Chevrolet El Camino var helt fra starten av bygget som en ekte pickup, om enn med personbilkomfort. Men en gang i tiden så den litt for pen og komfortabel ut til at norske myndigheter ville regne den som pickup likevel. (Foto: Privat)
Chevrolet El Camino var helt fra starten av bygget som en ekte pickup, om enn med personbilkomfort. Men en gang i tiden så den litt for pen og komfortabel ut til at norske myndigheter ville regne den som pickup likevel. (Foto: Privat)

Bilen min Chevrolet El Camino: Denne var for pen for norske myndigheter

Dermed ble den også altfor dyr for de fleste av oss.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi kikke på en biltype som det finnes noen av i Norge – men som det normalt burde vært enda mange flere av, ettersom det er en bil som er populær blant amcar-entusiaster samtidig som den var billig å importere selv da bilene var forholdsvis nye.

Les også: Varebil som hobbykjøretøy? Javisst, tenk så praktisk!

I hvertfall skulle man tro det. Men den gang så man ikke slik på det, og nettopp Chevrolet El Camino er faktisk bilen som gjorde at norske bilavgifter, og systemet som omga dem, fikk en viss oppmerksomhet også ellers rundt om i verden.

Gjorde norske bilavgifter kjent i utlandet

På slutten av 1980-tallet inneholdt kravene for at en bil skulle kunne registreres med lav varebilavgift og grønne skilter en formulering om at den skulle være ”hovedsakelig innredet for transport av gods”. For noen innelukkede biler kunne dette være et vanskelig definisjonsspørsmål, men for biler med åpent lasteplan var det i praksis fritt frem.

El Camino var bygget på Chevrolets mellomstore modellrekke Malibu helt siden den kom på begynnelsen av 1960-tallet, etter at man først hadde prøvd den ett år på fullsize-chassiset med de berømte liggende halefinnene i 1959. (Foto: Privat)
El Camino var bygget på Chevrolets mellomstore modellrekke Malibu helt siden den kom på begynnelsen av 1960-tallet, etter at man først hadde prøvd den ett år på fullsize-chassiset med de berømte liggende halefinnene i 1959. (Foto: Privat)

Dette førte til en ny runde med heller kuriøse pickup-ombygninger, av samme type som vi i Norge noen år tidligere hadde sett av Porsche 924, 928 og 944 – denne gangen var det imidlertid nye Chevrolet Camaroer og Pontiac Firebirder som ble ombygget med en liten ”lasteplan-kulp” og bakvegg støpt i glassfiber, som ble installert der den store bakruten normalt skulle vært.

Les også: Er dette en av bilene som hadde fortjent en ny sjanse?

Camaro som pickup var ok – men ikke denne

Enorme mengder slike biler med knøttsmå lasteplan kom inn som pickuper i løpet av en kort periode, og her kunne det selvsagt vært på sin plass å spørre hva de ”hovedsakelig” var innredet for. Men da noen i Vegdirektoratet oppdaget den langt større, fabrikkbygde og ”ærlige” pickupen El Camino, da gikk ”gardinen” ned:

El Camino var for pen til at den kunne være hovedsakelig innrettet for godstransport, mente man, og krevde inn fulle personbilavgifter.

Det myke snutepartiet, digre SS-emblemer og de nye, brede sportsspeilene som hadde debutert samtidig som nye Camaro og Firebird i 1982 var med på å skille SS-El Caminoen fra de andre utgavene. (Foto: Privat)
Det myke snutepartiet, digre SS-emblemer og de nye, brede sportsspeilene som hadde debutert samtidig som nye Camaro og Firebird i 1982 var med på å skille SS-El Caminoen fra de andre utgavene. (Foto: Privat)

I rundt to år var El Camino i praksis altfor kostbar å ta inn på grunn av disse avgiftene, før Amcar etter mye jobb fikk ”noen” til å ta til fornuften i 1989. Da hadde modellen rukket å bli nedlagt av Chevrolet, og det hele stilnet av seg selv så fort de som hadde ventet på en omgjøring av avgiftsvedtaket fikk importert sine biler.

En av de siste – og tøffeste

Denne bilen er følgelig en av de aller siste El Caminoene, og atpå til med den populære Super Sport-pakken, som på de siste årsmodellene medførte en helt egen front i mykplast som gjorde bilen mer aerodynamisk. Fronten var den samme som på coupeen Monte Carlo SS, og i følge enkelte kilder skal GM på denne tiden ha satt bort hele foredlingen til SS-spesifikasjoner til eksterne Choo-Choo Customs, som ellers er mest kjent for å ha sine conversion vans.

I interiøret er det også fullt mulig å kjenne seg igjen fra Malibu. Separate stoler, en skikkelig midtkonsoll og gulvskifter til automaten var en del av SS-utstyrspakken, mens andre hadde benkesete med plass for tre, og automatvelgeren på rattstammen på vanlig måte. (Foto: Privat)
I interiøret er det også fullt mulig å kjenne seg igjen fra Malibu. Separate stoler, en skikkelig midtkonsoll og gulvskifter til automaten var en del av SS-utstyrspakken, mens andre hadde benkesete med plass for tre, og automatvelgeren på rattstammen på vanlig måte. (Foto: Privat)

El Camino var basert på Malibu, og var dermed en forholdsvis kompakt og kjøreglad bil samtidig som den fikk et stort og rommelig lasteplan. Bilene ble levert både med V6 og V8, en stund også den trøblete 5,7 liters dieselmotoren. Denne bilen har den velprøvede fem liters 305-utgaven, som med SS-modellens separate stoler, midtkonsoll og gulvskifter ble ganske sportslig i kjørefølelsen også.

Les også: Gamle og enkle pickuper kan være en god investering

Men spesielt økonomisk, det var den ikke – som den stolte eieren også har notert seg.

Eier: Kim Rune Nisja, (27)

Bosted: Hof, Vestfold.

Amerika-entusiastens første amcar

Litt om meg selv: En ordentlig Amerika-entusiast som elsker alt som kommer fra USA. Amcar har alltid vært en drøm, og i 2012 kjøpte jeg min første amcar, denne Chevrolet El Caminoen. Bor sammen med samboer og vår lille datter i Hof i Vestfold. Driver daglig en nettbutikk som selger retro spill og konsoller.

I USA er ikke en Malibu (eller El Camino) enormt stor, men med europeiske øyne er både bilen og selve planet røslig så det holder. (Foto: Privat)
I USA er ikke en Malibu (eller El Camino) enormt stor, men med europeiske øyne er både bilen og selve planet røslig så det holder. (Foto: Privat)

Bilen: Chevrolet El Camino 1986, Choo Choo Customs

Hvor lenge har du eid den? Siden oktober 2012.

Les også: Rampside - dette er pickupen for deg som vil synes

Hva har du gjort med den? Har kun fått den i godkjent stand, kjøpte den som et rep. objekt.

V8 gir godlyd – men det koster

Liker best med bilen: Den gromme lyden av 5.0l V8'ern, fantastisk komfort, og så trekker den mye oppmerksomhet.

Liker minst med bilen: Absolutt ingen ting, annet en at den kanskje er litt dyr i drift.

Den myke og avrundede fronten som SS-utgaven delte med coupé-modellen Monte Carlo SS forandret hele utseendet på bilen. (Foto: Privat)
Den myke og avrundede fronten som SS-utgaven delte med coupé-modellen Monte Carlo SS forandret hele utseendet på bilen. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Da jeg var på cruising i Lillestrøm 4. juli 2013.

Fremtidsplaner for bilen: Skal få montert på de originale sidepipene og bytte forgasser. Kanskje også få litt mer hestekrefter under panseret.

Drømmebil: 1969 Dodge Charger.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Holden VF - Her kunne GM ha laget en ny El Camino

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kim Rune om? Bruk kommentarfeltet under!