– Bedre biler har gjort oss til sløvere sjåfører

Dette er trafikklærerens tre beste råd.

– Det var litt annerledes den gangen du og jeg tok førerkort for noen tiår siden. Den gangen hadde veldig få personbiler firehjulsdrift – og utstyr som blokkeringsfrie bremser, antiskrens-system og automatisk nødbrems fantes ikke.

Det sier en engasjert og ivrig Cato Holst. Han jobber som trafikklærer for Asker og Bærum trafikkskole. Et yrke han har hatt i 34 år. Cato har bidratt til at godt over 2.000 kan titulere seg som bilførere.

Men Catos tankespinn stopper ikke her. Han legger til:

– Alt det nevnte er utvilsomt viktig sikkerhetsutstyr i nyere biler og har, sammen med sikkerhetsbeltet, definitivt bidratt til å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken betydelig. Det er selvfølgelig kjempeviktig og noe jeg er glad for.

Utfordrende føre

ERFAREN: Cato Holst her 34 år bak seg som trafikklærer og er en kar man bør lytte til.
ERFAREN: Cato Holst her 34 år bak seg som trafikklærer og er en kar man bør lytte til.

– På den annen side – dette kan være litt todelt. Nyere biler har så mange sikkerhets- og assistent-systemer at vi som førere ikke har samme følelse med bilen og underlaget som vi hadde tidligere. Det gjør oss nok kanskje litt sløvere som sjåfører. Når bilen og dens systemer ikke «klarer mer», er veien ut i grøfta kort. Det har vi sett flere eksempler på de siste dagene hvor føret har vært utfordrende mange steder.

Vi treffer den erfarne trafikklæreren på NAFs glattkjøringsbane på Nesodden, der han er med en flokk elever, nettopp for å gi dem verdifull erfaring i å kjenne bilens grenser.

Vi utfordrer Cato, som virkelig vet hva han snakker om, til å komme med sine beste tips for å bli en bedre sjåfør på glatt og vanskelig føre.

Les også: – Det var som det hvilte en forbannelse over bilen min

Her er hans tre råd for trygg ferdsel på vinterveiene:

1: Se og bli sett

Sørg for snø- og isfri bil. God sikt er alfa omega når man ferdes langs veien. Ikke bare rutene, men hele bilen. Også lyktene både foran og bak er viktige. Husk også å sette lysbryteren på «Auto». Utrolig mange kjører rundt på norske, mørke vinterveier uten lys bak på bilene sine.

2: Dekk og veigrep

For å komme fram trygt og sikkert samt å ha godt veigrep både under sving, brems og akselerasjon er det å ha gode og riktige dekk til bilen utrolig viktig. Det er jo de som sørger for at bilen «sitter fast» i underlaget og ikke bare seiler av gårde som en kjelke.

Glem heller ikke å sjekke alderen på dekkene. Gamle dekk blir harde og kan ha vesentlig dårligere egenskaper, selv om det er bra med mønster igjen.

3: Avpass farten

Ikke være redd for å kjøre i 40 eller 50 kilometer i timen, selv om fartsgrensen er høyere. Det handler om å avpasse farten etter forholdene. Vanskelig forhold krever ofte lavere hastighet enn fartsgrensen og det er ikke flaut.

Hold også god avstand til forankjørende, og bruk myke rolige bevegelser, på ratt, brems- og gasspedal.

Mange kjenner også for dårlig til hvordan bilen fungerer under ulike forhold. Det å trene litt, for eksempel på en øvingsbane, på skrensing og bremsing – og det å få vite hvor bilens grenser går, gjør deg til en tryggere og mer sikker trafikant.

Les også: Dette er den største tabben mange gjør på vinterføre

GLATTKJØRING: God sikt, gode dekk og det å avpasse farten etter forholdene er viktig når man kjører på dårlig føre.
GLATTKJØRING: God sikt, gode dekk og det å avpasse farten etter forholdene er viktig når man kjører på dårlig føre.

Rekordmange tar førerkort

Cato har mer på hjertet. De store skjermene som har kommet i mange biler de siste årene er han ikke bare glad for.

– Det å ferdes sikkert med bil i trafikken handler mye om konsentrasjon. Jeg er nok redd at mange av de store skjermene lett kan distrahere. Det er en utfordring. Det samme er mobiltelefonen. Selv om vi ikke bruker den aktivt, ligger den gjerne i midtkonsollen og "plinger" og viser nye meldinger og så videre. En titt ned på denne for å se hva som skjedde nå, gjør at du risikerer å kjøre en lengde tilsvarende en halv fotballbane uten å se på veien, forklarer han.

Les også: Skaper kaos og farlige situasjoner

Video: Dette må du sjekke på bilen din nå