VINTERBIL: BMW X3 er en ypperlig vinterbil. Ekstra morsomt blir det når du har sprekingutgaven - M40i xDrive. Men har denne bilen en plass i bilparken også i framtiden?
VINTERBIL: BMW X3 er en ypperlig vinterbil. Ekstra morsomt blir det når du har sprekingutgaven - M40i xDrive. Men har denne bilen en plass i bilparken også i framtiden?
VINTERBIL: BMW X3 er en ypperlig vinterbil. Ekstra morsomt blir det når du har sprekingutgaven - M40i xDrive. Men har denne bilen en plass i bilparken også i framtiden?
VINTERBIL: BMW X3 er en ypperlig vinterbil. Ekstra morsomt blir det når du har sprekingutgaven - M40i xDrive. Men har denne bilen en plass i bilparken også i framtiden?
TRADISJONELL: Selv med en facelift, er nye BMW X3 ganske tro mot de tradisjonelle verdiene rundt SUV-designet til BMW. Dette er langt unna de nyskapende og for noen provoserende linjene i en del av de elektriske modellene med blå og hvit logo på panseret.
TRADISJONELL: Selv med en facelift, er nye BMW X3 ganske tro mot de tradisjonelle verdiene rundt SUV-designet til BMW. Dette er langt unna de nyskapende og for noen provoserende linjene i en del av de elektriske modellene med blå og hvit logo på panseret.

Bilen for deg som nøler med å ta steget videre

Dette er en god «gammeldags» grombil.

Javel, så har allerede åtte av ti norske nybilkjøpere tatt steget og kjøpt elbil. Javel, så vil det tallet øke ytterligere i 2023 – selv med moms på bilene som koster over 500.000 kroner.

Og javel, snart får du knapt kjøpe noe annet enn elbil, heller. Om norske politikere får det som de vil. 2025 er ikke langt unna.

Det er en framtid jeg ikke gleder meg til. Ikke fordi jeg er motstander av elbiler. For det er jeg virkelig ikke.

Men jeg håper det vil være et nisjemarked, i mange år videre, for dem som kjøper bil med hjertet og følelser. Bil med lyd, girkasse og lukt av bensin.

BMW X3 M40i xDrive er på mange områder en slik bil.

Mye riktig

Dette er jo en bil ingen trenger. Den er dyr. Ikke i nærheten av å hamle opp med akselerasjonen til de råeste elbilene – som i tillegg gjerne er billigere.

Egentlig står den som et veldig godt eksempel på hvorfor elbil-andelen øker for hvert år.

Diesel? Det løpet er nok kjørt

Det er nytteløst å kjempe imot elektrifiseringen. Sannsynligvis vil politikerne få det som de vil. De pleier det.

Men 100 prosent elbiler fra 2025, det tror jeg ikke på. Vi kommer kanskje så nært at det blir stemplet som godkjent, likevel. 99 prosent, for eksempel.

Hvis vi tenker oss et volum på for eksempel 170.000 nybiler i 2025, vil en andel på 99 prosent elbiler fortsatt innebære at rundt 1.700 biler med andre drivlinjer selges.

Og av disse tror jeg en del vil være ladbare hybrider - og noen vil ha bensinmotor.

Diesel? Sorry, folkens. Men det løpet er nok kjørt ...

Den siste skansen som klamrer seg fast blir entusiastbilene. Sportsbilene. Og de har bensinmotor.

HISSIG: Fronten er aggressiv – og passer godt til M40-utgaven.
HISSIG: Fronten er aggressiv – og passer godt til M40-utgaven.

Brukt BMW X3: Billig å kjøpe – men kan bli en utgiftsbombe

Fristende oppskrift

Så er spørsmålet: Er det plass til biler som BMW X3 M40i i en slik framtid? En høyreist "nesten-verstingbil".

Den har en deilig og allsidig 3-liters twin turbo rekkesekser, som lager alle de riktige lydene.

Frasparket du trenger for å trekke på smilebåndet, er der også. Og motoren er koblet til en nydelig åttetrinns automatgirkasse.

0-100 km/t tar 4,9 sekunder – og du får virkelig mye kjøreglede. Ikke minst på vinterføret vi har nå.

Les testen av BMW X3 som ladbar hybrid her

TRADISJONELT: Curved display-'planken', der digitale instrumenter og infotainmentskjermen er integrert i ett, er ikke på plass i X3.
TRADISJONELT: Curved display-"planken", der digitale instrumenter og infotainmentskjermen er integrert i ett, er ikke på plass i X3.

Tradisjonelt og trygt

Faceliftede X3 vekker kanskje ikke masse oppmerksomhet. Men den ser skikkelig bra ut – på den måten de litt tradisjonelle, konservative BMW-entusiastene liker: Joda stor grill, men ikke på nivå med i7 og iX, et klassisk SUV-design, tøff hekk med nye baklys med 3D-effekt og god plass.

Facelift-modellen som vi tester, har heller ikke fått det nye infotainmentsystemet med Curved Display. Altså løsningen der de digitale instrumentene og hovedskjermen er smeltet sammen til én.

Men ut over det byr også interiøret på det klassiske og trygge oppsettet BMW-folk har vært vant med i lang tid. Ikke noe banebrytende, provoserende eller nyskapende her.

GOD PLASS: Siden det ikke er noen batterier å ta hensyn til, er det et svært romslig bagasjerom i X3 M40i.
GOD PLASS: Siden det ikke er noen batterier å ta hensyn til, er det et svært romslig bagasjerom i X3 M40i.

Èn utgave står for 94 prosent av salget

Vekker godfølelsen

Når du setter deg bak rattet og trykker på startknappen, vekkes forventningene. Knappene på midtkonsollen lar deg velge Sport. Girkassen kan styres manuelt via knapper bak rattet.

Komforten er også god. Denne gjør alt du trenger, selv om oppsettet er stivere enn på en vanlig X3.

På mange måter krysser den av for egenskapene som skulle tilsi at denne har et liv, også etter 2025.

Men jeg tror ikke den har det.

TØFF: Hekken er blitt riktig så stilig - og domineres av de nye baklyktene som har 3D-effekt i designet.
TØFF: Hekken er blitt riktig så stilig - og domineres av de nye baklyktene som har 3D-effekt i designet.

Her blir testbilen fra BMW avslørt – på Lillehammer

Brutalt

For fossilbilene som forsøker å gjøre flere ting, tror jeg ikke vi har plass til i elbilframtiden. Bensinbiler som skal klamre seg fast til livet noen år til, må være enda gjennomført egobiler. Rene sportsbiler eller verstingbiler.

Biler som har egenskaper elbilene ikke klarer å erstatte: Lav vekt, girkasse, ekte motorlyd og ytelser som ikke påvirkes av temperatur eller at du har lite strøm på batteriet.

Den fullverdige M-modellen, X3, kan holde seg flytende en stund til. Den er vill nok til det.

Men X3 M40i, sprek og tøff som den er, er ikke nok. Den er bilen for deg som hverken tar steget helt ut og kjøper en fullblods M-bil – eller ønsker å ta steget over til elbil.

De er det nok ikke så mange av, heller ikke i framtiden ...

Bensin eller diesel på X3: Hva er best?

BMW X3 M Competition

Motor og ytelser:

Motor: Bensin, 3 liter rekkesekser

Effekt: 374 hk / 500 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk (WLTP): 0,88 l/mil

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 470 x 213 x 167 cm

Bagasjerom: 450 / 1.500 liter

Vekt: 1.910 kg

Tilhengervekt: 2.400 kg

Taklast: 75 kg

Pris:

Startpris: 1.084.000 kroner

Pris testbil: 1.314.576 kroner

Video: Hør lyden av verstingen: BMW X3 M Competition: