BILEN MIN: Eiriks 1970 Karmann Ghia Convertible

Han er i gang med et kjempeprosjekt i garasjen.

Tepper, ledningsnett, gummipakninger   alt skal byttes på denne bilen. (Foto: Privat)
Tepper, ledningsnett, gummipakninger alt skal byttes på denne bilen. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin, eller sine egne biler, og litt om bilinteressen.

Eirik holder på å restaurere en virkelig godbit, nemlig Volkswagens stilistiske 2+2, Karmann Ghia, en fantastisk designet bil som ble produsert med utgangspunkt i VW Boble-plattformen fra 1955 til 1974.

Ved hjelp av design fra italienske Carrozzeria Ghia, og håndbygd karosseri av den tyske karosseribyggeren Karmann, brukte Volkswagen altså kjent og enkel teknikk til å bygge stilikonet som ble en stor suksess og en periode faktisk også var den mest importerte bil i USA.

Kupé-versjonen dominerte, men Eirik er så heldig å ha den langt sjeldnere cab-utgaven. Se de mange bildene fra prosjektet hans:

Eier: Eirik Fongaard (17)

Bosted: Lørenskog

Litt om meg selv: Går nå på mekke-linje, og har som hobby å restaurere bil.

VW Sirocco - comeback etter 16 års Tornerose-søvn

Nye tepper og gummideler

Bilen: VW Karmann Ghia 1970 convertible

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen ser tilsyneleatende fin ut før restaureringen. Nå skal den bli tipp-topp under skallet også. (Foto: Privat)
Bilen ser tilsyneleatende fin ut før restaureringen. Nå skal den bli tipp-topp under skallet også. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Har hatt bilen i halvannet år.

Hva har du gjort med den? Jeg har skrudd den fra hverandre, alt av deler som sitter på karosseriet. Til karosseriet har jeg laget et stativ slik at jeg kan rotere den 180 grader når jeg jobber.

Eirik får prøvd seg på rustsveising - for å si det forsiktig... (Foto: Privat)
Eirik får prøvd seg på rustsveising - for å si det forsiktig... (Foto: Privat)

Rust liker jeg ikke, så det er jeg godt i gang med å fjerne. Alt av elektrisk annlegg blir oppgradert, nytt ledningsnett er nettopp kjøpt. Nytt teppesett, og en haug av gummideler ligger klar for å monteres. Bilen skal lukte nytt.

Liker best med bilen:

Bilen er sjelden i Norge. Det er morsomt å ha en bil ikke alle har, og bilen har definitivt utseendet med seg.

(artikkelen fortsetter under bildent)

Bokser i hekken: Snart blir Eirik å se - glidende rundt med stil akkompagnert med lyden av en raspende boksermotor. (Foto: Privat)
Bokser i hekken: Snart blir Eirik å se - glidende rundt med stil akkompagnert med lyden av en raspende boksermotor. (Foto: Privat)

Liker minst med bilen:

Oj - det er jammen mye rust å ta seg av!

Kjells VW Golf Cabriolet er ikke som alle andre

Skal være original

Beste opplevelse med bilen:

Det gir et kick å se at rust blir til skinnende nyrestaurert bil.

Framtidsplaner for bilen:

Jeg ser frem til en strøken orginal bil, fargen skal også være den gamle gode orginale rødfargen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Eirik har laget et stativ slik at han kan rotere karosseriet 180 grader når han jobber med det. (Foto: Privat)
Eirik har laget et stativ slik at han kan rotere karosseriet 180 grader når han jobber med det. (Foto: Privat)

Drømmebil:

Den har jeg nok snart ferdig restaurert!

Annet:

Jeg leter etter fine orginale felger med kapsler, sånn at jeg har to sett felger. Kunne være greit å ha et sett orginale i tillegg til de sportslige jeg har nå. Så kunne bilen få litt forskjellig uttrykk alt etter bruken.

Del med Facebook-vennene dine

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Roy har lagt ut 120 000,- på VW Boblen sin

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Eirik om? Bruk kommentarfeltet under!

Eirik har restaurering av bil som hobby. Koselige timer i garasjen er det mange av. (Foto: Privat)
Eirik har restaurering av bil som hobby. Koselige timer i garasjen er det mange av. (Foto: Privat)