
Bilen min Chevrolet El Camino: Denne var for pen for norske myndigheter
Dermed ble den også altfor dyr for de fleste av oss.
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Denne gangen skal vi kikke på en biltype som det finnes noen av i Norge – men som det normalt burde vært enda mange flere av, ettersom det er en bil som er populær blant amcar-entusiaster samtidig som den var billig å importere selv da bilene var forholdsvis nye.
Les også: Varebil som hobbykjøretøy? Javisst, tenk så praktisk!
I hvertfall skulle man tro det. Men den gang så man ikke slik på det, og nettopp Chevrolet El Camino er faktisk bilen som gjorde at norske bilavgifter, og systemet som omga dem, fikk en viss oppmerksomhet også ellers rundt om i verden.
Gjorde norske bilavgifter kjent i utlandet
På slutten av 1980-tallet inneholdt kravene for at en bil skulle kunne registreres med lav varebilavgift og grønne skilter en formulering om at den skulle være ”hovedsakelig innredet for transport av gods”. For noen innelukkede biler kunne dette være et vanskelig definisjonsspørsmål, men for biler med åpent lasteplan var det i praksis fritt frem.

Dette førte til en ny runde med heller kuriøse pickup-ombygninger, av samme type som vi i Norge noen år tidligere hadde sett av Porsche 924, 928 og 944 – denne gangen var det imidlertid nye Chevrolet Camaroer og Pontiac Firebirder som ble ombygget med en liten ”lasteplan-kulp” og bakvegg støpt i glassfiber, som ble installert der den store bakruten normalt skulle vært.
Les også: Er dette en av bilene som hadde fortjent en ny sjanse?
Camaro som pickup var ok – men ikke denne
Enorme mengder slike biler med knøttsmå lasteplan kom inn som pickuper i løpet av en kort periode, og her kunne det selvsagt vært på sin plass å spørre hva de ”hovedsakelig” var innredet for. Men da noen i Vegdirektoratet oppdaget den langt større, fabrikkbygde og ”ærlige” pickupen El Camino, da gikk ”gardinen” ned:
El Camino var for pen til at den kunne være hovedsakelig innrettet for godstransport, mente man, og krevde inn fulle personbilavgifter.

I rundt to år var El Camino i praksis altfor kostbar å ta inn på grunn av disse avgiftene, før Amcar etter mye jobb fikk ”noen” til å ta til fornuften i 1989. Da hadde modellen rukket å bli nedlagt av Chevrolet, og det hele stilnet av seg selv så fort de som hadde ventet på en omgjøring av avgiftsvedtaket fikk importert sine biler.
En av de siste – og tøffeste
Denne bilen er følgelig en av de aller siste El Caminoene, og atpå til med den populære Super Sport-pakken, som på de siste årsmodellene medførte en helt egen front i mykplast som gjorde bilen mer aerodynamisk. Fronten var den samme som på coupeen Monte Carlo SS, og i følge enkelte kilder skal GM på denne tiden ha satt bort hele foredlingen til SS-spesifikasjoner til eksterne Choo-Choo Customs, som ellers er mest kjent for å ha sine conversion vans.

El Camino var basert på Malibu, og var dermed en forholdsvis kompakt og kjøreglad bil samtidig som den fikk et stort og rommelig lasteplan. Bilene ble levert både med V6 og V8, en stund også den trøblete 5,7 liters dieselmotoren. Denne bilen har den velprøvede fem liters 305-utgaven, som med SS-modellens separate stoler, midtkonsoll og gulvskifter ble ganske sportslig i kjørefølelsen også.
Les også: Gamle og enkle pickuper kan være en god investering
Men spesielt økonomisk, det var den ikke – som den stolte eieren også har notert seg.
Eier: Kim Rune Nisja, (27)
Bosted: Hof, Vestfold.
Amerika-entusiastens første amcar
Litt om meg selv: En ordentlig Amerika-entusiast som elsker alt som kommer fra USA. Amcar har alltid vært en drøm, og i 2012 kjøpte jeg min første amcar, denne Chevrolet El Caminoen. Bor sammen med samboer og vår lille datter i Hof i Vestfold. Driver daglig en nettbutikk som selger retro spill og konsoller.

Bilen: Chevrolet El Camino 1986, Choo Choo Customs
Hvor lenge har du eid den? Siden oktober 2012.
Les også: Rampside - dette er pickupen for deg som vil synes
Hva har du gjort med den? Har kun fått den i godkjent stand, kjøpte den som et rep. objekt.
V8 gir godlyd – men det koster
Liker best med bilen: Den gromme lyden av 5.0l V8'ern, fantastisk komfort, og så trekker den mye oppmerksomhet.
Liker minst med bilen: Absolutt ingen ting, annet en at den kanskje er litt dyr i drift.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg var på cruising i Lillestrøm 4. juli 2013.
Fremtidsplaner for bilen: Skal få montert på de originale sidepipene og bytte forgasser. Kanskje også få litt mer hestekrefter under panseret.
Drømmebil: 1969 Dodge Charger.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Holden VF - Her kunne GM ha laget en ny El Camino
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kim Rune om? Bruk kommentarfeltet under!