Audi A3: Aldri har en A3 vært så langt fra A4

Tysk showbil klar for å imponere publikum i Norge.

Lakken er spesiell nok i seg selv, men det skjuler seg mer under skallet på denne customiserte Audi A3´en. Foto: Privat
Lakken er spesiell nok i seg selv, men det skjuler seg mer under skallet på denne customiserte Audi A3´en. Foto: Privat

Stylingmiljøet i Norge er fullt av flinke folk, med svært iøyenfallende biler. Men det er ikke bare her i landet vi kan, som denne Audi A3´en, som nylig dukket opp til salgs på Finn.no, viser.

Det er nemlig ikke en norskbygget bil som Tove Bordevich i Brekkestø kan friste med, men en ferdigbygget bil fra Tyskland, som ennå ikke er vist for publikum i Norge i det hele tatt.

Snaut 400.000 kroner vil hun ha for herligheten. Men da er finishen topp, og alt fungerer som en drøm, forsikrer hun.

Se annonsen her:

Spesialintegrerte stereo-komponenter, skinn, alcantara og sømmer går igjen i hele interiøret på bilen. Foto: Privat
Spesialintegrerte stereo-komponenter, skinn, alcantara og sømmer går igjen i hele interiøret på bilen. Foto: Privat

Og, kanskje viktigst, den som slår til kan kjøre rett på treff, med en bil som ingen har sett før. Eller sett maken til. For her er det en tysker som har bygget bilen helt etter eget hode.

Rullende reklame

- Bilen ble bygget over en 8-årsperiode av en tysk, profesjonell bilbygger som brukte den som reklame for firmaet sitt. Samboeren min og jeg kjøpte den fra den neste eieren i Tyskland, og vi har stort sett hatt bilen der nede. Den står i Tyskland nå også, og er på tyske skilter, men vi kan få den opp her på kort varsel dersom noen er interessert i å kjøpe den, forklarer hun.

Bilen står foreløpig i Tyskland og er på tyske skilter. Men eierne bor i Brekkestø på Sørlandet, og annonserer bilen i Norge først for å sjekke interessen. Foto: Privat
Bilen står foreløpig i Tyskland og er på tyske skilter. Men eierne bor i Brekkestø på Sørlandet, og annonserer bilen i Norge først for å sjekke interessen. Foto: Privat

Om en norsk kjøper ønsker å få skilter på den vil den altså koste ytterligere en slump penger i registreringsavgift. Biltilsynet vil muligens også ha ett og annet å bemerke i forhold til noen av modifiseringene som er gjort. Men for den som kun ønsker å vinne premer uten å registrere den skulle det holde med norsk moms før man kan parkere den i garasjen.

Les også: Denne gammel-Bobla blir ikke veteran før i 2025

Eller i finstua. Det finnes mange kostbare møbler som har dårligere finish enn denne bilen her.

Skinn og alcantara over alt

Mest imponerende er kanskje interiøret. Et internett-søk viser at det er Alexander Beck Inside-Styling i Bad Salzuflen som har gjort jobben med å modifisere bilen, og det har gått med noen kvadratmeter skinn og alcantara, samt mange sneller med kontrastfarget tråd til alle sømmene.

Ikke en millimeter er urørt i interiøret. Til og med tavlen rundt instrumentene er løftet og trukket i alcantara, og det er felt inn ekstra instrumenter midt i dashboardet. Foto: Privat
Ikke en millimeter er urørt i interiøret. Til og med tavlen rundt instrumentene er løftet og trukket i alcantara, og det er felt inn ekstra instrumenter midt i dashboardet. Foto: Privat

Mellom mange av sømmene er det også lagt inn ekstra polstring, slik at interiør-pynten mange steder blir det man kan kalle tredimensjonal. Det synes spesielt godt i fotbrønnene, der det også er alcantara-trekk med sømmer og 3D-effekter i rikt monn!

Dørpaneler, koffertrom og diverse annet er også modifisert for å integrere flatskjermer, forsterkere og høyttalere til Alpine-stereoen, som i seg selv også er av generøse dimensjoner.

Slanger med skinntrekk

Utvendig er karosseriet stort sett uforandret, men senket og utstyrt med et solid spoilerkit. "Lamborghini-dører" er fortsatt populært i Tyskland, og denne har selvsagt også fått det, før bilen er sprøytet i effektfull orange farge og ytterligere pyntet med motivlakk i forskjellige farger.

Alcantara med pyntesømmer og 3D-effekt i gulvteppet er litt mer enn vi er vant til å se på en showbil. Foto: Privat
Alcantara med pyntesømmer og 3D-effekt i gulvteppet er litt mer enn vi er vant til å se på en showbil. Foto: Privat

Finishen går også igjen under panseret, der det sitter en 230 hestekrefters turbo-motor og venter på oppdrag. Også her er det motivlakk med høy finish på diverse deksler og komponenter, og Herr Beck har skrudd ut adskillige småting som han har sluppet i krom-badet.

Les også: Lysende felger - en lysende idé?

Også her har man gått enda noen skritt lenger enn "normalt", og trukket flere av slangene i motorrommet med orange-farget skinn.

Motivlakk, kromdetaljer, en vanvittig finish og slanger trukket i orange skinn gjør dette motorrommet til et velstelt skue. Foto: Privat
Motivlakk, kromdetaljer, en vanvittig finish og slanger trukket i orange skinn gjør dette motorrommet til et velstelt skue. Foto: Privat

Tove Bordevich og samboeren har ikke brukt bilen mye, men har kjørt noen turer med den både i Norge og i Tyskland.

Aldri vist for norsk publikum

- Har dere vært på treff med den her i landet?

- Nei, det har aldri blitt til det. Vi har snakket om det, men aldri kommet så langt at vi har funnet ut når noe slikt har blitt arrangert. Men det skulle vært gøy, sier Tove, som nå har besluttet å selge bilen.

Det er mye stereoutstyr integrert i det ombygde interiøret, og man behøver ikke skru på strømmen engang for å forstå at dette gir mye lyd. Foto: Privat
Det er mye stereoutstyr integrert i det ombygde interiøret, og man behøver ikke skru på strømmen engang for å forstå at dette gir mye lyd. Foto: Privat

Den er ikke akkurat noen familiebil, begrunner hun det med. Men vi forstår at det nok også er lysten på noe nytt som har gjort seg gjeldende, når hun avslører at hun kan tenke seg en Corvette eller Mustang i bytte.

- Har dere lagt ut bilen til salgs i Tyskland også?

Del med Facebook-vennene dine!

- Nei, vi prøver her i landet først. Siden bilen aldri har vært vist på utstilling her tror vi kanskje noen kan være interessert. For den vekker stor oppmerksomhet - det blir alltid et publikum rundt den når vi parkerer, forsikerer hun.

Les også: Øyenvipper gjør bilen din litt søtere