– Bestilte den ene – nå vil jeg heller ha den andre

Ny elbil gjør valget vanskelig.

Nissan Leaf ligger i rute til å bli Norges mest solgte bil i 2018. Men snart kommer også Hyundai med sin andre elbil: Kona (lite bilde). Og den ser ut til å bli superpopulær blant norske bilkjøpere ...
Nissan Leaf ligger i rute til å bli Norges mest solgte bil i 2018. Men snart kommer også Hyundai med sin andre elbil: Kona (lite bilde). Og den ser ut til å bli superpopulær blant norske bilkjøpere ...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Heisann!

Nå er jeg veldig i stuss, her. Tidligere bestilte jeg meg nemlig en Nissan Leaf. Levering av denne er i utgangspunktet i august.

Men så sitter jeg her, da, og leser om nye Hyundai Kona. Med gunstig pris, og betydelig bedre rekkevidde.

Jeg lurer på om ikke det smarteste ville vært å heller gå for Kona. Men hvordan gjør jeg i tilfelle det? Og hva tror du er den mest fornuftige av disse bilene? Mvh Vebjørn

Hyundai Kona knuser konkurrentene på rekkevidde

Benny svarer:

Heisann Vebjørn! Det er nok mange som har merket seg prisen på nye Kona. At mange er interessert i en bil i crossover-segmentet, er jo heller ikke overraskende. Litt høyreiste og SUV-aktige biler treffer ekstremt godt i markedet for tiden. I hele verden.

Men i Norge blir det jo helt kaos, siden det i tillegg er snakk om en elbil med svært bra rekkevidde: 484 km etter WLTP-normen (les mer om hva WLTP er her). Leaf har til sammenligning 378 km rekkevidde. Det er målt etter den gamle NEDC-normen, som gir et kunstig høyt tall, sammenlignet med WLTP.

Så skal det også nevnes at Leaf kommer med en ny og større batteripakke rundt nyttår. Den har 500 km rekkevidde (NEDC).

Hyundai Kona er en litt høyreist crossover - men leveres ikke med firehjulsdrift.
Hyundai Kona er en litt høyreist crossover - men leveres ikke med firehjulsdrift.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Levering

Ikke så rar at interessen rundt Hyundais nye elbil er stor. Det sier 20.000 interesserte ganske tydelig. Nå er det riktignok ikke en reservasjonsliste der folk har betalt, men likevel.

Dessuten så vi litt av det samme, da merket lanserte sin Ioniq.

Det vi også så da, var det ble lang ventetid. For deg som nå bare er et par måneder unna å få levert din Leaf, er akkurat ventetid et viktig poeng.

Hyundai sier at de skal gjøre alt for å unngå lange ventelister. Men om bare halvparten av de som har skrevet seg på liste så langt, skulle ende opp med å kjøpe, er jeg redd mange må smøre seg med mye tålmodighet.

De 20.000 som satte jeg opp på liste, får førsterett på bestilling fra 17. juni – mens ordinær bestilling starter 2. juli.

Siden du ikke står på lista, er jeg redd du vil komme langt bak i køen.

Slik ser førerplassen i Kona ut.
Slik ser førerplassen i Kona ut.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

Mye utstyr

Både Leaf og Kona byr på solide utstyrspakker. I Kona-prisen inngår blant annet navigasjon, head-up display, aktiv filholder, adaptiv smart cruise-kontroll, Full-LED hovedlykter med automatisk dimming, smart skiltleser, varmepumpe, batterivarmer, oppvarmet skinnratt, automatisk klimaanlegg, ryggekamera, 17-tommere og mye mer.

Det eneste du må avgjøre er om du i tillegg til basispakken ønsker skinninteriør med ventilerte forseter, eventuelt skinn pluss elektrisk soltak. I så fall stiger prisen med henholdsvis 10.000 og 20.000 kroner.

Mange nordmenn vil nok punge ut 325.000 kroner for toppmodellen – og det virker å være en gunstig pris.

Kona får forøvrig hele 204 hk, mot Leafens 135 hk, så dette blir nok en pigg bil.

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Vær tålmodig

Nå vil jeg tro at det å trekke seg fra kontrakten med Nissan fordi du vil bytte til Kona, kan bli vrient så sent i prosessen.

Men Leaf er uansett en bil som svært mange ønsker seg. Og siden det fort går minst 6-9 måneder før du eventuelt får en Kona, har du jo god tid på å selge den nye Leafen din.

Jeg tipper sistnevnte vil holde seg godt i pris på bruktmarkedet en god stund framover, så du trenger ikke å tape noe særlig på det, uansett.

Husk også at Leaf, med sitt bagasjerom på 445 liter, er betydelig mer romslig enn Kona.

Jeg ville gitt Leafen en sjanse, siden du uansett har kommet såpass langt i prosessen.

Dette irriterer mange bileiere seg over

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler