Bare fire elbiler går over 50 mil – både sommer og vinter
NAF er kritisk til informasjonen kjøperne får.

Det har skjedd utrolig mye med rekkevidden til elbilene de siste ti årene. Teknologisk sett har vi vært gjennom en revolusjon. Elbilene går lengre, de lader også mye fortere enn tidligere.
Dette har da også vært helt avgjørende for at biltypen har kunnet ta posisjonen den har i Norge nå. Over 80 prosent av alle nye personbiler så langt i år er en elbil.
Fortsatt er det imidlertid store forskjeller mellom de ulike modellene. Ikke minst er det også betydelige variasjoner mellom rekkevidden på sommer og vinter.
Vil ha offisiell vintertest
NAF og Motor tester alle nye elbilmodeller som kommer til Norge, både på sommerføre og i snø og kulde om vinteren. Testen gjennomføres av helt vanlige sjåfører på en typisk norsk kjøretur. Innstillingene i bilene er like og alle kjører i fartsgrensen.
Så langt har 66 elbiler vært gjennom testen både sommer og vinter. Den faktiske rekkevidden fra testene viser at kun fire biler klarer å kjøre over 500 kilometer i begge årstidene. Totalt har 24 av bilene som er testet i begge årstider, klart det om sommeren.
– Dette viser hvor viktig det er å få på plass en offisiell test av rekkevidden elbilene har om vinteren. 500 kilometer er en rekkevidde mange bilkjøpere ser etter. Mange av bilene klarer dette om sommeren, men om vinteren er det en annen historie, sier Sødal.
De imponerte stort i sommertesten av elbiler

Fikk regn og kjølig vær
Temperatur og føreforhold har mye å si for drivstofforbruket hos alle biler. Men det gir ekstra utslag på elbilene.
Kulde og nedbør er elbilens verste fiende. Dette fikk NAF og Motor også erfare da sommerens elbiltest gikk av stabelen 1. og 2. juni.
– De to foregående årene hadde vi optimale forhold med 20 til 25 grader, sol og vindstille. I år var det regn store deler av rekkeviddetesten og kjølige temperaturer. Der nær sagt alle bilene gikk lenger enn det produsentene oppgir i 2020 og 2021, gikk bare et fåtall lenger i år, forklarer Sødal, i en pressemelding.
– Jeg sparer og sparer på strømmen, likevel ser det umulig ut

Har testet 84 elbiler
NAF og Motor sine tester viser at elbilene presterer ulikt utfra vær og føreforhold. Den rekkevidden som står i salgspapirene er ikke nødvendigvis den din bil får, særlig om vinteren. Derfor har NAF tatt et initiativ gjennom sitt internasjonale nettverk for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling i vintertemperaturer.
– Den offisielle rekkevidden på elbiler i dag er målt under optimale forhold i 23 varmegrader. Under norske forhold får man et helt annet resultat. Derfor er vi i gang med en prosess i EU for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling, avslutter Nils Sødal.
Siden 2020 har NAF testet 84 elbiler, hvorav 66 har blitt testet både sommer og vinter.
LES MER: Testet 31 biler – ingen klarte det offisielle tallet
Bilene som klarte over 500 kilometer både sommer og vinter i NAF og Motors tester:
- Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC Sommer: 596 km Vinter: 513 km
- BMW iX xDrive50 Sommer: 568,5 km Vinter: 503 km
- Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell) Sommer: 654,9 km Vinter: 514,8 km
- Ford Mustang Mach-e Long Range RWD Sommer: 617,9 km Vinter: 502,5 km
Disse gikk over 500 kilometer på sommeren
- Kia EV6 2WD Sommer: 500,2 km Vinter: 429 km
- Polestar 2 Single Motor Sommer: 520,6 km Vinter: 400 km
- Tesla Model Y Long Range Dual Sommer: 545 km Vinter: 452 km
- BMW i4 M50 Sommer: 521 km Vinter: 406 km
- Tesla Model S LR Sommer: 645 km Vinter: 469,8 km
- Tesla Model 3 LR (2020-modell) Sommer: 612 km Vinter: 404,4 km
- Ford Mustang Mach-e Long Range AWD Sommer: 551,9 km Vinter: 430 km
- Skoda Enyaq iV80 Sommer: 522 km Vinter: 347 km
- Tesla Model X LR Sommer: 546,7 km Vinter: 419,6 km
- Volkswagen ID.4 Sommer: 532 km Vinter: 414 km
- Hyundai Kona Electric (2020-modell) Sommer: 568,4 km Vinter: 404,5 km
- Audi e-tron GT Sommer: 528 km Vinter: 392 km
- Hyundai IONIQ 5 AWD Sommer: 502 km Vinter: 369 km
- Kia e-Niro Sommer: 524,7 km Vinter: 360,3 km
- Kia e-Soul Sommer: 520,3 km Vinter: 352 km
- BMW iX3 Sommer: 556 km Vinter: 432 km
Best i vintertest – andre var langt unna det de lover
Video: Siste nytt på elbilfronten – denne kommer fra Polestar