BILEN MIN: Eriks BMW 320i 1988-modell

3,2-liter under panseret er minimum. Kanskje blir det pustehjelp også

Eriks BMW E30 er godt tatt vare på. Nå skal den bygges om. (Foto: Privat)
Eriks BMW E30 er godt tatt vare på. Nå skal den bygges om. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Få biler skaper så mye følelser som BMWs 3-serie. Bayern-produsenten har på en utrolig måte klart å overføre den helt spesielle opplevelsen fra generasjon til generasjon.

En ny BMW 320 er en fantastisk bil i dag. Men sett deg inn i en 25 år gammel utgave - og den er "nesten" like bra å kjøre. Og banker vanlige bruksbiler av årgang 2011 ned i støvlene når det kommer til opplevelse og kjøreegenskaper.

Generasjon E30 (1983-1991) var gammeldags firkantet i karosseriet allerede på midten av 1980-tallet. Men under skallet, ja der var den til de grader forut for sin tid.

Erik har sikret seg et bra eksemplar og har planer om å fikse ytterligere på teknikken. Og det i en røff retning.

Eier: Erik Buer (18)

Bosted: Gjerdrum

Litt om meg selv: Jeg er russ 2011, og får derfor ikke igang noe BMW-prosjekt før nærmere sommern. Utover det så har jeg blitt helt forelsket i E30 etter å ha kjøpt min egen, og har alle slags ambisjoner og prosjekter om hvordan 320i-en skal bli, og om jeg eventuelt skal kjøpe en til.

Denne skal ihvertfall stues inn neste vinter, da den er rustfri og skal mekkes på neste vinter...

Denne BMW-en er magisk lykke. Se hvilken:

M-tech, selvsagt

Bilen: BMW 320i 1988-modell

(artikkelen fortsetter under bildet)

2-liters sekser skal byttes ut med kraftigere saker. (Foto: Privat)
2-liters sekser skal byttes ut med kraftigere saker. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Siden slutten av januar.

Hva har du gjort med den? Så langt har jeg kun bestilt et komplett M-tech II-kit fra England. Utover det er det vel ikke noe annet enn at jeg ble påkjørt av en mopedist, og må som følge av det lakkere opp bilen, rette bakfangeren og nye baklykter.

Sjekk ut Aleksander sin BMW 320 DA Coupe

God driftebil

Liker best med bilen: Felgene, senkingen og det strøkne skinn-interiøret.

Liker minst med bilen: Lakken og motoren

Beste opplevelse med bilen: Det må være snødrifting på et industriområde!

Dette er Alexanders BMW 325iX

Skal senkes til asfalten

Framtidsplaner for bilen: Som sagt er M-tech II på vei fra England. Dessuten skal jeg ha BBS RS-felger, Shadowline, ny lakkering, M3-interiør og en sprekere motor. (S50B32 og eventuelt turbo)

Strengt tatt vil jeg gjøre bilen strøken, blodsenket og ihvertfall ikke noe slappere enn en 3.2l med "pusteproblemer".

(artikkelen fortsetter under bildet)

Erik har store planer for denne bilen: motor og senk, og atter senk. (Foto: Privat)
Erik har store planer for denne bilen: motor og senk, og atter senk. (Foto: Privat)

Drømmebil: Har sett en E30 sleeper som går i statene. Den har Corvette-bakstilling med dragsterhjul. Vi snakker om 800 brukshester så vidt jeg kan huske.

Annet: Planlegger forøvrig kjøp av en ny E30. Hva slags karosseritype det blir er jeg ikke helt sikker på, men sikter etter noe jeg kan gjøre til "rat-look".

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: BMW 320i E30 satte hjertet til journalisten i brann

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Erik om? Bruk kommentarfeltet under!