Audi A4 Quattro: Edvard vet alltid hva han skal bruke pengene til

Både planlagte og ikke planlagte prosjekter står i kø for grombilen.

Edvards Audi A4 er en god bil når alt fungerer, men det er gjerne ett eller annet som krever litt småfiks, forteller han. Foto: Privat
Edvards Audi A4 er en god bil når alt fungerer, men det er gjerne ett eller annet som krever litt småfiks, forteller han. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi til Risør og kikke på Edvards Audi A4 - en umåtelig populær bil som raskt fikk et stort publikum da den kom som 1995-modell og tok over etter sterkt aldrende Audi 80. Den nye og mer kompakte A4´en fikk ros for mange av sine egenskaper, selv om den ikke kunne sies å være direkte rommelig.

Populær som firmabil

Men det spilte ingen rolle - Audi hadde jo også 100 på plakaten, som samtidig med lanseringen av A4 også fikk en lett facelift med diverse nye detaljer og nytt navn - A6.

Les også: Aadnes Super 90 er selve ur-Audien fra 60-tallet

Audi solgte nesten overraskende bra av den nye A4-modellen med tanke på at det ikke var noe som minnet om billigsalg. Tvert imot, Audi kostet penger, men takket være noen virkelig blodfattige versjoner med liten motor og nesten uten utstyr, som såvidt gikk under de daværende grensene for "normal" firmabilbeskatning, kom det mange ut på veiene.

Edvard har hatt sin A4 i et drøyt år, og allerede rukket å gjøre mye jobb på den. Blant annet er den nylig hellakkert, og mer er på gang. Foto: Privat
Edvard har hatt sin A4 i et drøyt år, og allerede rukket å gjøre mye jobb på den. Blant annet er den nylig hellakkert, og mer er på gang. Foto: Privat

Den andre veien kunne man spesifisere sin A4 slik at den ble nesten så dyr som helst. V8-motoren fra "storebror" var riktignok ikke mulig å få i det lille A4-karosseriet, men V6 på 2,8 liter var ikke noe problem - heller ikke Quattro firehjulstrekk, tiptronic automatkasse, skinninteriør og alskens fett tilbehør. Det var bare å gå amok på bestillingslista...

Veltilpasset for norske forhold

Første eier av denne bilen kastet ikke alle hemninger, men unnet seg i det minste å gå ett hakk opp i motorstørrelse, til den populære 1,8-literen med turbo og 150 hester. Sammen med firehjulstrekk ble heller ikke denne noen direkte rakett, men det ble i hvertfall en bil som fungerte fint til norske forhold.

Og som fremdeles gjør det, 16 år senere.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: A6 Avant kan være mye bil til en hyggelig pris

Eier: Edvard Østengen, (18)

Bosted: Risør

Første eier spesifiserte sportsratt og firehjulstrekk, men hoppet over ting som klimaanlegg og skinninteriør. Det siste kan det hende kommer på plass likevel når Edvard blir ferdig med bilen. Foto: Privat
Første eier spesifiserte sportsratt og firehjulstrekk, men hoppet over ting som klimaanlegg og skinninteriør. Det siste kan det hende kommer på plass likevel når Edvard blir ferdig med bilen. Foto: Privat

Litt om meg selv: 18-åring fra Risør, driver mye med bil og er matroslærling.

Nylakkert og senket

Bilen: Audi A4 1.8 Turbo Quattro avant, 1996-modell.

Hvor lenge har du eid den? Et år og et par måneder.

Hva har du gjort med den? Bilen er akkurat hellakkert. Nye lykter, frontfanger, baklukespoiler, bytta alt av høyttalere og en en hel del slitedeler for EU-godkjenning (alt av bremser ++), senket 40/40 og frontmontert intercooler.

Liker best med bilen: Liker alt når ting funker som det skal. Utseendet, at den er god å kjøre og har Quattro.

Alltid noe småtteri å fikse

Liker minst med bilen: Er alltid noe småting som kommer. Vet alltid hva jeg kan bruke penger på :)

Beste opplevelse med bilen: Første kvelden med snø :)

Den nye støtfangeren skjuler blant annet en intercooler som Edvard har fått montert på bilen. Foto: Privat
Den nye støtfangeren skjuler blant annet en intercooler som Edvard har fått montert på bilen. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Chip, filter, eksos, fikse ABS, RS6 18" sommerfelger, skinninteriør. Mulig et gromt, justerbart senkesett hvis jeg får råd. Skifte alt av foringer.

Drømmebil: Aston Martin DBS.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

Les også: Nå lukter Audi på muligheten for en SUV-cabriolet!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Edvard om? Bruk kommentarfeltet under!