Audi A8: Audi girer opp og øker luksusen enda mer
Slik skal de skjerpe konkurransen om direktørkundene.

Benevnelsen flaggskip kommer naturlig nok fra den maritime verden. Det store norske leksikon definerer det slik: Flaggskip, det fartøy i en orlogsflåte eller eskadre hvor høystbefalende fører sitt kommandotegn. Betegnelsen brukes iblant også om den av en rekke enheter som ansees for mest representativ.
I Audi-verden er det modellen A8 som får æren av å benevnes som et flaggskip. Og det er ikke uten grunn – dette er merkets største, mest luksuriøse og velutstyrte modell.
Og nå kommer den i ny fornyet versjon – faceliften er til og med ganske omfattende.


LES OGSÅ: Direktørbil med caps og gullkjede
Mer enn bare nye lykter
Det hender at en facelift i bunn og grunn innebærer litt annerledes vinkel på en bryter i interiøret eller lett modifiserte lykter. Men Audi har tatt større grep.
I tillegg til helt ny design får både for- og baklykter også ny teknologi, det blir en rekke nye, sterkere og mer utslippsvennlige motorer og ny design på blant annet grillen, panser og fangere.
Målet er at dette skal være nok til å holde unna for årets til nå mest moderne bil i klassen, nemlig nye S-klasse.

LES OGSÅ: Super-Audi har tapt seg 1,5 millioner kroner – har du råd nå?

Dyrere – men med firehjulstrekk
Noe volumsalg er det naturligvis ikke snakk om på en slik bil.
– Vi regner med å omsette rundt 30 biler årlig av denne modellen, opplyser informasjonssjef hos Audi, Marius Tegneby.
Prisen på den nye modellen vil starte på 1.050.000 kroner. Det er noe dyrere enn tidligere nevnte Mercedes S-klasse – men Audien har altså firehjulstrekk som standard.
Den ferske modellen får sin premiere på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september og de første bilene kommer til Norge i november.
SE VIDEO: Broom har testet Audi S8 på selve rullebanen

Lav vekt
En av de virkelig store styrkene er bilens lettvektskonstruksjon: Audi A8 3.0 TFSI quattro veier 1830 kg, det er best i klassen for modeller med firehjulsdrift. Karosseriet er i stor grad laget i aluminium og veier alene kun 231 kg.
Lengden på 5,14 meter og akselavstanden på 2,99 meter forblir uendret.
LES OGSÅ: Sjekk denne Audi-"tidsmaskinen" fra 1976
Ny lysteknologi
Det nye lyktedesignet skiller nye Audi A8 klart både fra forrige modell og sine konkurrenter. Matrix LED-teknologi er en ny lysteknologi, både hva gjelder design og teknikk.
Fjernlyset består av 25 individuelle LED-dioder (pr. lykt) som kan slås av eller dimmes individuelt avhengig av situasjonen.
LES OGSÅ: Byttet ut kake med Audi-råskinn
Nye motorer
Nye Audi A8 kommer først med to dieselmotorer og to bensinmotorer. Permanent firehjulsdrift er standard på alle motoriseringene.
Sammenlignet med de tidligere utgavene er forbruket senket med opptil 10 prosent, samtidig som ytelsene har økt.
3.0 TDI-motoren yter nå 258 hk og har et forbruk på 0,59 liter ved blandet kjøring. Det tilsvarer et C02-utslipp på 155 g/km.
Den kraftige V8-dieselen på fire liter yter på sin side hele 385 hk – med et dreiemoment på 850 Nm.
Brukt Audi A8: Denne har tapt seg 1. million:

Kjapp og kjappere
Bensinmotorene V6 3.0 TFSI og V8 4.0 TFSI yter nå henholdsvis 310 hk og 435 hk.
Sistnevnte motor tar nye Audi A8 fra stillestående til 100 km/t på 4,5 sekunder. Alle motorene tilfredsstiller den nye Euro 6 standarden for utslipp.
Samtidig med de nye Audi A8-modellene kommer også Audi A8 hybrid og spydspissene Audi A8 L W12 og Audi S8 i ny drakt.
Sjekk brukt Audi i vår store bruktbilguide her:
0–100 på 4,2 sekunder
Den lange (527 cm) og luksuriøse versjonen Audi A8 L W12 har en 6,3 liter stor motor i W-layout som yter 500 hk.
Den er også best i sin klasse med et forbruk på 1,17 liter pr. mil ved blandet kjøring.
Den mest sportslige versjonen Audi S8 gjør unna 0–100 km/t på 4,2 sekunder.
Under panseret sitter en twinturbo V8 motor på 4 liter som yter 520 hk.


Les vår test av dagens Audi A8 her
Her kan du se video av den nye toppmodellen til Audi:
Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her