Audi Q2: Dette er aldri gjort før
Akkurat når du trodde du hadde sett alt...

Som vi omtale tidligere i uka, har Audi en ny Q-modell på gang. Nå er den offisiell - og vist under bilutstillingen i Paris - riktignok med navnet Crosslane.
Vi er imidlertid ganske trygge på at denne vil føye seg fint inn i rekken av Q-er etterhvert. Trolig i kombinasjon med tallet 2.
Men navnet er ikke det mest interessante, for her gjør Audi mye spennende. Det er en slags krysning mellom crossover/SUV, coupe, cabriolet og hybrid - med en ett-trinns girkasse!
LES OGSÅ: Ny, kompakt premium-SUV på vei

Tre motorer
Crosslane er med andre ord en helt ny type bil. En bensinmotor på 1,5-liter og 130 hk er koblet opp mot to elmotorer - som totalt gir en effekt på 177 hk. Med ren eldrift kan bilen kjøres i opptil 130 km/t - med en rekkevidde på rundt 90 kilometer.
Resultatet er at denne crossoveren har et forbruk på 0,1 l/mil - og et CO2-utslipp på utrolige 26 gram.
0-100 km/t tar 8,6 sekunder, eller 9,8 sekunder i ren elmodus, så den er ingen sinke heller.
LES OGSÅ: Audi A1: Hva skal vi velge - diesel eller bensin?

Ny designretning
Innen 2015 vil Crosslane gå fra å være en konseptbil til å bli en produksjonsmodell. Men det vil ikke bare være Q2 som drar nytte av det som nå vises fram i Paris. Den lille bilen bærer også bud om hvilken retning designet skal ta for Q3, Q5 og Q7.
Når den er klar har den nok fem-dører og vanlig tak - men vi blir ikke overrasket om den også kommer i coupe- og cabrioletversjon etterhvert.

LES OGSÅ: Audi A1 quattro: Vil du ha denne lille godbiten må du være raskt ute
Taket veier 10 kilo
Crosslane er mindre enn Q3 - og vil veie knappe 1,4 tonn takket være utstrakt bruk av aluminium, kullfiber og glassfiberforsterket plast.
Seteløsningen er av typen 2+2, og taket - som veier bare 10 kilo - kan legges i bagasjerommet.

Les vår komplette kjøpeguide på SUV-favoritten Audi Q5 her:
Justerbart bagasjerom
Bagasjerommet er forøvrig en historie for seg selv. Det er nemlig justerbart! Selve bagasjeromsmodulen er nemlig festet til ryggen på baksetene.
Ved å trykke på en knapp skyves hele modulen forover, slik at bilen blir en toseter og bagasjeplassen utvides. Da blir det også plass til å plassere taket der om været skulle tillate det.
Hva synes du om dette konseptet? Spennende eller bare tull? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Audi Q3 Vail Concept: Denne har varmeputer - i bagasjerommet