Audi A2 Concept følger typiske Audi linjer designmessig, og kunne ut fra eksteriøret vært en produksjonsmodell allerede. Men under skallet er det mye som vil overraske.
Audi A2 Concept følger typiske Audi linjer designmessig, og kunne ut fra eksteriøret vært en produksjonsmodell allerede. Men under skallet er det mye som vil overraske.

Audi A2: Ny fremtids-Audi med velkjent betegnelse

Betyr det at denne snart er klar for salgshallene?

Frankfurt-utstillingen var som alltid full av oppsiktsvekkende konsepter. Ville ideer på hjul, som enhver forstår at aldri vil komme på veien.

Men hos Audi hadde man noe annet: En konseptbil som så forholdsvis normal ut - på litt avstand kunne den til og med forveksles med en vanlig A1, men som ble mer og mer vidløftig jo flere detaljer man studerte på den.

Les også: Bertones berømte konseptbiler solgt på auksjon

Konsept med realistisk navn

Navnet var til og med hentet fra en utgått modell: A2.

A2 Concept er med sine 380 cm lengde en meget kompakt bil, og en ren elbil rent driftsmessig. Men det er andre og enda mer spennende detaljer som fremheves i pressemeldingene.
A2 Concept er med sine 380 cm lengde en meget kompakt bil, og en ren elbil rent driftsmessig. Men det er andre og enda mer spennende detaljer som fremheves i pressemeldingene.

Det hører med til sjeldenhetene at en konseptbil får et navn som logisk plasserer den midt i en rekke av produksjonsbiler - med mindre det nettopp er meningen at den skal produseres. Vi har ikke funnet konkret informasjon som bekrefter dette, men går ut fra at det er tilfellet. I hvertfall på litt sikt.

For først må nok konseptbilen "temmes" litt. For om den ser temmelig ordinær ut, så er den ikke det.

Graden av nyvinninger illustreres av det faktum at det i pressemateriellet kun slås fast at bilen er en ren elbil, når det gjelder motoriseringen. Effekt, batterikapasitet, plug in eller ikke - slike trivialiteter ofres ikke omtale i det hele tatt.

Lysstripen langs bilsidene har mange oppgaver, som både markeringslys og signallys. Ved kraftig oppbremsing
Lysstripen langs bilsidene har mange oppgaver, som både markeringslys og signallys. Ved kraftig oppbremsing

Derimot brukes det mye spalteplass på omtalen av lysutstyret på den kun 3 meter og 80 centimeter lange bilen, som har flatt gulv og dermed god plass for fire personer i hvert sitt separate sete. Taket er i mørkt glass, som dog kan gjøres gjennomsiktig med et tastetrykk når føreren føler for å slippe inn solen.

Høyteknologiske lys

Men altså til lysene: Hovedlysene bygger på en ny type LED-teknologi, kalt "matrix beam". Ved hjelp av en hel masse mikroreflektorer oppnår man et meget effektivt fjernlys som heller ikke skal være for intenst, eller virke blendende. Samme teknologi er benyttet på nærlysene, mens kjørelys i fiberteknologi rammer inn det hele.

Les også: LED-lys på vei nedover i modellrekkene

Når det gjelder baklysene tilpasses lysstyrken til dagslyset, for å oppnå maksimal synlighet. Men mer spesielt er tåkebaklyset: Det består av laserstråler, som ikke får noen effekt før det faktisk er tåke bak bilen - da oppstår et laser-projektert, rødt trekant-symbol i tåken rett bak bilen.

Førerplassen består av flere touch-skjermer med opplysninger om alt fra bilens tilstand til navigasjonsinfo og Facebook-oppdateringer.
Førerplassen består av flere touch-skjermer med opplysninger om alt fra bilens tilstand til navigasjonsinfo og Facebook-oppdateringer.

I tillegg går det også et "lysbånd" langs hele bilens sider - fra frontlykt til baklykt. Dette inneholder både markeringslys og sideblinklys, og ved kraftig oppbremsing skal det visstnok også "flomme" rødt bremselys fremover langs bilsiden fra baklysene, for å gjøre omgivelsene klar over hva som skjer!

Elektronisk overføring av "alt"

Interiøret ellers er preget av stoler i tynne plastikkskall for å gjøre den lille bilen så rommelig som mulig, samt en førerplass preget av flere touch-skjermer med masser av informasjon. Her får du alt fra navigasjonsinformasjon til oppdateringer fra Facebook mens du kjører, og det som ikke kan styres med touch på skjermene tar berøringssensitive kontroller på innsiden av selve rattet seg av.

Til tross for små utvendige mål blir plassen for de fire i bilen god, takket være stoler med tynne skall, flatt gulv og fleksible betjeningsorganer med elektronisk overføring.
Til tross for små utvendige mål blir plassen for de fire i bilen god, takket være stoler med tynne skall, flatt gulv og fleksible betjeningsorganer med elektronisk overføring.

Og alt forutsetter vi at kan prioriteres og stilles inn etter førerens behov.

Del med Facebook-vennene dine!

Alt skjer "by wire" på Audi A2 Concept: Giring, bremsing og styring.

Det gjør at bilens interiør og kontroller enklere kan tilpasses ønsket om god plass i bilen, og lettere justeres for å passe ulike førere. På den annen side er spesielt elektronisk overførte rattsignaler såvidt nytt og fremmedartet for den jevne bilkjøper ennå, at det i seg selv nok kan oppfattes som et signal om at denne A2-versjonen ligger noen år frem i tid.

Les også: "Gamle" A2 kan være et import-kupp