I FINALEN: Nissan har tatt seg god tid med sin Ariya. Nå er den en av finalistene i kåringen av Årets bil i Europa.
I FINALEN: Nissan har tatt seg god tid med sin Ariya. Nå er den en av finalistene i kåringen av Årets bil i Europa.

Bare åtte igjen: Disse kjemper om å bli Årets bil

Det behøver ikke å bli en elbil.

Årets Bil i Europa er en prestisjefylt og viktig kåring for bilbransjen. Merket som stikker av med tittelen kan bruke den for alt den er verdt i markedsføringen av modellen.

Nå nærmer det seg innspurt i 2023-kåringen Åtte modeller er med til finalen – én av dem skal bli Årets Bil.

Finalistene er disse:

Jeep Avenger

Kia Niro

Nissan Ariya

Peugeot 408

Renault Austral

Subaru Solterra/Toyota bZ4X

VW ID. Buzz

Klikk på modellnavnene over for å lese mer om bilene.

VEKKER OPPSIKT: VW ID.Buzz er en flerbruksbil breddfull av sjarm. Men holder det til å bli Årets bil?
VEKKER OPPSIKT: VW ID.Buzz er en flerbruksbil breddfull av sjarm. Men holder det til å bli Årets bil?

Elbilene dominerer

Juryen som avgjør hvem som vinner består av motorjournalister fra hele Europa – antallet representanter fra hvert enkelt land baseres på størrelsen av landets bilmarked eller bilproduksjon. For Norges del betyr det ett jurymedlem.

Elbilene dominerer klart blant kandidatene. Fra et norsk perspektiv er det ganske naturlig.

Tradisjonelt har de europeiske bilprodusentene gjort det best i denne kåringen. Det kan slå positivt ut for Peugeot, Renault og Volkswagen også denne gangen.

Ikke perfekt – men ID.Buzz blir garantert suksess

VINNER? Peugeot er med til finalen med sin 408, den kommer som både ladbar hybrid og elbil.
VINNER? Peugeot er med til finalen med sin 408, den kommer som både ladbar hybrid og elbil.

Outsider fra Renault

ID. Buzz fra sistnevnte er nok bilen som skiller seg mest ut fra mengden blant finalistene. Men samtidig er det meste under skallet her «gammelt nytt», i og med at bilen deler veldig mye av teknologien med eksisterende elbiler fra VW-konsernet. Det kan gjøre det vanskelig for ID.Buzz å stikke av med seieren.

SUV-en Austral fra Renault er på sin side en outsider.

Tre japanske elbiler er også med til finalen: Nissan Ariya kan fort vinne hele konkurransen, det samme kan tvillingmodellene Solterra og bZ4X fra henholdsvis Subaru og Toyota.

bZ4X har fått en trøblete start i Norge

TVILLING: Toyota bZ4X og tvillingmodellen Subaru Solterra er også med til finalen.
TVILLING: Toyota bZ4X og tvillingmodellen Subaru Solterra er også med til finalen.

Blir klart 13. januar

I fjor var det Kia EV6 som gikk helt til topps. Det hadde Kia aldri klart tidligere. De er altså i finalen i år også, denne gangen med Niro.

– Å vinne med EV6 har betydd mye for Kia. Det er en viktig bekreftelse for oss at Kia er på vei mot noe nytt og spennende. At vi nå er shortlistet med Niro EV er vi stolte av. Vi spenner setebeltene og gleder oss til finalen, sier Irene Solstad som er sjef for Kia i Norge.

13. januar får vi vite hvem som vinner, det blir offentliggjort på bilutstillingen i Brüssel.

LES MER: Aldri vunnet før – så ble dette Årets bil

Video: Bli med og se nærmere på ID.Buzz