Audi RS Q3: Førstemann på vinterferie-fjellet

Audi gir baby-SUV-en superkrefter – og det er moro. Vi har nemlig prøvd!

Ingen tvil om at dette ikke er standard Q3 innvendig heller, her er det mange sporty detaljer.
Ingen tvil om at dette ikke er standard Q3 innvendig heller, her er det mange sporty detaljer.

Audis målsettingen med den minste SUV-en sin, Q3, er å nå ut til SUV-kunder som ikke har råd til de litt større modellene, Q5 og Q7. Q3 er således innstegsmodellen for dem som ønsker premium-SUV. Litt mer folkelig, selv om vi ikke akkurat snakker lavpris.

I Norge er de små SUV-ene, eller crossoverne som de også kalles, blitt svært så populære. Men akkurat RS-versjonen av Q3 blir det nok likevel få av her hjemme.

Det er mye takket være at avgiftene på en bil med over 300 hestekrefter fort blir litt "ugreie" ...

00_Q3 RS blå bakfra
00_Q3 RS blå bakfra

Les vår test av Audi Q3 her

Går god for ytelsene

Ja, det er nemlig såpass med krefter under panseret på RS Q3. 310 hestekrefter for å være presis. I Tyskland gir det en ikke helt avskrekkende pris på 450.000 kroner – men så var det de tidligere nevnte avgiftene da ...

Men uansett, la oss ikke dvele for lenge ved det negative, og heller fokusere litt på det positive. Og da er det naturlig å gå rett over på ytelsene.

Og undertegnede kan personlig gå god for at denne bilen er godt egnet til å gi deg et bredt smil om munnen ...

LES OGSÅ: Dette er brukt-SUV-ene med minst feil og problemer

Testet den i 2010

Grunnen er at jeg testet "denne" bilen allerede i 2010. To år før tiden. Den gangen som en slags konseptbil, og litt annerledes styling. Men utgangspunktet er ganske så likt, strammere understell, 310 hestekrefter fra en fem sylindret 2,5 liters bensinmotor.

Snakk om herlig kombinasjon. 0–100 km/t er unnagjort på 5,5 sekunder. Det er brennkjapt. Og toppfarten er naturligvis begrenset til 250 km/t.

Den smidige Q3-en takler dessuten kreftene godt, fant vi ut på testturen for to år siden.

Les alt om den spesielle testen – som også innebar et møte med politiet her

Du kan få RS Q3 i åtte farger - og den klassiske
Du kan få RS Q3 i åtte farger - og den klassiske

Finnes ingen konkurrenter

– Den kompakte Audi RS Q3 danner en ny klasse i SUV-segmentet, sier Franciscus van Meel, sjef for quattro GmbH.

Vi kan ikke annet enn å si oss enige. Det finnes ingen konkurrenter til denne bilen akkurat nå.

Dette er for øvrig den første RS-modellen i Q-rekken til Audi, men motoren er den samme som står i RS TT og RS3 Sportback.

En syv trinns S-tronic automatgirkasse er standard i RS Q3.

Les vår komplette kjøpeguide på storebror Audi Q5 her

Mer lyd

Som vanlig på RS-modellene har du flere ulike kjøreinnstillinger. Fra comfort til dynamic. Sistnevnte er den mest sportslige, og innebærer også et mer potent lydbilde.

Men hvis du kjører litt roligere kan du få et snittforbruk på 0,88 l/mil (Co2-utslipp: 206 g/km) – det er ikke ille i en SUV med bensinmotor på 310 hestekrefter. Men storerbror Q5S, med 313 hestekrefter, klarer seg med bare 0,72 l/mil.

00_Q3 RS rød forfra
00_Q3 RS rød forfra

LES OGSÅ: TEST: Audi Q3: Luksus-SUV i miniformat

Lett å kjenne igjen

Du kjenner igjen RS Q3 på stylingen – med store luftinntak i frontfangeren og utstrakt brukt av matt aludekor på speilkappene, rails, detaljer i fangeren foran og spoileren over bakluka – og naturligvis RS-emblem i grill og på bakluka, diffusor og ett stort, ovalt enderør til eksosanlegget.

Nye Audi RS Q3 tilbys i åtte farger og kan leveres med to ulike utvendige stylingpakker; matt aluminium og sort. 19" aluminiumsfelger er standard, men oppgradering til 20" er mulig. Kraftige, ventilerte bremser (365 mm diameter) sørger for nødvendig bremseeffekt. Sportsunderstellet senker nye Audi RS Q3 med 25 mm sammenlignet med en ordinær Audi Q3.

Til Norge kommer bilen til høsten – foreløpig er ikke prisen klar.

00_Q3 råd fra siden
00_Q3 råd fra siden

LES OGSÅ: Audi Q3 RS Concept: Dette blir en SUV-rakett