liten motor... 1,6 liter.

Beste opplevelse med bilen: Første turen til Gol på Taunus-treff i 2010.

Inspirasjonen fra de amerikanske Fordene var tydelig. Det er
  ikke så rent lite Mustang Sportsroof over disse linjene. Foto: Privat
Inspirasjonen fra de amerikanske Fordene var tydelig. Det er ikke så rent lite Mustang Sportsroof over disse linjene. Foto: Privat

Restaurert sammen med pappa

Framtidsplaner for bilen: Å ha den original og strøken.

Drømmebil: Dodge SRT-10 og en Ford Kuga.

Annet: Pappa har hatt denne bilen siden 1987, og den har stått rusten og stygg siden da. Men så fikk lillesøstra mi en Taunus, og da fikk jeg denne, og jeg måtte bli med å bygge den opp. Denne bilen har vært med på Taunus-treff på Gol og Bendix-treffet på Lunner :)

Del med vennene dine på Facebook

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor; se info her.

Les også: Ford Capri - dette var Mustangen for Europa

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Linda om? Bruk kommentarfeltet under!