Her er Ferraris første SUV – Purosangue – på tur langs Atlanterhavsvegen i Norge. Dette er et uvanlig tidlig møte med super-SUVen, som hadde verdenspremiere for kort tid siden. Og det er ingen tvil om at bilen kler omgivelsene på vestlandet. Foto: Renny Zandbergen-Schuil.
Her er Ferraris første SUV – Purosangue – på tur langs Atlanterhavsvegen i Norge. Dette er et uvanlig tidlig møte med super-SUVen, som hadde verdenspremiere for kort tid siden. Og det er ingen tvil om at bilen kler omgivelsene på vestlandet. Foto: Renny Zandbergen-Schuil.
 Foto: Renny Zandbergen-Schuil
 Foto: Renny Zandbergen-Schuil
Her er filmcrewet i gang med å filme Ferrari Purosangue som kjører på Atlanterhavsveien. Dette er et svært tidlig møte med bilen som hadde verdenspremiere for kort tid siden.
Her er filmcrewet i gang med å filme Ferrari Purosangue som kjører på Atlanterhavsveien. Dette er et svært tidlig møte med bilen som hadde verdenspremiere for kort tid siden.

Avslørt – her filmer de en helt unik bil i Norge

Blir en av verdens dyreste.

Ferrari brukte lang tid på å melde seg på i kampen om SUV-kundene. Men tidligere i høst avduket de sin Purosangue – som blir en av de mest luksuriøse og råeste bilene i segmentet.

Foreløpig er det selvpustende V12-motor som gjelder. Ikke akkurat et miljøalibi, med andre ord.

Dette blir en svært eksklusiv bil – som den norske importøren forteller at det er stor interesse rundt.

Stor interesse er det også i resten av verden. Derfor er bildene du ser her litt av et scoop – Purosangue på Atlanterhavsvegen, der bilen blir filmet i vakre omgivelser på Nordmøre og Romsdal.

– Flotte karer

– Det var helt fantastisk. Jeg og mannen min kjører rundt i bobil, og da vi så dette, måtte vi ta bilder. Vi snakket med flere av dem som var der. Det gikk noen flotte karer rundt i Formel 1-drakt, også. Vi ble faktisk værende i to dager og fulgte med på alt som skjedde. De vinket og snakket med oss. Det var skikkelig hyggelig, forteller Broom-tipseren, som ikke vil navngis.

Det var flere Broom-lesere som tok bilder. Blant annet har Renny Zandbergen-Schuil tatt noen av bildene du ser i denne artikkelen.

Lite stykke Norge

Ferrari har altså valgt Norge, og Atlanterhavsvegen, når de skal lage det som garantert blir en svært påkostet film av bilen.

Den er et 8.274 meter langt veistykke på fylkesvei 64, helt ute ved kysten i Nordmøre og Romsdal. Her har det blitt spilt inn en rekke reklamefilmer for bil – og både TopGear og andre har også laget innslag herfra.

Spontantur ble knallsuksess

Ferrari tenker ikke helt som alle andre som lager SUV. Men så understreker de også at dette egentlig ikke er noen SUV ... Foto: Privat
Ferrari tenker ikke helt som alle andre som lager SUV. Men så understreker de også at dette egentlig ikke er noen SUV ... Foto: Privat

Vakre omgivelser

Purosangue er italiensk for fullblods – og om du noen gang skulle være i tvil: Purosangue lever virkelig opp til forventningene man får av navnet. 725 hestekrefter gjør dette til den nye effekt-kongen i segmentet. Det bidrar også til 0-100 km/t på bare 3,3 sekunder.

Prisen i Norge vet vi ikke ennå. Men alt tilsier at den blir godt over 4 millioner kroner.

Formula Automobile, som er offisiell Ferrari-forhandler i Norge, sier at de har mange kunder som ønsker å kjøpe den. Men det er ventet lang leveringstid.

Les alt om Ferraris super-SUV her

Fotografen sitter noe utsatt til foran på 'følgebilen' – men det blir nok veldig flotte bilder.
Fotografen sitter noe utsatt til foran på "følgebilen" – men det blir nok veldig flotte bilder. Foto: Privat

Nye tider

At det er nye tider, også for Ferrari, ser vi på deres tanker om framtiden. De tror på 20 prosent elbiler, 40 prosent ladbar hybrid og 40 prosent bensin, innen 2026.

Hele 15 produktnyheter skal lanseres av Ferrari de neste tre årene. Inkludert her, forventes det også å være en ladbar hybrid-variant av nettopp Purosangue.

Det gjør at 0-100 km/t kan gjøres unna på 3,3 sekunder. Toppfarten er over 307 km/t.

Aldri har nordmenn kjøpt flere: – En nesten sprø utvikling

Det er et stort apparat i sving for å filme den hete bilnyheten. Foto: Privat
Det er et stort apparat i sving for å filme den hete bilnyheten. Foto: Privat

SUV?

Ferrari er forresten veldig tydelige på at dette slett ikke er en SUV. Eller en crossover. Og med en høyde på 1.589 mm, har de kanskje et lite poeng?

En Range Rover vil rage høyt over Purosangue, for å si det sånn ...

Vi overlater til hver enkelt å avgjøre om de vil kalle dette en SUV, eller ikke. Den debatten vil nok ikke bli lagt død på en stund.

Luksus

Interiøret er også et langt steg i en ny retning – og den retningen handler om luksus. Her er det ikke lagt stor vekt på praktiske egenskaper. Kun to bakseter. Ganske lite bagasjerom – på 472 liter.

Men til gjengjeld skal de fire som får plass, sitte svært så komfortabelt.

Ferrari har også valgt såkalte "selvmordsdører" til baksetene – som åpner feil vei.

Når får vi se den på veien? Ferrari sier at de første bilene leveres ut til kunder i Europa til våren. Det er bare å starte nedtellingen ...

Dette bildet er tatt av amatørfotograf Renny Zandbergen-Schuil – men ser ut som det kunne vært tatt ut av en Ferrari-reklame!
Dette bildet er tatt av amatørfotograf Renny Zandbergen-Schuil – men ser ut som det kunne vært tatt ut av en Ferrari-reklame! Foto: Renny Zandbergen-Schuil.

Lamborghini Driveout i Norge: – Man blir nesten litt rørt!

Video: Vi har testet Ferrari sitt flaggskip - den eneste i Norge: