Bekreftet: Hyper-elbilen kommer til Norge

Denne parkerer både Tesla og Porsche ...

Pininfarina Battista er elbil for de som virkelig liker fart og spenning. Med nesten 2.000 hk er dette gategodkjent bil med Formel 1-ytelser! Nå kommer den snart på Norgesbesøk. Foto: alessandro altavilla
Pininfarina Battista er elbil for de som virkelig liker fart og spenning. Med nesten 2.000 hk er dette gategodkjent bil med Formel 1-ytelser! Nå kommer den snart på Norgesbesøk. Foto: alessandro altavilla

Husker du den gangen elbil var synonymt med noe merkelige greier, med akselerasjon som ble målt med kalender, design til å bli riv ruskende gal av – og såvidt nok rekkevidde til å komme deg ut av garasjen?

Vel, den tiden er ikke bare forbi, den synes som en ganske fjern fortid. I alle fall når man snakker om hyperbiler som Pininfarina Battista.

Den er bygget med motorer fra kroatiske Rimac og karosseri fra italienske Pininfarina.

Og ja, du leste motorer riktig. Det er flere. Ikke to. Ikke tre. Men fire! Hvert hjul, sin motor, er tydeligvis prinsippet her.

Til sammen yter disse fire kraftkildene fullstendig elleville 1.900 hk!

Slik blir det naturligvis også ekstreme ytelser av. Formel 1-ytelser, faktisk. 0-100 km/t tar 1,9 sekunder.

Rimac C1 på Norgesbesøk

Det er lett å se at dette er en bil som er bygget for å kunne kjøres fort ...
Det er lett å se at dette er en bil som er bygget for å kunne kjøres fort ...

Verdens bilnasjon

Det er denne doningen som nå skal gjøre en kort Norges-visitt. Fra 12.-18. oktober har den Norgespremiere på Billingstad. Her har Brookland Motors, som eier Bentley Norge, nylig åpnet sine nye lokaler. De er også importør av nettopp Pininfarina.

Det skulle jo også bare mangle. Selvsagt skal verdens store elbilnasjon, som forøvrig også er en av de rikeste, ha sin egen importør av verdens heftigste elbil!

Det er et rikelig med skjermer innvendig. Merk hvordan interiøret er delt opp i to farger.
Det er et rikelig med skjermer innvendig. Merk hvordan interiøret er delt opp i to farger.

Nå vil Ferrari være først i verden

Heftig salgsmål: Én bil!

– Målet er at vi skal få solgt én bil, sier Christian Gottschalk, som er daglig leder for importøren i Norge.

Noe volummodell blir det altså ikke. Det skal kun produsere 150 eksemplarer, som skal fordeles på hele verden.

Prisen? Regn med at du må punge ut over 20 millioner kroner. Men så sparer du jo mye bompenger, da ...

Lover at verdens dyreste SUV skal bli ladbar

Hekken er nok den delen av bilen de fleste andre på veien vil bli best kjent med.
Hekken er nok den delen av bilen de fleste andre på veien vil bli best kjent med.

– Kommer flere modeller

Én Battista vil med andre ord kunne sikre samme omsetning som rundt 50-60 normalt prisede elbiler.

– På sikt vil jo også Pininfarina komme med flere elektriske biler, som blir aktuelle for det norske markedet, understreker Gottschalk.

Battista er forøvrig utstyrt med 120 kWt batteri, som gir en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Toppfarten skal være på over 400 km/t!

Denne elbilen har enda mer hestekrefter ...

Daglig leder for Pininfarina i Norge, Christian Gottschalk, gleder seg til å få hyperelbilen inn i lokalene på Billingstad.
Daglig leder for Pininfarina i Norge, Christian Gottschalk, gleder seg til å få hyperelbilen inn i lokalene på Billingstad.

Blir i én uke

Pininfarina har ansatt en rekke høyt profilerte nøkkelpersoner med fortid i merker som Bugatti, McLaren, Pagani og Porsche. Til og med Lamborghinis designsjef Luca Borgogno, var også med i stjernelaget som utviklet bilen.

Covid-19-problemene som verden står midt oppi, kom selvsagt ubeleilig også for Pininfarina. Men kundene på biler i denne prisklassen, er kanskje litt mer rustet til å stå imot nedgangstidene ...

Mener norsk elbil-politikk er totalt feilslått

Video: Sjekk ut Ford Mustang Mach-e på anabole steroider!