
Bilen min: Dodge Aspen: Erling (17) endte plutselig opp med TO amerikanere
Delebilen var nemlig langt bedre enn prosjektet han jobbet med.
I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Amcar-interessen står sterkt i de skandinaviske landene, men ikke alle entusiaster klarer å finne en bil som er billig nok i innkjøp og også i bruk til å kunne forsvare en posisjon som førstebil.
Men biler finnes om man leter litt, og her skal vi møte en kar som ikke bare har funnet én, men faktisk to.
Litt luksuriøs kompaktbil
Og bakgrunnen kan nok flere bilentusiaster kjenne seg igjen i: Når man først har funnet en bil som man starter på, dukker det plutselig opp en delebil-kandidat som etter litt vurdering viser seg å være bedre enn den man allerede har.
Men hva er bedre enn å ha to kule biler å skru på?

Som de fleste med noen år på baken allerede vil ha sett på bildene, så snakker vi her om en Dodge Aspen.
Sammen med søstermodellen Plymouth Volare tok den over stafettpinnen som Chrysler-konsernets kompaktserie midt på 70-tallet, etter Dodge Dart og Plymouth Valiant.
Les også: Anders sin Aspen SE stasjonsvogn er som ny etter 32 år
Det ser ikke slik ut i dag, men den gang var faktisk dette karosseriet ganske aerodynamisk, og konstruksjonen ble fremhevet som både moderne, lett og solid.
Til forskjell fra de ganske sparsommelige modellene den avløste hadde Aspen/Volare et litt ”påkostet” grunndesign, noe som gjorde at man kunne markedsføre de fineste utgavene som ganske eksklusive småbiler – ergo var det et stort strekk mellom billigste standardversjon og toppmodellen SE, eller Special Edition.
Populære stasbiler i Norge
Disse kunne fås med både V8 og mye fint utstyr, og den for størrelsen noe utypiske stasjonsvognmodellen kunne også i edleste versjon leveres med ”woodgrain” tre-imitasjon på sidene innrammet med like falske, tykke ”trelister”.
Disse bilene, ikke minst de fineste stasjonsvogn-modellene, ble faktisk ganske populære i Norge.
Chrysler var på offensiven gjennom en oppegående importør, og både privatpersoner og ikke minst taxi-eiere handlet både Aspen og Volare av hjertets lyst på siste halvdel av 1970-tallet. Komforten var typisk amerikansk samtidig som kompaktbilen fra USA ikke var større enn en europeisk ”fullsize”. Og selv om det kostet noen kroner å bli eier av en slik bil, prioriterte mange amerikansk komfort fremfor eksempelvis en Opel Commodore, Volvo 264 eller en Ford Granada Ghia.
Om bilene var populære i Norge, led de kuriøst nok en heller tøff skjebne i hjemlandet.

Et ”problembarn” i USA
Kvalitetsproblemer på mange områder i startfasen av produksjonen førte til en mengde tilbakekallinger.
Blant annet skal de første bilene ha hatt en imponerende evne til å ruste, så til de grader at man raskt innførte galvanisert stål i deler av konstruksjonen. Det skal i sin tur ha ført til at de senere utgavene kvalitetsmessig ble svært bra – og kanskje også ha bidratt til at en del slike biler har overlevd i snart 35 år også i norsk klima.
Les også: Nå er Dodge Aries også blitt veteranbil
Likevel, modellen hadde i USA fått et så tvilsomt rykte at det strengt tatt passet ganske bra at det dødsdømte Chrysler-konsernet brukte sine siste dollar på å utvikle en helt annerledes og banebrytende ny kompaktmodell til modellåret 1981 – den forhjulsdrevne og kun firesylindrede Aries-modellen.
Riktignok fortsatte man å produsere den litt mer eksklusive Dodge Diplomat, i Norge solgt som Le Baron, basert på samme grunnkonstruksjon – og ikke minst takket være at den ble en høyt elsket politibil i USA hang den med helt frem til 1990-tallet.
Men selv om noen ble solgt også av dem i Norge, hadde de som ønsket å kjøre amerikansk til daglig stort sett rettet oppmerksomheten mot GM, som plutselig hadde fått dieselmotorer å tilby i sine mellomklasse- og storbiler.
Langt mellom de fine bilene
Dermed ble det en kort men intens storhetstid for Aspen og Volare, både her i Norge og i hjemlandet. I dag går det lang tid mellom hver gang man ser en fin bil av denne typen, bortsett fra en og annen utgave av coupé-modellen, gjerne med den sjeldne R/T-pakken.
Men Erling skal sørge for at minst én til overlever, både av stasjonsvogn- og sedanutgaven.
Les også: Amcar som få kjenner til? Hva med en av disse:
Eier: Erling Jevnaker, (17)
Bosted: Finstad, Rendalen, Hedmark

Litt om meg selv: Gutt med stor interesse for AMCAR og Tempo mopeder. Restaurerer mopeder og jobber på biler sammen med far, bruker også mye av fritiden på å tegne design for lette custom versjoner av eldre biler, og designer biler fra grunnen av med ett eldre amerikansk preg.
Kjøpt som delebil
Bilen: Dodge Aspen SE (Special Edition), 1977-modell
Hvor lenge har du eid den? Kjøpte bilen i slutten av mai 2012 som delebil til en lik stasjonsvogn som skulle bli førstebil, men denne var i bedre stand enn stasjonsvogna så denne ble førstebil-prosjektet.
Hva har du gjort med den? Plukket ned fronten for rustsveising, påbegynt motorbygging og revet av vinyltak.
Liker best med bilen: Lettkjørt, billig i drift, driftsikker motor og drivverk, masse hester og dreimoment fra den borede motoren, billige motordeler og sterkt karrosseri og chassis.
318 cid (5,2 liter) V8eren, boret opp til 323 (5,3 liter) og planede topper har kompresjonsforhold på over 10:1 og skal i teorien utvikle ca. 250 hester og 600 newtonmeter, koblet til en slitesterk 904 automatkasse og 3,2:1 Sure-Grip lamellsperre bakaksel vil den gi hjulspinn til tusen.
Har mange(!) drømmebiler
Liker minst med bilen: Masser av rust, vanskelig å få tak i karosserideler og den er litt for ny for min smak. Foretrekker 1950- og 60-talls Ford-produkter.

Beste opplevelse med bilen: Turen hjem fra Løten med bilen hengende på "dolly" bak fars 1966 Ford Falcon.
Framtidsplaner for bilen: Restaurere den, lakkering, rustsveising, bygge opp igjen motoren som fulgte med i helt nedplukket tilstand og overhale girkasse. Målet er å få den ferdig til juni 2013.
Drømmebil: På det punktet er det er mye jeg har lyst på: 1964 Ford Falcon A/FX, 1966 Ford Fairlane GT, 1970 Ford F-100, 1968 Ford Mustang GT 390, 1969 Ford Cortina 1600E, 1961 Jaguar E-Type, 1932 Ford Coupe, 1968 Ford Escort, 1959 Ford Fairlane, 1964 Ford Anglia, 1969 "General Lee" Dodge Charger R/T, 1972 Dodge Challenger R/T, 1954 Mercedes 300 SL. Dette er bare noen, listen er lenger.
Annet: Bilen er også på bilforumet.no for den som måtte ønske å følge med på bilen. http://www.bilforumet.no/andre_forum/prosjektforum/294414-61flcn-1977-dodge-aspen-se-bruksbil-prosjekt.html
Har også en 1977 Dodge Aspen stasjonsvogn og en 1961 Ford Falcon.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: St. Regis - stor-Dodgen som floppet etter halvannet år
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Erling om? Bruk kommentarfeltet under!