
Bekreftet: Norges mest solgte kommer i ny utgave
Nissan Leaf forsvinner likevel ikke.
Nissan satset milliarder av kroner på at verden var klar for elbil tilbake i 2010. Verden var kanskje ikke det akkurat da, men Norge var.
Her hjemme var dette bilen som virkelig gjorde elbilen alminnelig. Den bød på fire dører, greit med plass og etter datiden god rekkevidde. Dette sammen med en gunstig, avgiftsfri pris og en rekke andre elbil-fordeler gjorde at bilen raskt ble populær.
I 2017 lanseres andre generasjon av Leaf. Den ser ny ut og er bedre på det meste, men i bunn og grunn bygger den på første generasjon under karosseriplatene. Uansett: Suksessen fortsetter.

Fortsatt populær
Nissan Leaf er et veldig vanlig syn langs norske veier. Mer enn 76.000 nye eksemplarer har blitt solgt her på berget siden lanseringen i 2012.
Ikke bare det – nå viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at den er den mest omsatte bruktbilen i Norge så langt i 2023. Samtidig som den også er inne på topp-15 listen over mest solgte nybil også. Leaf har med andre ord en svært stor tilhenger-skare. Men modellen begynner å trekke på årene. Det er dermed betimelig å spørre hva som skjer med den framover.
Så ble det ventetid på Leaf – for første gang
Bekrefter ny Leaf
– Jeg kan ikke si mye om den ennå, men jeg kan bekrefte at Nissan kommer en helt ny Leaf.
Det sier Stian Thrane, som er kommunikasjonssjef hos den norske Nissan-importøren.

Thrane, kan ikke si noe om når, eller noe om rekkevidde og andre data.
– Nei, men jeg har sett en prototype av bilen og kan fortelle at det er snakk om en helt ny bil på en ny plattform, men i samme segment og dermed størrelse. Den er en litt mer høyreist utgave enn dagens. Det vi gjerne kaller en crossover, sier Thrane.
Han kan heller ikke si noe om når vi kan forvente at den dukker opp, men det er grunn til å anta at vi snakker neste år eller i 2025.
– Det jeg kan si er at dette er en bil vi gleder oss til å få plass. Leaf har vært en viktig modell for oss. Det vil den fortsatt være, og den vil styrke vår modell-miks sammen med vår nye og større Ariya, avslutter Thrane.
Norske kunder stikker av med halvparten av bilene

Nye og bedre batterier
Apropos Ariya er det grunn til å tro at nye Leaf vil hente betydelig design-inspirasjon fra den.
Nissan planlegger også å bygge en helt ny fabrikk for solid state-batterier innen 2025. Utviklingen av den nye batteriteknologien skal være ferdig i 2026. Nissan sikter mot masseproduksjon av disse batteriene i 2028.
De nye batteriene vil bli 50 prosent billigere sammenlignet med dagens litium-ion-batterier. Samtidig dobles energitettheten og ladingen skal være tre ganger raskere.
Disse nye batteriene vil etter alt å dømme bli å finne i nye Leaf, litt på sikt.
Så gjenstår det å se om en ny generasjon kan vise til samme suksess som tidligere utgaver av bilen.
Kjell Roger måtte lade 12 ganger for å komme seg hjem
Video: Lyst på brukt Leaf? Dette må du vite om den