Bilen er utsolgt – men her dukker den opp

Bare bygget i 1927 eksemplarer.

De 1927 eksemplarene av Volvo XC90 First Edition ble revet bort på rekordtid. Men nå har noen av dem dukket opp igjen, i bruktmarkedet. Faksimile fra www.finn.no.
De 1927 eksemplarene av Volvo XC90 First Edition ble revet bort på rekordtid. Men nå har noen av dem dukket opp igjen, i bruktmarkedet. Faksimile fra www.finn.no.

Det hører med til sjeldenhetene at en helt ny bilmodell selges i over 1.000 eksemplarer før den i det hele tatt er kommet til landet. Og når vi snakker om en bil til en million kroner – minst – da har det aldri skjedd før.

Men dette er altså tilfellet med nye Volvo XC90. Andre generasjon av Volvos store SUV har fått en fantastisk mottagelse. Salget hadde passert firesifret før de første bilene hadde kommet ut til forhandlerne. Og inne i dette forhåndssalget lå også noen helt spesielle biler.

Kostet én million 

Da XC90-salget startet i fjor høst, lanserte nemlig Volvo aller først det de kalte First Edition. I praksis var det snakk om 1.927 nummerte biler, som kun ble solgt via internett. Antallet var ikke tilfeldig, 1927 er året da Volvo ble grunnlagt.

Salget åpnet samtidig, over hele verden. Bilene ble revet bort på et blunk, hele 167 av dem havnet hos norske kjøpere.

For nøyaktig én million kroner, ble de eier av et helt spesielt First Edition-eksemplar. Kanskje er det et fremtidig samlerobjekt, vi snakker i alle fall en helt unik bil.

LES OGSÅ: Over hundre nordmenn kjøpte drømmebilen – usett!

Tre stykker til salgs 

Nå har de første eksemplarene begynt å rulle inn i Norge, og det ser vi også i bruktmarkedet. Noen kjøpere  har nemlig vært lynraske med å legge ut sitt eksemplar til salgs igjen. Og nå holder det ikke lenger å bla opp én million kroner. Ikke overraskende har prislappen blitt høyere.

På finn.no ligger det tre eksemplarer akkurat nå. De har gått henholdsvis 10, 100 og 300 kilometer. Prisen varierer fra 1.079.000 til 1.149.000 kroner.

Bilene er ellers helt identiske. Sort farge, omfattende utstyrspakke og med en 2-liters dieselmotor på 225 hestekrefter under panseret.

Stort kontaktnett 

Nå koster det altså mer enn om du hadde vært lynraskt ute og kjøpt på nettet i fjor høst. Men her handler det både om å kunne snike litt i XC90-køen, samtidig som man sikrer seg en bil det altså ikke finnes mange av.

Olav Medhus driver Autoxo i Høvik utenfor Oslo. Han er en av dem som har fått tak i en First Edition-utgave allerede:

– Jeg har et stort kontaktnett, så vi får alltid tak i utgaver av nye bilmodeller. Denne er opprinnelig reservert til Norge, forteller Medhus som i mange år har vært en profilert mann innen bilbransjen. 

Se hva som dukket opp sør for Oslo

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Høyt nivå

– Har du merket stor interesse for nye XC90 generelt sett?

– Absolutt. Volvo XC90 har slik den fremstår nå, blitt en premium-SUV på lik linje med BMW, Audi og Mercedes. Volvo har alltid hatt fokus på sikkerhet og trygghet, men har nå også design, interiør og tekniske løsninger som på flere områder ligger i forkant.

– Hvem anser du for å være i målgruppen for akkurat denne bilen?

– Jeg tror at denne bilen nå vil være aktuell for de aller fleste som vurderer SUV. Ikke bare tradisjonelle Volvo-kunder. Dette er en spennende bil som også appellerer til følelsene, noe jeg mener er første gang de tid får til, avslutter Medhus.

Stor interesse

Leveransene av første runde XC90 til Norge har pågått et par uker nå. Her handler det om First Edition-bilene, og demobiler til forhandlerne.

Volvo her hjemme hadde opprinnelig et salgsmål på 1200 eksemplarer, de første 12 månedene etter lanseringen. Det ble i utgangspunktet regnet som svært høyt for en bil som koster fra 725.000 kroner. Men det viste seg snart at importøren hadde vært altfor forsiktig.

Interessen er også høy fra andre deler av verden. Volvo hadde solgt 30.000 eksemplarer allerede før lansering, og fabrikken har nå introdusert et tredje skift for å holde tritt med etterspørselen. 

Her kan du lese hvorfor vi gir nye XC90 terningkast 6

Brukt XC90: Ja – du får den under 100.000 kroner!