Auto Union Type C tråbil: Dette er julegaven til virkelig snille barn

Koster 149.000 kroner – men du må tråkke deg frem!

Den ser ut som en klassisk racerbil helt til du kommer litt inn på den. Og det bør den da også, til den prisen. For dette er nemlig en tråbil   til 149.000 kroner! (Foto: Finn.no)
Den ser ut som en klassisk racerbil helt til du kommer litt inn på den. Og det bør den da også, til den prisen. For dette er nemlig en tråbil til 149.000 kroner! (Foto: Finn.no)

Mange av oss vil mene at en bil til 150.000 kroner bør oppfylle en god del kriterier. At den skal ta seg frem ved egen hjelp tør være ett av de første vi lister opp i så måte.

Så er det også noen som mener at prisen ikke spiller noen rolle når det gjelder virkelig morsomt leketøy. Det er også et synspunkt vi har forståelse for, selv om vi ikke føler oss helt i den kategorien rent økonomisk.

Les også: Mye snadder dukket opp i gigantisk mikrobil-auksjon

Ikke antydning til motor

Men gjør du det, har du en åpenbart svært sjelden mulighet til å skaffe deg noe veldig spesielt her. Bilen ser ut som en ekte, klassisk racerbil. Men den ER altså ikke det – selv om vi måtte se gjennom alle bildene i annonsen for å forsikre oss om at den faktisk ikke har motor.

Ikke en liten en, engang.

Se annonsen her:

Ikke noe i veien med hverken materialer eller finish på den vakre halvskalamodellen av en av tysklands virkelige racing-klassikere fra 1930-tallet. (Foto: Finn.no)
Ikke noe i veien med hverken materialer eller finish på den vakre halvskalamodellen av en av tysklands virkelige racing-klassikere fra 1930-tallet. (Foto: Finn.no)

Det dreier seg altså om en tråbil i ordets rette forstand, som betjenes omtrent slik tråbilene mange av oss hadde i vår barndom. Der stopper dog også enhver likhet, etter hva vi forstår.

Les også: Stor eller liten - det finnes en BMW for alle...

Det klassiske utseendet kommer av at bilen er en kopi i halv skala av det som en gang var en suksessrik racerbil på tyske racerbaner. Auto Unions Type C inngikk i en rekke av voldsomt motoriserte, men kjøremessig ganske krevende biler som ble kjørt de siste årene før krigen brøt ut, og med bortimot 500 hestekrefter fra en V16-motor ble det en rekke seire i grand prix-løpene.

Hedret stolt racing-historie

At bilfabrikanter finner på kule ting for å skaffe seg oppmerksomhet på utstillinger, det er ikke noe nytt. Men få har vel trådd til i så omfattende skala som Audi gjorde med tråbilen, som altså er det du ser på disse bildene.

Alle detaljene fra originalen er replisert på skalamodellen - inklusive eksosrørene fra den rundt 500 hestekrefter sterke V16-motoren. (Foto: Finn.no)
Alle detaljene fra originalen er replisert på skalamodellen - inklusive eksosrørene fra den rundt 500 hestekrefter sterke V16-motoren. (Foto: Finn.no)

For å feire merkets eldgamle racing-historie bygget de en serie med slike halvskala, pedaldrevne racerbiler som ble avduket på bilutstillingen i Paris i 2006. Konstruksjonen i aluminium var avansert, i hvertfall til tråbil å være, og med kostbare materialer og høy grad av manuelt håndverk var det ingen stor overraskelse at den ble kostbar.

Likevel – ifølge selgeren skal en slik gjennom Møller-systemet ha kostet hele 176.000 kroner da den var ny, og dermed kan prisen på 149.000 kroner for denne nesten betraktes som billig.

Og så slipper du jo alle fremtidige kostnader ved bensin.

7-trinns girkasse

Selv om det faktisk er bygget hele 999 slike, vil nok prisen bidra til at du blir alene om den i din gate dersom du slår til og handler denne.

Ikke helt uten stolthet har Audi satt navnet sitt på det detaljerte dashboardet i tre og aluminium. Dette er det 107. av 999 numrerte eksemplarer, og én til skal finnes i Norge. (Foto: Finn.no)
Ikke helt uten stolthet har Audi satt navnet sitt på det detaljerte dashboardet i tre og aluminium. Dette er det 107. av 999 numrerte eksemplarer, og én til skal finnes i Norge. (Foto: Finn.no)

Fremdeles ifølge selger skal det nemlig finnes bare én slik tråbil til i Norge, i tillegg til denne. Vi tipper vel at også den er eiet og i beste fall benyttes svært sparsomt av en forholdsvis voksen person.

Litt synd, egentlig, siden konstruksjonen med skivebremser og en syvtrinns girkasse gjør at den nok både går og bremser mer som en liten bil enn som en tråbil.

Les også: Auto Union var nær ved å lage verdens første superbil