Audi A2: Ny fremtids-Audi med velkjent betegnelse
Betyr det at denne snart er klar for salgshallene?
Frankfurt-utstillingen var som alltid full av oppsiktsvekkende konsepter. Ville ideer på hjul, som enhver forstår at aldri vil komme på veien.
Men hos Audi hadde man noe annet: En konseptbil som så forholdsvis normal ut - på litt avstand kunne den til og med forveksles med en vanlig A1, men som ble mer og mer vidløftig jo flere detaljer man studerte på den.
Les også: Bertones berømte konseptbiler solgt på auksjon
Konsept med realistisk navn
Navnet var til og med hentet fra en utgått modell: A2.
Det hører med til sjeldenhetene at en konseptbil får et navn som logisk plasserer den midt i en rekke av produksjonsbiler - med mindre det nettopp er meningen at den skal produseres. Vi har ikke funnet konkret informasjon som bekrefter dette, men går ut fra at det er tilfellet. I hvertfall på litt sikt.
For først må nok konseptbilen "temmes" litt. For om den ser temmelig ordinær ut, så er den ikke det.
Graden av nyvinninger illustreres av det faktum at det i pressemateriellet kun slås fast at bilen er en ren elbil, når det gjelder motoriseringen. Effekt, batterikapasitet, plug in eller ikke - slike trivialiteter ofres ikke omtale i det hele tatt.
Derimot brukes det mye spalteplass på omtalen av lysutstyret på den kun 3 meter og 80 centimeter lange bilen, som har flatt gulv og dermed god plass for fire personer i hvert sitt separate sete. Taket er i mørkt glass, som dog kan gjøres gjennomsiktig med et tastetrykk når føreren føler for å slippe inn solen.
Høyteknologiske lys
Men altså til lysene: Hovedlysene bygger på en ny type LED-teknologi, kalt "matrix beam". Ved hjelp av en hel masse mikroreflektorer oppnår man et meget effektivt fjernlys som heller ikke skal være for intenst, eller virke blendende. Samme teknologi er benyttet på nærlysene, mens kjørelys i fiberteknologi rammer inn det hele.
Les også: LED-lys på vei nedover i modellrekkene
Når det gjelder baklysene tilpasses lysstyrken til dagslyset, for å oppnå maksimal synlighet. Men mer spesielt er tåkebaklyset: Det består av laserstråler, som ikke får noen effekt før det faktisk er tåke bak bilen - da oppstår et laser-projektert, rødt trekant-symbol i tåken rett bak bilen.
I tillegg går det også et "lysbånd" langs hele bilens sider - fra frontlykt til baklykt. Dette inneholder både markeringslys og sideblinklys, og ved kraftig oppbremsing skal det visstnok også "flomme" rødt bremselys fremover langs bilsiden fra baklysene, for å gjøre omgivelsene klar over hva som skjer!
Elektronisk overføring av "alt"
Interiøret ellers er preget av stoler i tynne plastikkskall for å gjøre den lille bilen så rommelig som mulig, samt en førerplass preget av flere touch-skjermer med masser av informasjon. Her får du alt fra navigasjonsinformasjon til oppdateringer fra Facebook mens du kjører, og det som ikke kan styres med touch på skjermene tar berøringssensitive kontroller på innsiden av selve rattet seg av.
Og alt forutsetter vi at kan prioriteres og stilles inn etter førerens behov.
Alt skjer "by wire" på Audi A2 Concept: Giring, bremsing og styring.
Det gjør at bilens interiør og kontroller enklere kan tilpasses ønsket om god plass i bilen, og lettere justeres for å passe ulike førere. På den annen side er spesielt elektronisk overførte rattsignaler såvidt nytt og fremmedartet for den jevne bilkjøper ennå, at det i seg selv nok kan oppfattes som et signal om at denne A2-versjonen ligger noen år frem i tid.