Audi S8: Se Audis nye luksusbil
Dette er Audien for de med ekstra tykk lommebok. Se bildene:
A8 er Audis våpen mot Mercedes S-klassse og BMW 7-serie. 15 år har allerede gått siden vi så luksus-Audien med aluminiums-karosseri første gang, i 1994. Nå er tredje generasjon på plass.
Som vanlig i bilverdenen har den blitt litt større enn forgjengeren. Men de store målene til tross – 513 cm lang og en akselavstand på nesten 300 cm, vekt på 1,8 tonn – har Audi lyktes å gi den et design som gjør at den ser mer snerten ut enn de tidligere utgavene.
Kritiske røster har sågar hevdet an den kan bli forvekslet med ”lillebror A4” som den deler mange design-elementer med.
Audi til Passat-pris: Les testen her:
40 prosent lettere
Det fremste kjennetegnet for A8 blir nok allikevel lyktene. Dette er rene orgien i LED-teknologi. Den er selvfølgelig også fullstappet med det siste innen elektronikk og teknologi. Noe som i følge Audi gjør dette til en av de sikreste bilene på veien når den kommer våren 2010.
Apropos aluminium. Dette brukes fortsatt i høy grad, og uten dette ville bilen ifølge Audi hatt 40 prosent høyere vekt. Den ”lave” vekten kombinert med god vektfordeling, gjør bilen smidig å håndtere. Med adaptiv luftfjæring og Audi Drive Selcect, kan føreren velge mellom maksimal komfort eller mer sportslige innstillinger av understellet.
Lyst på brukt A8? Les mer om den her:
Heftig diesel
Motorene ved lansering blir V8-ere. En 4,2-liter bensin på 372 hk / 445 Nm, og en 4,2-liter TDI (diesel) med 350 hk og voldsomme 800 Nm i moment.
Denne gjør 0 – 100 km/t på 5,5 sekunder og er dermed to tiendedeler raskere enn bensin V8-eren. Og neida – de har ikke glemt miljøet. Forbruket ligger på bare 0,76 l/mil og CO2-utslippet på 199 g/km.
Verstingen kommer
Den mest aktuelle motoren for Norge blir trolig 3-liter diesel som kommer neste høst. 250 hk og 500 Nm byr denne på. Nok til at A8 gjør 0–100 km/t på 6,1 sekunder. Det ryktes også at en ”spare-diesel” vil komme etter hvert, med enda lavere utslipp og forbruk.
En S8 versting-versjon vil også dukke opp etter hvert. Det samme gjør en lang utgave - hvis du har behov for ekstra bakseteplass. Prisene er ikke klare ennå, men noen billigbil blir ikke nye Audi A8 definitivt ikke.
BMW 7-serie er en tøff konkurrent. Les testen her:
