Audi Q3: Her er Audis nye folke-SUV
Nå slipper Audi bildene av nye Q3. Kommer i høst:

Den kommer ikke akkurat overraskende på markedet, Audis nye Q3.
Først fikk vi spionbilder av den ved en rekke anledninger, så offentliggjorde Audi grovskisser og senere mer grundige skissebilder - og nå er de offisielle bildene akkurat ute.
Det skjer i forkant av premieren på bilutstillingen i Shanghai 19. april. Produksjonen skal starte i juni og til Norge kommer den til høsten, oktober har vært antydet.
Tre Q-modeller
Prisen hjemme i Tyskland er forresten allerede klar. Der presser Audi den akkurat under 30 000 euro, nærmere bestemt 29 900, eller rundt 240 000 kroner. Dessverre: Den blir dyrere her hjemme etter en runde i avgiftskverna.
Designet er umiskjennelig Audi og det er også lett å se likhetene med de to storebrødrene Q5 og Q7. Med denne bilen vokser altså Audis Q-familie til tre biler - og salgsmålene for Q3 er store.
Med lengde på 4,39 meter, bredde på 1,83 meter og høyde på 1,60 meter, er dette en typisk kompakt-SUV. Den går rett inn i samme klasse som VW Tiguan, Toyota RAV4 og Mitsubishi ASX - og skal selvfølgelig også konkurrere direkte mot BMW X1, Mini Countryman og til dels Mercedes GLK.
Les mer om storebror Q5 i Brooms nybilguide – klikk her:

460 liter bagasjerom
Audi lover svært god plassutnyttelse og interiørbildene viser tydelig at det er premiumfaktor her også. Det skal også være svært mye å velge mellom for å skreddersy bilen etter egne ønsker, både av farger, materialer og ikke minst utstyr.

Hva med bagasjerommet? Dette er ankepunktet mot mange biler i denne klassen, men Q3 bør kunne duge for de fleste. Her er det 460 liter bagasjerom med baksetene i bruk, feller du dem ned, vokser det til 1365 liter.
"Få biler i klassen er like gjennomført som Tiguan". Les testen vår her:

Tre motorer
Fra starten vil Audi tilby bilen med tre motoralternativer, en diesel og to bensinutgaver. Dieselmotoren har 177 hk i kombinasjon med S-Tronic og quattro firehjulstrekk. Senere kommer 140-hesters diesel med sekstrinns manuell girkasse og forhjulstrekk. Den skal veie under 1500 kilo og får snittforbruk på under 0,52 liter/mil.
De to bensinmotorene i starten er begge på 2 liter og yter henholdsvis 170 og 211 hk.

17 centimeter
På kjøreegenskaper lover Audi at dette skal bli klassens mest sporty bil, vi har en mistanke om at BMW kanskje har noen innsigelser på det området. Bakkeklaringen er på 17 centimeter, dette er altså ikke noen utpreget terrengbil.
Q3 kommer med veldig mye utstyr og avansert teknologi som ekstrautstyr. Det betyr i kjent stil at "sluttsummen" nok fort blir veldig mye høyere enn startprisen. Foreløpig vet vi ikke noe om norske priser, men det er nok all grunn til å vente at Audi legger den et godt stykke over de mer folkelige konkurrentene i pris.
- Med den fantastiske suksessen til Audi Q5 i ryggen gleder vi oss veldig til å lansere nye Audi Q3. Interessen er enorm, sier Vidar Eriksen, Audi direktør hos importøren Harald A. Møller AS i en pressemelding.

LES OGSÅ: BMW X3 og Audi Allroad – hvilken er det beste kjøpet?