BILEN MIN: Joachims Audi S3 MTM 2000-modell

Snøen blir ikke liggende lenge når han gir full gass!

Med 275 hk og firehjulstrekk har Joachim kontroll på vinterføret. (Foto: Privat)
Med 275 hk og firehjulstrekk har Joachim kontroll på vinterføret. (Foto: Privat)

I spalten ”Bilen Min” har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Audi S3 er som navnet antyder sportsutgaven av A3. Første generasjon S3 ble produsert fra 1999 til 2003 og var utstyrt med VW-konsernets velprøvde 1,8-liter med 20 ventiler og turbo. De første årgangene hadde effektuttak på 210 hestekrefter, senere fikk motoren variable ventiltider og 225 hk.

Joachims bil er den faceliftede utgaven som kom fra og med 2000-modellene.

Som alle heftige Audier har den Quattro - firehjulstrekk. At bakhjulene kommer med i dansen når Joachim gir gass, besørges av en Haldex-kobling.

Eier: Joachim B. Andreassen (19)

Bosted: Oslo

Litt om meg selv: Jeg er en gutt på snart 20 år. Har hatt tre biler tidligere og er ekstremt bilinteressert. Min første bil var en Saab 9-3 2,0T

2001 mod, min andre var en Audi A4 1,8TS 2000 mod med tiptronic og rattgiring og 230 hestekrefter. Min tredje bil var en BMW 320 med M3 styling.

Den bilen jeg var mest fornøyd med var vel Audi A4-en. Disse bilene er jo laget av sinnssykt god kvalitet! Jeg kjører nå S3-en du ser på bildene og er utrolig fornøyd med den også!

Dette er Robins Audi S3

Mye gamp i liten bil

Bilen: Audi S3 MTM, 2000 mod.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Joachims S3 har den manuelle 6-trinns girkassen. (Foto: Privat)
Joachims S3 har den manuelle 6-trinns girkassen. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Ikke lenge, jeg kjøpte den for noen uker siden.

Hva har du gjort med den? Har ikke gjort noe som helst med bilen, men forrige eier gjorde følgende påkostninger på den:

Bilen har innstallert en MTM-chip og MTM eksos som gjør at bilen yter 275 hk. Det sparker utrolig godt ifra, selv på lavt turtall.

Den har også justerbart senkesett med coilover fra Eibach. Det gir et utrolig stivt understell. Videre har bilen RS4-felger 18-tommers på sommer, og MTM-felger 18-tommers på vinter m/piggdekk.

Ellers har bilen selvfølgelig en seks-trinns manuell girkasse. Den har fulgt alle servicer og er i topp stand. Og de sorte Recaro RS4 setene er nydelige.

Sjekk ut Kristines Audi Q7 3,0 TDI ABT

Skyyyv i ryggen

Liker best med bilen: Quattro-systemet, kjøreopplevelsen og ikke minst det ekstreme skyvet i ryggen når man trykker på gasspedalen.

Kjempedeilig bil å kjøre, og er vanvittig behagelig å kjøre rolig og tenke at man kjører en sportsbil uten like. Er mye på fjellet på vinteren, så denne bilen er for meg gull verdt!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Joachim nyter god sidestøtte i de sorte Recaro RS4-setene. (Foto: Privat)
Joachim nyter god sidestøtte i de sorte Recaro RS4-setene. (Foto: Privat)

Liker minst med bilen: Her er det ingenting å ikke like... Det må isåfall være den høye forsikringssummen for en ung gutt.

Beste opplevelse med bilen: Det må være da jeg var på Hafjell, og absolutt alle bilene sto fast oppover bakkene fordi det var helt islagte veier. Jeg var så heldig og hadde min S3 som bare dro seg oppover uten problemer. Tror det gikk i 40-50 km/t forbi alle som stod og spant på to hjul. Suveren vinterbil!

Framtidsplaner for bilen: Fremtidsplanene er jo selvfølgelig å holde bilen i god stand, og kanskje montere på noe bedre bremser, selvom de originale er mer enn gode nok. Da blir det muligens brembo-bremser om jeg skal skifte. Skal også montere xenonlys-kit både i tåkelys og nærlys.

Drømmebil: Audi TTRS/Porsche 997 Turbo

Del med Facebook-vennene dine

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her.

Se også: Hans Fredriks fantastiske Audi S3

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Joachim om? Bruk kommentarfeltet under!

MTM-betegnelsen viser at dette ikke er en helt standard S3. (Foto: Privat)
MTM-betegnelsen viser at dette ikke er en helt standard S3. (Foto: Privat)