Bil-sjef: – Dieselmotoren er med oss i minst 20 år til
Mener overgangen til elbil vil ta tid.

Nybilsalget i Norge har endret seg drastisk de siste årene. I 2011 dominerte dieselbilene med en markedsandel på over 75 prosent.
Nå er det tallet under 20, og det er el- og hybridbilene som er i sterk vekst.
Per mai i år, står elbilene for 35,5 prosent av nybilsalget i Norge, i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Svært gunstige avgifter er mye av forklaringen på det. Men hvis vi ser på nybil-salget i Europa, er bildet ganske så annerledes.
Elbilene utgjør 2 prosent
I 2018 ble det solgt over 15,6 millioner nybiler i Europa, det viser tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA.
Her er det ingen tvil om at de rene bensin- og dieselbilene fortsatt dominerer salget, med en samlet markedsandel på 92,6 prosent. Fordelingen mellom bensin og diesel er henholdsvis 56,7 og 35,9 prosent.
I stor kontrast til det norske markedet, utgjør elbilene kun 2 prosent av salget, mens hybridbilene står for 3,8 prosent.

En stor Norges-suksess kan bli borte
Mener elbil-trenden er overdreven
Det kan forklare hvorfor flere av verdens bilprodusenter fortsatt investerer store summer i utvikling av nye dieselmotorer.
Det ser vi blant annet hos Audi, Mercedes og BMW.
I et større intervju med bransje-nettstedet Automotive News sier BMWs utviklingssjef, Klaus Fröhlich, dette:

– Skiftet til elektrifisering av bilene er overdrevet. Elbiler koster mer å produsere når det gjelder råvarer til batterier. Dette kommer til å vedvare, og eventuelt bli verre, etter hvert som etterspørselen øker, forteller han.
BMW-toppen er videre tydelig på at dieselmotoren vil være med oss i lang tid fremover.
Dette må du vite før du kjøper brukt elbil
Minst 20 år til med diesel
– I 2025 forventer vi at minst 80 prosent av våre biler har en forbrenningsmotor, sier Fröhlich til Automotive News.
Han regner med at dieselbilene kommer til å være med oss i minst 20 år til, og bensinbilene ennå lenger, minst 30 år.
– Vi ser områder uten lade-infrastruktur, som for eksempel Russland, Midtøsten og den vestlige, indre delen av Kina, påpeker han.
Fröhlich tror heller ikke på en elbil-revolusjon i USA, bortsett fra visse deler av vest- og østkysten.
For Europas del, spår utviklingssjefen en opptur for de ladbare hybridene, noe som også speiles i markedet.

8 av 10 nye Volvoer har dieselmotor
To motorer vil forsvinne
I det samme intervjuet forteller en uvanlig frittalende Fröhlich, at to av BMW sine dieselmotorer trolig kommer til å forsvinne.
Her er det snakk om dagens tresylindrede motor på 1,5 liter, samt rekkesekseren med fire turboer. Sistnevnte sitter i dagens M50d-versjoner på 5-serie, 7-serie, X5 og X7.
Årsaken til at sekseren med fire turboer trolig må utgå, er rett og slett fordi motoren er for dyr og komplisert å bygge.
BMW kommer i stedet til å satse på dieselmotorer med fire og seks sylindere, men med maksimalt tre turboer.

Også Mercedes satser på diesel
Broom har tidligere skrevet om Mercedes sin satsning på utvikling av nye motorprogrammer. Totalt skal Daimler-konsernet investere 70 milliarder kroner, deriblant på nye 2- og 3-liters dieselmotorer.
– Mercedes har ingen ambisjoner om å legge ned hverken bensin- eller dieselmotoren. Tvert i mot har Mercedes investert store summer i utvikling av nye motorer de siste årene, forteller Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes Norge.
I intervjuet, som du kan lese i sin helhet her, legger Hermansen til:
– I et globalt perspektiv utgjør det norske markedet 0,2 prosent av nybilsalget. Det er med andre ord lite realistisk å tro at store produsenter som Daimler vil skreddersy utvikling av ny teknologi og produksjonslinjer etter norsk etterspørsel alene.
Norsk elbil-favoritt skal fornyes
Finansminister Siv Jensen: – Jeg tror ikke vi har sett slutten på bensin- og dieselmotoren riktig enda...