BILEN MIN: Glenns 1972 Buick Riviera er tøffere bakfra enn forfra

Denne bakenden er virkelig noe helt for selv.

Det er bakfra at Buicks såkalte 'Boat tail' Riviera er mest oppsiktsvekkende å se på. Foto: Privat
Det er bakfra at Buicks såkalte "Boat tail" Riviera er mest oppsiktsvekkende å se på. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Glenns bil, som han har sendt inn disse flotte bildene av, er en modell som vi flere ganger har skrenset innom her på Broom.no. For er man interessert i biler litt utenom det vanlige, er man ganske sikkert også oppmerksom på Buicks såkalte "boat tail"-Riviera av årsmodellene 1971 til 1973.

En kortlivet modell, kan man mene. Men sett i ettertid er det ganske oppsiktsvekkende at den ble en realitet i det hele tatt.

Konservativ tross alt

For det startet annerledes. Riviera-navnet hadde høy status, etter at det hadde blitt introdusert på verdens første hardtop-karosseri i 1949. Men det var en helt annen bil som Buick avduket da de igjen vekket Riviera-navnet til livet på en helt egen bil til modellåret 1963 - en stram og ganske tidløs, kompakt luksusbil, med langt panser og kort bagasjerom.

Les også: Thunderbird ble gjenfødt, men krasjlandet

Interiøret er tradisjonelt amerikansk. Rattring uten sprekker og solbeskyttelsesmatte over dashboardet vitner om at bilen har blitt tatt godt vare på. Foto: Privat
Interiøret er tradisjonelt amerikansk. Rattring uten sprekker og solbeskyttelsesmatte over dashboardet vitner om at bilen har blitt tatt godt vare på. Foto: Privat

Dette skjedde selvsagt som følge av suksessen Ford hadde med sin fireseters, og "relativt kompakte" Thunderbird. Etter at Riviera hadde vært alene noen år, skulle GM komme til å utvide tilbudet i denne bil-kategorien med Oldsmobile Toronado og Cadillac Eldorado - førstnevnte en nyskapning, mens Eldoradoen ble omskapt fra en fullsizer til en mer behersket bil størrelsesmessig.

Buick både var og er et meget konservativt merke, og beholdt ikke overraskende bakhjusldriften da innovative Oldsmobile lanserte Toronado med forhjulsdrift i 1966, og Cadillac Eldorado adopterte det samme konseptet året etter. Men om oppbyggingen var tradisjonell, hadde Riviera gjennom hele 60-tallet spennende detaljer, og et unikt og ganske skarpt design.

Populær i dag - "too much" den gang

I 1971 var det tid for et nytt grunnchassis, og størrelsesmessig ble de tre luksus-coupeene fra GM mye større og nærmere sine fullsize-søsken i design. Toronado og Eldorado beholdt forhjulsdriften, men ble langt slappere i designet. Og nå var det virkelig Riviera som ble den modellen som "tok den helt ut" av de tre, med designet du ser på bildene.

Forfra er det ikke så mye som antyder
Forfra er det ikke så mye som antyder

Den voldsomme hekken var utviklet under design-legenden Bill Mitchells regjeringstid, og klart inspirert av en annen legende - nemlig bakparten på Corvette C2 fra 1963 til 1967. Den gjorde ikke bilen større innvendig, og den forenklet på ingen måte produksjonen - men den ga altså et særtrekk som har gjort bilen populær.

Og for å nyansere litt er den blitt like populær blant dagens bilentusiaster som den var upopulær blant hoderystende nybilkjøpere på førsten av 70-tallet. For selv amerikanere kan synes at det blir litt i overkant spenstig av og til...

Les også: Apropos "too much" - denne dørløsningen slo ikke an

Eier: Glenn Tangen, (43)

Bosted: Isdalstø

Det oppsiktsvekkende designet på hekken gjør at det også blir en ganske spektakulær fasong på bagasjeromsåpningen. Et slikt design ville nok blitt rasjonalisert vekk lenge før det nådde produksjon i dag. Foto: Privat
Det oppsiktsvekkende designet på hekken gjør at det også blir en ganske spektakulær fasong på bagasjeromsåpningen. Et slikt design ville nok blitt rasjonalisert vekk lenge før det nådde produksjon i dag. Foto: Privat

Bilen: Buick Riviera, 1972 modell med 455 cid big block motor.

En drøm å kjøre

Hvor lenge har du eid den? I 5 år.

Hva har du gjort med den? Overhalt motor og forgasser, skiftet fjærer, støtdempere, bremser, bremsetromler, dashboard, frontrute og servopumpe. Har også pusset opp bagasjerommet, felger, samt masse andre småting.

Liker best med bilen: Komforten og de flotte linjene på bilen. En drøm å kjøre.

Liker minst med bilen: Ingen ting.

Motorrommet ser praktisk talt nytt ut i Glenns Riviera. Big block-motoren med 455 kubikktommers volum og fireports forgasser er et imponerende skue i seg selv. Foto: Privat
Motorrommet ser praktisk talt nytt ut i Glenns Riviera. Big block-motoren med 455 kubikktommers volum og fireports forgasser er et imponerende skue i seg selv. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Skal sandblåse og lakkere bilen på undersiden, ellers vedlikeholde den og holde den i god stand.

Drømmebil: Det er den jeg har nå!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Chrysler Imperial - luksus etter Frank Sinatras smak

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Glenn om? Bruk kommentarfeltet under!