En stang fra et gammelt klesstativ sveises inn for å reparere bærende konstruksjon på en bil. Ikke bra, fastslår vegvesenet. Foto: Statens vegvesen
En stang fra et gammelt klesstativ sveises inn for å reparere bærende konstruksjon på en bil. Ikke bra, fastslår vegvesenet. Foto: Statens vegvesen

Avslørt: Fikset bilen med gammelt klesstativ

Aksjonerte mot bakgårdsverksteder.

– Onsdag besøkte vi ti verksteder i Bergen. Det ligger an til vedtak om stenging av flere av stedene, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, Erlend Loftesnes Røysum til BA.

Verksteder som monterer brukte bremser på biler, sveising av en stang fra et gammelt klesstativ inn i rammen på en bil, farlig verktøy og elendige arbeidsforhold. Det er noe av det som er avdekket i aksjonene onsdag og torsdag denne uken.

Mange av stedene er det man kan kalle bakgårdsverksteder - drevet av ufaglærte og ofte ved bruk av hobbymekanikere uten arbeidstillatelse.

Rot, skrot og dårlig verktøy er noe som går igjen på de ikke godkjente verksteder Foto: Statens vegvesen
Rot, skrot og dårlig verktøy er noe som går igjen på de ikke godkjente verksteder Foto: Statens vegvesen

Ulovlig arbeidskraft

Ved et av verkstedene jobbet en østeuropeer uten arbeids- og oppholdstillatelse. Han er allerede utvist til Litauen, melder NRK.

Også for tre år siden ble det gjennomført en lignende aksjon mot flere amatørmekkere i Bergen.

Ved tre av de til sammen 29 kontrollerte stedene var bevisene gode nok til at de valgte å gå til politianmeldelse.

Det bileierne kan spare i reparasjonsutgifter kan vise seg å bli kostbart i lengden.

Flere av bilene som ble reparert på de ikke-godkjente verkstedene ble onsdag avskiltet, og de blir nå innkalt til nye kontroller - blant annet elleve i Bergen og Rogaland.

– En stor risiko

Reparasjoner utført av ufaglærte arbeidere med defekte og farlige bildeler utgjør også en stor risiko, og bilene kan være livsfarlige i trafikken.

– Bileierne risikerer pålegg om nye reparasjoner på kjøretøyene, sier Loftesnes Røysum til BA

Her trenger man ikke å være fagmann for å skjønne at det elektriske anlegget på verkstedet ikke holder mål. Foto: Statens vegvesen.
Her trenger man ikke å være fagmann for å skjønne at det elektriske anlegget på verkstedet ikke holder mål. Foto: Statens vegvesen.

I tillegg til at ulovlige verksteder er en fare for trafikksikkerheten, er de ofte knyttet til flere andre ulovlige forhold, som svarte penger og ulovlig arbeidskraft.

Les også: Aksjon mot amatørmekkere

Representantar frå Nav, Kemneren, Skatteetaten og Fylkesmannen er også del av arbeidskrimgruppene som denne uken er på tilsyn.

Alle steder som utfører bilreparasjoner i Norge skal være godkjent av Statens vegvesen. Et godkjent verksted må blant oppfylle minimumskrav til fagkompetanse, utstyr og lokale.

– Velg godkjent verksted

Verksteder som ikke har denne godkjenningen er ulovlige.

– Hva bør bileierne gjøre?

– Sørg for å velge et godkjent verksted når du skal reparere bilen! Da slipper du å risikere å kjøre rundt i en bil som er mangelfullt reparert fordi verkstedet ikke har kompetanse eller verktøy til å gjøre bilen din trygg. Du vil også beholde garantien din og klagerettigheter og unngår å støtte opp om kriminelle, er rådet fra seksjonslederen i vegvesenet.

Vegvesenet har registrert 320 ulovlige verksteder, men etaten vet at det reelle tallet er høyere.

Flere bil og motorsaker fra ba.no finner du her:

Les også: Dette merket har amerikanerne valgt i 75 år