
Audi Sport Quattro Concept: Hyller gammel helt – med ny teknikk
Denne har monsterkrefter – og sier mye om hvor Audi skal de neste årene.
Siden lanseringen av Audi "Ur-quattro" i 1980, har Audi solgt hele fem millioner biler med quattro firehjulsdrift. Audi anser at quattro mer enn noe annet har vært med på å bygge merkevaren Audi.
Vi er mange som minnes Audis stolte rallyikon Sport quattro – som herjet i World Rally Championship på 80-tallet. I år er det 30 år siden den bilen ble vist første gang.
Nå har Audi laget en hyllest i form av en konseptbil som virkelig tåler å sammenlignes med originalen. Under panseret finner du nemlig en hybrid kraftpakke som gir en totaleffekt på 700 hestekrefter.
Bilen vises på bilutstillingen i Frankfurt nå – samme sted som Sport quattro ble vist første gang i 1983 ...

LES OGSÅ: Bruktbil: Audi A8: Når naboen tror du har vunnet i Lotto
Fortid og framtid
Det er ikke bare firehjulstrekk og rå motor som er fellesnevnere – også designet bærer preg av 80-tallshelten.
Arvestoffet fra originalen kan tydelig ses i konseptbilen, og Audi understreker at det spesielt er i de kraftige hjulbuene med sine fremhevede linjer og kurver over 21-tommershjulene den presenterer seg som en moderne tolkning av 1983-utgaven.
Samtidig skal det være mulig å se hvilke linjer som vil prege framtidige modeller i den barske konseptbilen.
SE VIDEO: Disse politibilene kan du bare glemme å kjøre fra

Matrix-lys
Konseptbilen er 460 centimeter lang, 139 centimeter høy og hele 196 centimeter bred. Med en akselavstand på 278 centimeter, fremstår Audi Sport quattro concept som kraftfull og sportslig.
På samme måte som i nye Audi A8, skal Matrix LED-frontlysene i konseptbilen vise vei for en ny lysteknologi fra Audi. Disse består av en rekke individuelle lysdioder som aktiveres, deaktiveres eller dimmes hver for seg i forhold til situasjonen.
Les mer om Audis spennende historie her:

Kan komme i bilen din
I interiøret har Audi villet kombinere racing og eleganse. Det relativt minimalistiske dashbordet, hvor man blant annet finner et klimaanlegg med en helt ny type betjeningselement, omkranser både fører og passasjer.
Føreren har det digitale instrumentpanelet og head-up displayet (HUD) direkte i synsfeltet.
Både det digitale instrumentpanelet og det nye multifunksjonsrattet skal gi et glimt av fremtidens sportslige produksjonsmodeller.

Les alt om Audi i vår store bruktbilguide:
Lavt utslipp
Som nevnt er det snakk om en hybrid. Elmotoren på 150 hestekrefter får hjelp av bensinmotoren som brukes i RS6/7 – på 560 hestekrefter. totalt forteller Audi at dette skal bli 700 hk og et dreiemoment på 800 nm.
Konseptbilen er en ladbar hybrid med tre kjøreprogrammer og skal kunne kjøres opp til 50 kilometer på elektrisk kraft alene i EV-modus (EV = Electric Vehicle).
Hybrid modus er for maksimal effektivitet og Sportmodus er for maksimal ytelse. I henhold til gjeldende standard, har bilen i gjennomsnitt et forbruk på 0,25 liter drivstoff per mil – det tilsvarer et C02-utslipp på 59 gram per kilometer.
Les mer om Audi Urquattro her:

3,7 sekunder
I Sportmodus, når V8-motoren og elektromotoren arbeider sammen, akselererer Audi Sport quattro concept fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder.
Det er omtrent den samme tiden som de kraftige Audi-rallybilene brukte på samme øvelse i sin tid. Toppfarten er 305 kilometer i timen.
Mer coupe-råskap
Forøvrig er Audi på hugget når det gjelder coupeer. Bilen under er nemlig et annet konsept de har vist - og har enda mer ekstremt utseende.
Motoren i denne crossover-råtassen er en 5-liters V10 TDI på 544 hk og 1000 nm. Det skal holde til 0-100 km/t op 3,8 sekunder - og en toppfart på drøyt 300 km/t.


Trim bilen din selv – på noen minutter