
Bilen koster egentlig 1/3 av det du må betale
60-tallsikonet Ford Mustang er tilbake i Norge!
60-tallsikonet framfor noen, Ford Mustang, entrer i disse dager norske landeveier.
Til tross for at mer enn 50 år har gått siden den under stor ståhei og mye rabalder ble lansert første gang, er den forsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

For dette skulle være en litt sporty bil for folket, og dermed til en pris de aller fleste i den voksende middelklassen hadde råd til.
Kombinasjon av smarte tanker og perfekt timing gjorde ikke bare Mustang til en suksess. Men en knallsuksess. Lanseringen beskrives som den mest vellykkede noensinne.
Nå er den legendariske sportsbilen tilbake i en helt nye utgave. En bil mange har ventet på og gledet seg til. Lenge.
Også denne gangen har lanseringen vært mye omtalt, men de store tumultene har uteblitt
Ford Mustang: Denne bilen skapte de reneste opptøyer

Back to basic
Nykommeren er altså ikke bare lik sitt opphav rent designmessig. Det er forsatt tro mot det opprinnelige konseptet.
Det vil si at bilen er forholdsvis enkelt bygget med en del komponenter som allerede ligger i Ford-hyllene: Ukomplisert bensinmotor foran. Drivhjul bak. Enkelt, billig og morsomt! Fordyrende greier som avanserte hybrid-løsninger eller firehjulstrekk finnes ikke.
Også innvendig er bilen ganske spartansk. Karbon og aluminiumsdekor finnes ikke. Det gjør derimot hard, svart plast. Det er helt greit. Vi ser sammenhengen og forstår hvorfor. Dessuten er det noe befriende, ujålete og "back to basic" over det hele.
Dette gjør bilen billig å produsere – og å kjøpe. I alle fall om man ikke bor i Norge...
For som så ofte før; her har morsomme ting en lei tendens til å bli fryktelig dyrt på grunn av våre avgifter.
Ford Shelby Mustang GT 500: Dette er egentlig en helt unik sportsbil
Egentlige priser – og avgifter.

Om vi tar utgangspunktet i Mustang med V8-motor så koster den fra 404.200 kroner. Før avgifter.
Avgiftene er på 832.500 kroner. Altså mer enn det dobbelte av hva bilen egentlig koster. Det gir en prislapp på 1.237.000 kroner, og det er før du i det hele tatt har satt ett eneste kryss i den rikholdige tilbehørslisten.
Men heldigvis leveres bilen med en mindre motor også. Du kan nemlig få den med en 2,3-liters firesylindret EcoBoost-motor. Da ser regnestykket litt penere ut.
Bilprisen går da ned med 47.000 kroner og ender på 357.000, mens avgiftene utgjør 390.000 kroner og vi ender på 747.000 kroner.
Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

85 prosent med 4 sylindere
Selv om veldig mange mener at en Mustang MÅ ha V8-motor under det lange panseret, så gjør disse tallene sitt til at hele 85 prosent av bilene som selges i Norge kommer til å ha firesylindret motor, mot bare 15 prosent med 5-liters åtteren.
Det er synd. For få biler byr på så mye sjarm og karakter som nettopp denne klassiske sportsbilen med V8-er.
Ford Mustang II: Dette er bilen som skuffet en hel verden

Nå kommer den til Norge – her er prisene

Akkurat nå er dette Norges mest populære bil

Sjekk hva Kristoffer (19) betalte for drømmebilen i USA

Dette er den mest amerikanske bilen av alle

Alt er galt – men det stemmer på en prikk

Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi

Dette er en krutt-tønne på fire hjul

Karl (44) begynte å skru som 5-åring

Du skjønner kanskje hva denne mannen har skrevet bok om ..?
