Volkswagen har hatt suksess med ladbare hybrider på det norske markedet i mange år. Men nå er det snart slutt – etter 2023 skal de kun satse på elbiler. Dette er for øvrig den ladbare utgaven av familie-SUVen Tiguan.
Volkswagen har hatt suksess med ladbare hybrider på det norske markedet i mange år. Men nå er det snart slutt – etter 2023 skal de kun satse på elbiler. Dette er for øvrig den ladbare utgaven av familie-SUVen Tiguan.

Bil-sjef mener disse bilene nå er overflødige

Det gjelder også modeller de selv selger.

Nybilmarkedet i Norge har forandret seg enormt de siste årene. Nå selges det rundt 80 prosent elbiler. Og bare én biltype har noe salg å snakke om i tillegg: Nemlig de ladbare hybridene.

Men hvor lenge det varer, er uvisst. Nå går sjefen for Norges største bilimportør ut mot de ladbare hybridene, under Arendalsuka 2022.

Ulf Tore Hekneby er administrerende direktør i Harald A. Møller AS som tar inn merker som Volkswagen, Audi og Skoda.

Blant bilene de i dag importerer og selger, er det flere ladbare hybrider fra VW. Men det tar snart slutt.

– Gårsdagens teknologi

Harald A. Møller har nemlig besluttet at Volkswagen personbil utelukkende skal tilby fullelektriske modeller fra 1. januar 2024.

Møller-sjef Ulf Tore Hekneby poserer med (neppe tilfeldigvis) helelektriske VW ID: Buzz i Arendal.
Møller-sjef Ulf Tore Hekneby poserer med (neppe tilfeldigvis) helelektriske VW ID: Buzz i Arendal.

– Vi trenger at bransjen og politikerne jobber videre med å kutte utslipp. Et håndfast grep vi mener politikerne bør ta allerede nå, er å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider fra 1. januar. Dette er gårsdagens teknologi, som bidrar til at mange bilkjøpere fortsatt velger bort nullutslippsalternativene, sier Hekneby, i en pressemelding.

Salget stupte etter nyttår

VW Golf er en av bilene som har solgt svært godt i ladbar utgave her hjemme.
VW Golf er en av bilene som har solgt svært godt i ladbar utgave her hjemme.

Bråstopp i salget

Rent konkret handler dette om at de ladbare hybridene i dag har lavere avgifter enn biler med bensin- og dieselmotor. Noen har ikke avgift i det hele tatt. Og i enkelte tilfeller dreier dette seg om avgiftslette på flere hundre tusen kroner, i favør av de ladbare bilene.

Hvis politikerne fjerner vektfradraget helt, vil det gjøre at mange ladbare biler blir så dyre at salget etter all sannsynlighet vil bråstoppe.

– Det er ikke behov for ladbare hybrider når vi ser dagens utvalg elbiler på tvers av alle merker. Elbilene er store nok, effektive nok og tilgjengelige nok til at de ladbare hybrid-modellene er overflødige, sier Hekneby, ifølge bransje-nettstedet BilNytt.no.

De som var kjappe sparte 81.000 kroner

Den ladbare hybrid-utgaven av Land Rover Defender er et av de nyeste tilskuddene til den norske bilparken. Den har en betydelig avgiftslette, sammenlignet med utgavene som har bensin- eller dieselmotor.
Den ladbare hybrid-utgaven av Land Rover Defender er et av de nyeste tilskuddene til den norske bilparken. Den har en betydelig avgiftslette, sammenlignet med utgavene som har bensin- eller dieselmotor.

Nye mål å strekke seg etter

Harald A. Møller AS mener over halvparten av bilene på norske veier bør være fullelektriske senest innen 2040.

– 2025-målet har vært viktig for å drive frem elektrifiseringen av den norske bilparken. Nå kan vi straks huke av målet, og da trenger vi nye mål å strekke oss etter. Selv om nybilsalget snart er helt elektrisk, er de fleste biler på veien fortsatt fossile. Vi skal jobbe for at over halvparten av Volkswagen-bilene på norske veier er fullelektriske allerede i 2035, og kanskje enda tidligere, slår Hekneby fast.

Nei – alle biler ble ikke dyrere fra årsskiftet

Video: Dette var en ladbar storselger i mange år