Mange hadde sterke synspunkter på utseendet på første Nissan Leaf. Men kvaliteten var det stort sett bare en mening om: Veldig god bil. Foto: Nissan
Mange hadde sterke synspunkter på utseendet på første Nissan Leaf. Men kvaliteten var det stort sett bare en mening om: Veldig god bil. Foto: Nissan

– Beste bilen jeg har hatt på 25 år

Første generasjon Nissan Leaf får uhemmet skryt av eierne.

Med lanseringen av Leaf i 2011, ble det Nissan som for alvor satte fart på elbil-utviklingen i Norge. Med denne lille bilen, som var utviklet fra bunnen av som elbil, skulle den japanske bilprodusenten oppleve en enestående suksess. «Alle» ville ha Leaf, selv om plassen var begrenset – og rekkevidden det samme.

Mange kolleger husker tidlige Leaf-testturer med pledd over lårene og alt som ikke var strengt nødvendig for fremdrift slått av. Likevel var det vinterstid ingen selvfølge å komme seg for eksempel fra Oslo til Tønsberg uten å måtte lade underveis. Vi kan trygt slå fast at dette har endret seg – mye!

Denne venter mange på - kommer til å bli en storselger

Høye salgstall

Siden første generasjon av Leaf, som Jan Erik Larssen beskrev som «en bil som ser ut som en joggesko», har Nissan modernisert og oppgradert bilen kraftig. 2017-modellen er blitt en helt annen bil. Designet er mer moderne og tidsriktig både inn- og utvendig, og velger man det største batteriet er også rekkevidden akseptabel.

Og igjen er salgstallene veldig høye...

Med første generasjon Leaf fulgte mange ubesvarte spørsmål i starten. Hvordan ville batteripakken holde over tid? Hva kunne man vente å få av faktisk rekkevidde, spesielt vinterstid? Hvordan ville det være med varme i kupéen?

Med den nye modellen som kom i 2017, forstummet også kritikken til utseendet. Foto: Frank Williksen
Med den nye modellen som kom i 2017, forstummet også kritikken til utseendet. Foto: Frank Williksen

Kritiske til utseendet

Første Nissan Leaf-utgave levde med en del forandringer til oppfølgeren kom med en ny modell i 2017. Den største midtlivsforandringen var en ny og større batteripakke med betydelig bedre rekkevidde.

Teknisk var den nye modellen langt på vei basert på forgjengeren, men den hadde flere viktige nyheter, som blant annet større batterier og en-pedals-kjøring. Dessuten, og det var viktig for mange, hadde den fått et utvendig design som falt betydelig bedre i smak hos bilkjøperne!

For nettopp utseendet var noe av det flest Leaf-eiere var kritiske til for første generasjon.

Dette er den mest ettersøkte elbilen på bruktmarkedet

Eierne mener

Tidlige modeller, 2011 – 2016, ligger nå ute med priser fra under 50.000 og opp til 160.000 kroner på bruktmarkedet, avhengig av kjørelengde og tilstand. Dette betyr at bilen er innenfor manges budsjett.

Noe av det som uansett er viktig ved kjøp av brukt Nissan Leaf av første generasjon, er å være bevisst på rekkevidden i forhold til eget bruk av bilen

Kan så tidlige årganger av denne bilen sies å være et smart kjøp som bruktbil? For å finne ut litt mer om det, har vi gått til seksjonen her på Broom som heter «Eierne mener».

Elbilenes svar på folkevogna

Fornøyd gjeng

I «Eierne mener» har mer enn 11.000 norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil. Noen med korte kommentarer i tillegg – andre igjen utdyper mye om hvordan eierforholdet har vært.

Mange som eier første generasjon Nissan Leaf har valgt å dele sine erfaringer og inntrykk av bilen. De aller fleste er svært godt fornøyde, men noen unntak finnes. De fleste av dem liker ikke utseendet på bilen, eller synes interiøret er for plast-preget. Men bilen oppnår en gjennomsnittskarakter på 8,7 av 10 oppnåelige poeng, noe som må sies å være veldig sterkt.

Norges mest solgte - dette må du vite før du kjøper

– Utseende bare en mor kan elske

Hør bare her hva noen eiere mener om det spesielle designet:

«En god og ekstremt billig bil å kjøre, synd det er så mye billigpreg på interiøret i tillegg til det forferdelige utseendet. Eksteriøret er katastrofalt stygt, blir flau av å vise meg fram i den stygge andungen.»

«Utover å være billig i drift, er det få ting som er på høyde med for eksempel e-Golf og B-Klasse. Utseende kan kun dens mor eller elbilforkjempere elske.»

«Fantastisk bil, kan anbefales til tross for sitt noe spesielle utseende.»

«Anbefales. Jeg har egentlig bildilla, så jeg føyer meg inn i rekken av folk som sier at den er stygg. Det er den. Men, pålitelig og rimelig bilhold med løsninger som gjør hverdagen litt bedre veier mer enn opp for det.»

«Anbefales på det varmeste. Den er ikke pen men har masse kvaliteter som veier opp."

Klikk her for å lese hva eierne av Nissan Leaf mener:

'Fantastisk bil'. Foto: Skjermdump
"Fantastisk bil". Foto: Skjermdump

Fornøyd gjeng

Stort sett er likevel de aller fleste Leaf-eierne kjempefornøyde med bilen sin:

«Kjempebra bil. Veldig godt varmeapparat.»

«Beste bilen jeg har hatt.»

«Fantastisk bil.»

«Det er den beste bilen jeg har hatt på 25 år med tanke på eiekostnader og driftsutgifter. Det er bil nr. 1 , ikke nr. 2 som mange synes om en elbil.»

«Dette er min første elbil men ikke den siste, beste bilen jeg har hatt.»

«Aldri hatt problemer med bilen. Vi har hatt den i snart 5 år nå! Strålende fornøyd!»

«God kvalitet og god å kjøre. Batteriet er ikke merkbart svekket og får full score hos Nissan etter 90.000 km.»

Viktig nyhet - men det er ikke lett å se

– Ufatteleg moro å køyre!

Noen har tatt seg ekstra god tid med beskrivelsen av sin Nissan Leaf.

«Alec» sier det slik: «Utruleg stygg å sjå på, men det er heldigvis eg som sit inni bilen og slepp å sjå han sjølv! Gromt god å køyre sjølv utan gromlydar. Gode sete, mykje plass, kjapp respons, og flott 360 graders kamera som hjelper stort i bybiletet. Ein god del billigplast og upåliteleg batterivising er slitsamt, men det er slike ting ein blir vant til å leva med og ikkje stole blindt på. Eg er ein bilmann, men veit ikkje om eg kan gå attende til bensin eller diesel nokon gong... alt anna verkar sløvt i pedalane heilt sidan eg byrja å køyre elbil.

Ufatteleg moro å køyre! Kjapp respons og gode og mjuke sete.»

'Herlig å kjøre - går som en kule.' Foto: Skjemdump
"Herlig å kjøre - går som en kule." Foto: Skjemdump

– Går som en kule

«Knotten» har også mye positivt å si:

«Var litt usikker ved kjøpet, ettersom jeg har betalt for å bruke bil i jobben - det var det ingen grunn til. Kjører fra Bergen til Sogn og Stavanger på jobb, bilen bringer meg alltid dit jeg vil, når jeg vil. Har hatt bilen som eneste bil i 4,5 år nå, 123000km. Skal skifte bil snart, det blir nye Leaf..

Herlig å kjøre, går som en kule - Har i løpet av 123000 km kun måttet skifte et drivledd.»

God nyhet for de som vil ha den billigste

Her kan du lese mer om Nissan Leaf i Brooms bruktbilguide

Nå håper vi du vil dele dine bilerfaringer med Brooms lesere. Klikk her, så får du se hvordan du kan gjøre det:

Video: Se bruktbiltesten vår av Leaf under