Porsche 911 GT3 RS er blant annet kjent for å ha digre vinger. Den nye utgaven gjør ingenting for å endre på det ryktet. Her er de første bildene av nykommeren.
Porsche 911 GT3 RS er blant annet kjent for å ha digre vinger. Den nye utgaven gjør ingenting for å endre på det ryktet. Her er de første bildene av nykommeren.

Avduket: Ja – dette er ekstremt

Her snakker vi vel fort vinge-rekord?

Er du interessert i Porsche, har du garantert et forhold til spesialmodellen 911 GT3 RS. Det er en stor favoritt blant mange som skal ha et skikkelig leketøy til banekjøring.

Derfor har det vært store forventninger til den nye modellen. Fansen blir neppe skuffet over det som nå er avduket – for dette er helt klart i tråd med filosofien vi kjenner fra før.

Jada, Porsche kommer med noen forsiktige hint om at denne gjerne kan kjøres på bane ...
Jada, Porsche kommer med noen forsiktige hint om at denne gjerne kan kjøres på bane ...

Populær oppskrift

Her er noen av høydepunktene:

  • 4-liters "sugemotor" – altså ingen turbo – med over 500 hestekrefter
  • En vanvittig styling-pakke – som inkluderer det vi antar er tidenes største vinge på en serieprodusert 911
  • Luftinntak og -uttak dandert rundt om på bilen
  • Aero-pakke som skaper opptil 860 kilo marktrykk
  • Ekstra tøff styling som får bilen til å se bred, lav og barsk ut
  • Lav vekt – GT3 RS veier kun 1.450 kilo

To dager på politiets treningsbane: – Det er nesten ikke til å tro!

Rask - veldig rask

Den sekssylindrede boksermotoren over bakakslingen er slagkraftig så det holder: 525 hestekrefter byr den på.

Den sender GT3 RS fra stillestående til 100 km/t på bare 3,2 sekunder – og det butter ikke før toppfarten på 296 km/t.

På vei dit øker marktrykket hele veien. Ved 200 km/t har den 409 kilo marktrykk – og fra 285 km/t er det 860 kilo. Da ligger bilen klistret til veien!

Fun fact om vingen: Dette er første gang Porsche lager en vinge som er høyere enn taket, på en serieprodusert bil.

Ventet to år på drømmebilen – etter seks timer skjedde dette

Ekstremt? Ja! Kommer Porsche-entusiastene til å digge det? ja!
Ekstremt? Ja! Kommer Porsche-entusiastene til å digge det? ja!

Bagasjerommet ofret

Bagasjerommet i Porsche 911 er som kjent foran, siden motoren er plassert bak. Men i nye GT3 RS er det bare å glemme å legge handleposene der. Den plassen er nemlig okkupert av en ganske så omfangsrik radiator.

Denne løsningen er hentet fra motorsport – og ble blant annet brukt i Porsche 911 RSR – som vant sin klasse i Le Mans.

Som du skjønner, Porsche har ikke gjort noe halvveis, her.

Test av Porsche 911 GT3 RS: Kjørte 5.000 kilometer på én dag

Ekstra-pakker

Du kan velge mellom en manuell- eller en syvtrinns PDK-automatgirkasse til å fordele kreftene. 20" (eventuelt 21") hjul får den relativt utakknemlige jobben med å omsette monsterkreftene til framdrift. For det er altså bakhjulsdrift, dette her.

De som er mest hard core, kan bestille Club Sport-pakke – uten ekstra kostnad. Da får du blant annet brannslukkingsapparat og sekspunkts seler.

Tar du det et steg videre får du Weissach-pakken. Den må du betale ekstra for – men da får du blant annet stylingdetaljer i karbon og veltebur i lettvektskarbon. Har du denne, kan du også oppgradere videre til vektbesparende magnesium-felger.

Rattet har fått FIRE hjul. Her kan du justere kjøremodus, ESP og hvordan differensialen skal oppføre seg.
Rattet har fått FIRE hjul. Her kan du justere kjøremodus, ESP og hvordan differensialen skal oppføre seg.

Spesielt: Lego krasjtester Porsche 911 GT3 RS

Tre kjøreprogram

Når du skal ut og kjøre, er det tre kjøreprogram å velge mellom: Normal, Sport og Track. Du kan velge kjøreprogram, justere antispinnsystem og stille opp differansialen slik du vil ha den, via fire hjul på rattet.

Prisene i Norge starter på 3.297.900 kroner. Det er mye. Men trøsten får være at disse normalt holder seg godt i pris.

På bruktmarkedet akkurat nå ligger det fem GT3 RS til salgs. Prisene varierer fra rundt 1,5 til knappe 3 millioner kroner.

Video: Det finnes en enda råere utgave av 911, også:

Video: Se vår test av Porsche 911 GT3 RS