Batteriet var flatt – så startet problemene

Fikk starthjelp, men det gikk ikke så bra ...

STARTKABLER: Bruk av startkabler uten overspenningsvern kan ødelegge bilen din for tusenvis av kroner.
STARTKABLER: Bruk av startkabler uten overspenningsvern kan ødelegge bilen din for tusenvis av kroner.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Forleden ble batteriet helt utladet på vår Toyota RAV4. Falck fikk start på bilen igjen, men da virker ikke hverken ryggekamera, GPS eller radio lenger. Mekonomen fant ikke feilen, og Toyota krevde 3.000 kroner - bare for å ta en raskt feilsøking på bilen. Uten noen garanti for at de ville finne eller reparere feilen. Så da lever jeg heller uten ekstrautstyret.

Men hva er årsaken til at alt sluttet å virke bare fordi batteriet gikk tomt for strøm? Det er jo et forferdelig svakt system som ikke tåler såpass. Jo mer moderne og avanserte bilene blir, jo dyrere og dårligere blir de, virker det som!

Benny svarer:

Æsj. Det er kjedelig når slike ting som dette skjer.

Akkurat hva som er årsaken til dette tør jeg ikke si uten å ha sett på, eller feilsøkt noe på bilen. Men mye her tyder på at bilen din – og dermed det omtalte utstyret, som er i én og samme enhet, har fått en høy spenningspuls som har satt systemene ut av drift.

Jeg vil jo tro at Falck bruker utstyr med overspenningsvern for å skåne følsom elektronikk i moderne biler. Så akkurat hva som kan ha forårsaket spenningspulsen vet jeg ikke. Om det er det som har skjedd.

Det kan også være at spenningen på batteriet har vært så langt nede, mens det var flatt, at systemene har kuttet ut på grunn av dette. Og at de også trenger «starthjelp» for å komme i gang igjen.

Når Mekonomen ikke klart å finne ut av det, ville jeg nok i ditt sted tatt turen til Toyota-verkstedet likevel for å få sett på dette.

Kan det være så enkelt som at en sikring har gått? Kan det være at systemene trenger å resettes, noe som ofte er ganske enkelt? Verkstedet kobler sag da på med spesielt utstyr og kan lese av, oppgradere og resette dette. Det tar ikke lange tiden.

Akkurat hvilke muligheter man har, hva man kan gjøre og hvordan, det varierer fra bilmerke til bilmerke og fra modell til modell. Hva som er mulig å gjøre på din bil vet jeg ikke, da du ikke opplyser om type og årsmodell.

En slik jobb koster naturlig nok litt. Det er ikke mye man får gjort på en moderne bil for 3.000 kroner, men jeg mener likevel det er verdt å finne ut hva som kan ha skjedd her. Så får man heller ta resten derfra. Både radio, ryggekamera og GPS kan jo være kjekt å ha. Om det aller verste skulle ha skjedd, at man må bytte hele den aktuelle enheten, kan det jo kanskje være brukte deler å få tak i. Til en billig penge.

Ønsker deg lykke til med å finne ut av dette. Vi krysser fingrene for en enkel og rimelig løsning.

Les også: Trengte bare en liten del – endte opp med å kjøpe hele bilen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: – Er det normalt at bilen girer tregere når det er kaldt?

Video: Dette trenger du i garasjen din