Bilen min BMW 320 D: Dette kjører bilselgeren privat
Her handler det om bil - hele tiden.

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Mange vet at BMW står for ”Bayerische Motoren Werke” – men enda mange flere vil nok oppfatte bokstavene som noe i retning av den kjemiske formelen for kjøreglede.
Les også: 1-serie er en av Jan Erik Larssens favoritter
Fra sært til suksess på 10 år
Få merker har en så lojal og entusiastisk following, og få merker kan sies å ha holdt seg så nært til sin opprinnelige oppskrift gjennom så mange år som nettopp BMW. Det vil i praksis si bakhjulsdrift, selv i de minste bilene. Det varte lenge før de begynte å satse på stasjonsvogner i særlig grad – og da de først gjorde det var de minst like sportslige som sine sedan-søsken. Og ordet ”diesel” var svært lenge et fy-ord i BMW-kretser.

Men alle er avhengige av å selge biler, og selv om BMW har vært flinke til å oppdra sitt publikum på mange måter, var diesel-trenden ikke mulig å bekjempe. Etter en forsiktig start med litt sedate diesel-seksere i E30-karosseriet på 1980-tallet, ble diesel raskt en favoritt da den mer spenstige, firesylindrede 318 tds kom i E36-karosseriet midt på 90-tallet.
Akseptert av alle – til slutt
Ikke minst i Norge, der diesel var hyggelig både i innkjøp og forbruk, hvilket i sin tur betød at man kunne få ganske gode prestasjoner i kombinasjon med dieselens hyggelige moment for en forholdsvis rimelig penge, sammenlignet med de mer motorsterke bensinutgavene.
Men likevel; diesel-lyd og -lukt fra en BMW?

Joda, også entusiastene aksepterte dem etter hvert, selv om man nok kan si at diesel-tilbudet gjorde at også en del nye bilkjøpere fant frem til dette bilmerket, og dermed vannet ut litt av ”menighet-preget”. Og om BMW-fansen syntes det var enklere å vende seg til tanken på en dieselmotor i den litt større 5-serien, ble diesel til slutt også ganske vanlig i mer sportslig pregede 3-serie.
Typisk norsk BMW
Dermed er bilen vi her skal se nærmere på en ganske typisk BMW i Norge, og en bil som faller i smak både blant de virkelige BMW-entusiastene og mange bilkjøpere uten de helt store merkepreferansene, men som ønsker seg en økonomisk, velkjørende kompakt familiebil med god kvalitet.

Og om man setter pris på økonomien og alle de ”fornuftige” tingene i utgangspunktet, er det ikke noe i veien for også å fikse på detaljer for å få bilen mer entusiast-preget ved egen innsats, som vi skal se at denne bileieren er i full gang med.
Les også: Nye BMW 328i: Bedre enn seks!
Eier: Torbjørn Ferstad, (20)
Bosted: Sveio
19-toms felger
Litt om meg selv: Jobber som bilselger på Varden Bil. Fritiden er det kun bil som står på lista :)
Bilen: BMW 320D E90.
Hvor lenge har du eid den? Kjøpte bilen for 3 måneder siden.

Hva har du gjort med den? Jeg har kjøpt inn orginale 19"AC Schnitzer felger, AC Schnitzer baklukehekk og sota rutene helt fram..
Liker best med bilen: Fantastisk god komfort når du kjører den.
Drømmer om M3
Liker minst med bilen: Kunne godt hatt større motor.
Beste opplevelse med bilen: Alle er like gode...
Framtidsplaner for bilen: Ny eksos , nye lykter – og det kommer vel en chip en gang, når garantien går ut.
Drømmebil: BMW M3 E92.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: 320d Efficient Dynamics - best i klassen
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Torbjørn om? Bruk kommentarfeltet under!