Bare 15 biler ble laget – nå er én til salgs i Norge

Super-sjelden Rover med V8-motor.

Har du sett denne fronten før? Hvis svaret er nei, er ikke det egentlig så veldig rart...
Har du sett denne fronten før? Hvis svaret er nei, er ikke det egentlig så veldig rart...

Rover 75 kom på markedet i 1999. Da var optimismen stor hos den engelske bilprodusenten. Etter mange tunge år, hadde BMW kommet inn på eiersiden og tilført selskapet både penger og teknologi.

75 ble utviklet for å ta opp kampen mot de beste bilene i klassen og fikk en god mottagelse.

Designet var særpreget, med en ganske betydelig Jaguar-faktor. Det så lyst ut i starten, men så dukket det snart opp skyer på himmelen.

Salget tok nemlig aldri helt av. Det begynte også å dukke opp spørsmålstegn rundt kvaliteten på bilen. Og internt ble det stadig dårligere samarbeidsforhold mellom Rover og BMW.

Svært spesiell bil

For å gjøre en lang historie kort: 75 klarte ikke å få Rover på rett kjøl. I stedet gikk det gradvis nedover på 2000-tallet, før det til slutt endte i konkurs i 2005.

Her hjemme var salget temmelig beskjedent og det begynner også å bli et svært begrenset utvalg av brukte Rovere på det norske markedet.

Men innimellom dukker det opp godbiter. Som den svært spesielle sedanen som nå har dukket opp på bruktmarkedet.

Derfor gikk Rover konkurs

De fleste 75-eksemplarene hadde en ganske upålitelig 1,8-liters bensinmotor under panseret. Men her snakker vi helt andre saker!
De fleste 75-eksemplarene hadde en ganske upålitelig 1,8-liters bensinmotor under panseret. Men her snakker vi helt andre saker!

Presset inn V8-er

Her snakker vi nemlig én av bare 15 produserte biler, med venstreratt. Og dette er absolutt ikke noen «vanlig» 75. Nei, bak modellbetegnelsen V8 Connoisseur SE skjuler det seg en ekte ulv i ganske fårete klær.

Prosjektet ble til helt på tampen av merkets historie og ble mye omtalt den gangen, også fordi mange undret seg over at Rover prioriterte å gjøre slike ting da de sto helt på kanten av stupet.

Rover-ingeniørene bygde om bilen fra forhjuls- til bakhjulsdrift. I motorrommet presset de inn en 4,6-liters V8-motor på 260 hestekrefter. Litt ekstra modifiseringer – og vipps hadde de en bil som var langt heftigere enn opphavet.

Rover som andrebil: Les diskusjonen i Broom-forumet her:

Lyst skinn og treverk, dette interiøret fikk mye skryt. Bilen som nå er til salgs i Norge har rattet på venstre side.
Lyst skinn og treverk, dette interiøret fikk mye skryt. Bilen som nå er til salgs i Norge har rattet på venstre side.

Motor fra Ford Mustang

– Eneste i Skandinavia? spør selgeren i Oslo – som helt tydelig er en entusiast. Dette er noe av det han skriver i annonsen sin:

Leter du etter en morsom sommerbil, men orker ikke tanken på å ende opp med akkurat det samme som alle andre? Slapp av – de unike alternativene finnes.

Dette er nemlig en Rover 75 V8, konvertert fra forhjulstrekk til bakhjulstrekk og utstyrt med V8-motor og drivverk fra selveste Ford Mustang allerede på fabrikken i Birmingham. Det amerikanske hjertet på 4,6 liter pumpet ut 260 hestekrefter, noe som fikk den kompakte sedanen til å oppføre seg ganske annerledes enn dens litt blekere, hel-britiske søsken.

Biler som dette er ikke akkurat dagligdags på bruktmarkedet i Norge! Faksmilie fra www.finn.no
Biler som dette er ikke akkurat dagligdags på bruktmarkedet i Norge! Faksmilie fra www.finn.no

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Nærmest ubegrenset kred

2002-modellen har ikke rullet mer enn 47.000 kilometer, prisforlangende er på 250.000 kroner. Om det er mye eller lite, er sannelig ikke enkelt å vurdere. Dette er en unik bil som helt klart også har høy samlerobjekt-faktor.

Fargekombinasjonen er også veldig riktig. Sort utenpå, inni er det lyst skinn, lyse tepper og store doser treverk. Utstyrspakken er ikke overraskende solid. Noe mer enn dette kunne Rover neppe tilby i 2005.

For en merkeentusiast er dette et smykke, og blant ”menigheten” vil den gi nærmest ubegrenset kred, skriver selger.

Der tror vi han har sine ord i behold!

Her ble det også konkurs – men eieren nekter å gi seg

Video: Apropos lyst skinn – her kan du bli med inn i nye Range Rover