Vil du på villmarkscamping og sette minst mulig spor etter deg kan dette være løsningen. Med store solcellepaneler får du energien du trenger rett fra solen. (Foto: Be Coc)
Vil du på villmarkscamping og sette minst mulig spor etter deg kan dette være løsningen. Med store solcellepaneler får du energien du trenger rett fra solen. (Foto: Be Coc)

Be-Coc Camper: Den smarteste bobilen

Solceller, geniale løsninger og kompakte mål skal friste eventyrerne.

Tidligere har vi presentert franske Be-Coc, og deres designstudie "Classic 2", som kan være fremtidens campingvogn. Men de kreative franskmennene lukker heller ikke øynene for det faktum at mange ønsker å ha alt integrert i én enhet, og har dermed også planene klare for campingbiler av forskjellig slag.

Sentralt i konseptene er løsningen med halvsylindriske sidevegger, som svinges ut og gir dramatisk økt plass når bilen er parkert, mens målene er høyst ordinære når den er i trafikk.

Sideveggene med solcellepanelene slås opp, deretter svinges de sylinderformede veggene ut på hver sin side. Dermed blir innvendig bredde hele 360 centimeter på det meste. (Foto: Be-Coc)
Sideveggene med solcellepanelene slås opp, deretter svinges de sylinderformede veggene ut på hver sin side. Dermed blir innvendig bredde hele 360 centimeter på det meste. (Foto: Be-Coc)

Produsentens dataskisser viser mange variasjoner over campingvogn-temaet, hvor alt fra én til ganske mange slike enheter med sylindriske vegger kan settes etter hverandre og på den måten skape en campingvogn som er både svært lang og bred, om enn med "bølgende" vegger sett innenfra.

Les også: Dette er Be-Cocs campingvogn-løsning

Mange muligheter også på bil

Lengden på tilgjengelige bilchassis vil trolig begrense mulighetene noe, men vi forstår franskmennene dithen at det i utgangspunktet ikke er noe i veien for å sette så mange moduler som man bare får plass til etter hverandre også på et bilchassis. Dermed kan man skape en tur- og opplevelsesbil med overnattingsmuligheter for alt fra et par personer og opp til en hel familie.

Verdt å merke seg er at med svingbare vegger, som også skal ha plass til å oppbevares "inne" i kjernen av bilen når den er på veien, blir det for å si det mildt "svært begrenset" hva man får plass til av både møbler og tradisjonell camping-innredning. Her er nødvendigvis alle faste installasjoner av kjøkken- og sanitærutstyr henvist til frontveggen.

Plassert på et lavt chassis kan Be-Coc-camperen ta seg ut omtrent på denne måten, viser produsentens egne dataskisser. (Foto: Be-Coc)
Plassert på et lavt chassis kan Be-Coc-camperen ta seg ut omtrent på denne måten, viser produsentens egne dataskisser. (Foto: Be-Coc)

Ergo er nok denne designstudien - i likhet med Be-Cocs campingvogn "Classic 2" - mest velegnet for de som ønsker å reise fra plass til plass for å søke opplevelser utenfor bilen, men som har behov for ren overnatting under tak. De som trives med å tilbringe late dager inne i campingbilen, og setter pris på tradisjonelle fasiliteter, vil trolig ikke bli voldsomt imponert over hva denne produsenten har å tilby.

For de miljøbevisste

Så viser da også Be-Coc to forskjellige dataskisser av mulige campingbiler - en på tradisjonelt lavt chassis, der snuten ligner på en VW LT, og en på et adskillig høyere og grøvre firehjulstrekk-chassis, som er tilpasset de virkelige eventyrerne.

I
I

For mange av de sistnevnte er miljøhensyn viktig, og Be-Coc promoterer sin campingbil som en svært miljøvennlig sådan. Både som følge av at den ved transport langs veien blir både kompakt og forholdsvis lett, men også som følge av at alt strømforbruk underveis er tenkt dekket inn ved hjelp av de store solcellepanelene, som dekker hele sideveggene som vinkles opp når bilen står i ro.

Del med Facebook-vennene dine!

Om ikke annet viser Be-Coc stor kreativitet med ganske radikale løsninger. Om ikke alle vil komme i produksjon på én gang, så vil vi sikkert se spor av disse i fremtidige campingbiler og -vogner.

Les også: Usikker? Her er bobil-guiden som hjelper deg