Noen entusiastbiler er enda morsommere på glatt og dårlig føre enn på fine sommerdager. Legenden Audi Quattro er en av dem, og nå finnes det flere biler å velge mellom på bruktmarkedet. (Foto: Autodb.no/Finn.no/montasje)
Noen entusiastbiler er enda morsommere på glatt og dårlig føre enn på fine sommerdager. Legenden Audi Quattro er en av dem, og nå finnes det flere biler å velge mellom på bruktmarkedet. (Foto: Autodb.no/Finn.no/montasje)

Audi Quattro: Fortsatt mulig å skaffe seg en ekte klassiker

Dette er sjelden vare - men vi fant flere til salgs i Norge.

Det er gjerne sommerhalvåret som er tiden for utagerende bilhobby her i landet. Det er da det er behagelig å kjøre, og det er da vi har størst sjanse for å slippe unna salt og sørpe – for å se litt pessimistisk på det.

Men noen klassiske biler virkelig ”ber om det” også på denne tiden av året.

Les også: Stemmer det at det er dyrt å ha bil med firehjulstrekk?

Det mest utpregede eksempelet er Audi Quattro, den originale versjonen som i ettertid er blitt hetende ”Ur-Quattro” på folkemunne. Den ble bygget for å være absolutt verst på krevende veier og føre, og har blitt en bil-legende.

Subaru hadde hatt firehjulstrekk lenge, og også AMC var i ferd med å introdusere firehjulsdrift i en vanlig personbil - Eagle - da Audi kom med sin Quattro i 1980. Men Audien var den første firehjulsdrevne bilen med sportslig profil etter Jensen FF på 1960-tallet, og fikk umiddelbart mye oppmerksomhet.
Subaru hadde hatt firehjulstrekk lenge, og også AMC var i ferd med å introdusere firehjulsdrift i en vanlig personbil - Eagle - da Audi kom med sin Quattro i 1980. Men Audien var den første firehjulsdrevne bilen med sportslig profil etter Jensen FF på 1960-tallet, og fikk umiddelbart mye oppmerksomhet.

Sjelden kost på norske veier

De var svindyre da de kom, kun en håndfull ble solgt nye i Norge i løpet av de 11 årsmodellene bilen ble produsert, og populariteten har holdt dem hete på bruktmarkedet i årene etterpå. Nå har de eldste rundet 30 år, og i øyeblikket kan du faktisk velge mellom flere forskjellige UrQ´er til salgs i Norge.

De fleste er modifisert til dels betraktelig, og noen er fremdeles på prosjekt-stadiet. Det er altså noe for enhver smak, enten du vil kjøre med én gang og er klar til å betale for det, eller ønsker å bygge din egen bil.

Sugen på å leke med en legende i snøen? Her er 4x(4x4) du bør sjekke ut:

Del med Facebook-vennene dine!

1982: For selvbyggeren

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Mange av oss er belemret med det problemet at ikke alle pengene vi trenger er tilstede samtidig. For de igjen som kan skru selv, er dette sjelden noe problem, da fordeler man bare kostnaden – og jobben – over litt tid. Her er en slik ”inngangsbillett” til Quattro-klubben, for beskjedne 49.999 kroner.

Se annonsen her:

Mye jobb venter, men bildene i annonsen viser at mye også er gjort. Blant annet er det sveiset opp nye kanaler, og bilen sies å være klar til lakkering. Et greit tidspunkt å overta på – da har du muligheten til å kontrollere hva du får.

Allerede på norske skilter, men trenger mye jobb ennå. Her kan du imidlertid få en ganske korrekt tidlig Quattro dersom du er ute etter original-looken. (Foto: Finn.no)
Allerede på norske skilter, men trenger mye jobb ennå. Her kan du imidlertid få en ganske korrekt tidlig Quattro dersom du er ute etter original-looken. (Foto: Finn.no)

Uavhengig av tilstanden: Her får du en gammel originalbil som ser ut til å ha både sitt originale dashboard og analoge instrumenter i behold – altså kan du bygge opp en korrekt og etter hvert sjeldent original tidlig Ur-Quattro om du vil.

Den tilhørende WR-kodede motoren er solgt, men også den kan skaffes tilbake om kjøperen vil, lover selgeren.

Les også: Audi feiret Quattroens 30-årsdag med ny konseptbil

1986: Dønn original - men annerledes

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Denne skal være helt original og påkostet 120.000 kroner de siste fire årene. I tillegg er det en facelift-bil med greie farger og skinninteriør. Da virker det veldig fristende å bla opp 99.000 kroner for å ha denne stående i garasjen frem til den får human registreringsavgift om tre år.

Se annonsen her:

Utfordringen, om man skal kalle det det, er at denne bilen kommer fra England, og følgelig er av den ”speilvendte” sorten.

Facelift-bil med fine farger og flott skinninteriør er snasent - men så var det den detaljen at ratt og pedaler er plassert borte hos passasjeren, da. Man vil jo gjerne kjøre selv... (Foto: Autodb.no)
Facelift-bil med fine farger og flott skinninteriør er snasent - men så var det den detaljen at ratt og pedaler er plassert borte hos passasjeren, da. Man vil jo gjerne kjøre selv... (Foto: Autodb.no)

En mulighet for den fingernemme er selvsagt å finne et tomt skall av en venstrestyrt bil og bruke denne som delebil. Men det svir litt det også – det er tross alt samlerbiler, dette her, og i fremtiden vil de være mest verdt akkurat slik de forlot fabrikken – speilvendt eller ikke.

Les også: Vi feirer at det er 45 år siden svenskene fikk høyrekjøring

Del med Facebook-vennene dine!

1980: Kjøreklar bil med gammel sjel

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Her er nok en bil som ser ut til å kunne tas i bruk ganske nøyaktig som den er, og som attpå til har en hyggelig pris. For det er sannelig ikke hver dag en slik bil annonseres for 135.000 kroner.

Se annonsen her:

At vi snakker om en 1980-modell som allerede har fått skilter og tilgang til veinettet bidrar selvsagt i positiv retning. Men det er nok også her noe av forklaringen på prisen ligger: Bilen er bygget på identiteten av en Audi 80 LS, og selv om intet tyder på at det er gjort på noen mangelfull måte vil det være nok til å skuffe de mest innbitte entusiastene.

Motorrommet i en Quattro er ofte fullt av stålomspunne slanger, røde og blå koblinger og digre ettermonterte turboer og intercoolere. For den som ikke er ingeniør kan det være tryggere å satse på noe som ser så originalt ut som på denne bilen. (Foto: Finn.no)
Motorrommet i en Quattro er ofte fullt av stålomspunne slanger, røde og blå koblinger og digre ettermonterte turboer og intercoolere. For den som ikke er ingeniør kan det være tryggere å satse på noe som ser så originalt ut som på denne bilen. (Foto: Finn.no)

Bilen ser imidlertid som sagt svært hel og fin ut, og selv om man ut fra årsmodell kunne forvente en av de aller først produserte Quattroene tyder kombinasjonen av ”nytt” ratt, digitale instrumenter (hvis vi ikke ser feil på bildene) og røde og orange baklys på at dette egentlig er en 1983- eller tidlig 1984-modell.

Les også: Turbofemmeren ga opphav også til Audis første luksusbil

1984: Bare å kjøre – neste år

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Til 249.000 kroner har man lov til å forvente en del, også av en legende. Og her antyder selgeren at det bare er å sette seg inn og vri om nøkkelen når den nyimporterte bilen er klar for veteranavgift neste år.

Se annonsen her:

Som på mange av de andre bilene på markedet må man klare seg uten skinninteriør, men her ser det karakteristiske, tweed-aktige sportsinteriøret til Audi i hvertfall ganske helt og pent ut. Og de fancy digitale instrumentene skal også være på plass i en 1984-modell, mens den syntetiske damestemmen som sa fra når noe var galt vel kom et år eller to senere.

Dette var noe av det tøffeste man kunne komme bak i trafikken på 1980-tallet. Og fremdeles er det et mektig syn, på samme måte som bakenden på en Porsche 930. (Foto: Finn.no)
Dette var noe av det tøffeste man kunne komme bak i trafikken på 1980-tallet. Og fremdeles er det et mektig syn, på samme måte som bakenden på en Porsche 930. (Foto: Finn.no)

For den som er ute etter originalbil er kanskje dette det nærmeste man kommer i Norge akkurat nå. Motoren er riktignok byttet til en tilsvarende tunet av Treser, men effektavviket er ikke større enn at bilen nok føles ganske ”korrekt” også for de mest kresne.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Quattro-logoen - en av de kuleste bilnavn-logoene?