Audi A2: - Et av de beste bruktkjøpene du kan gjøre
Jan Eriks bilvalg: Dette er en av favorittene til Broom-Larssen.

Jan Erik ”Broom-Larssen” har hatt bil som hobby og yrke i en årrekke. Han har kjørt det aller meste på fire hjul, han er lidenskapelig, han er kunnskapsrik, han er engasjert – og han elsker biler.
Nå deler ”Broom-Larssen” sine beste bruktbiltips med deg!
Jan Eriks brukbiltips denne uken er:
Audi A2:
– Brukt Audi behøver ikke handle om verken stort, dyrt, nesten nytt eller stasjonsvogn.
Et av de beste bruktkjøpene du kan gjøre på Audi heter A2. Den kom på markedet for mer enn ti år siden, men har et design som ikke ligger tilbake for dagens småbiler. På teknologisiden er den fremdeles unik i sin konstruksjon med aluminiumskarosseri og et ekstremt lavt drivstofforbruk og dertil hørende lavt utslipp.
Audi markedsfører at «forspranget ligger i teknikken» og med A2 var forspranget unødig stort. Kundene var ikke mottakelig for denne bilens egenskaper da den kom. Det er vi nå, og bilen lever fremdeles i beste velgående på bruktmarkedet!

LES OGSÅ: Du kan gjøre et kupp på gul bruktbil
Audi A2 er svært enkel å håndtere. Du setter deg rett inn i bilen, og du har relativt god utsikt.
Noen synes det er ubehagelig med A-stolpen som hindrer litt sikt fram og ut til sidene. Denne stolpen er stor grunnet valg av lett aluminium i konstruksjonen. A2 ble levert både som fire- og femseter.
Baksetet kan deles og legges ned for større bagasjeplass. På topputgavene ble det også levert panorama-glasstak (igjen veldig tidlig ute!) og på lik linje med andre Audi-modeller kunne du spekke bilen med S-line pakker og sportsinteriør.
Hva må du betale?
En brukt Audi A2 får du for mellom 60.000 og 160 000 kroner. Den finnes med både diesel og bensinmotor . Selv om Audi A2 representerer noe av det mest driftssikre Audi noen gang har laget, vil jeg anbefale å lete opp en bil med lavest mulig kilometerstand og mest mulig utstyr.
LES OGSÅ: Pass på - det er lett å jukse med kilometerstanden

Hvilken utgave er best?
Velg fritt etter smak og behag, min favoritt er A2 1.4 TDI med fem seter. Har bilen klimaanlegg, S-line-pakke og lav kilometerstand, trekker det ytterligere opp!
Dieselen på 1,4 liter og 75 hk er sterk og god, men enda mer moro får du med 1,6 liters bensin på 110 hk, og gjerne med sportsunderstell og S-linepakke.
En fullspekket bil vil ligge på rundt 130.000–140.000 kroner. Det er ikke bare det rustfrie karosseriet som holder seg godt, det gjør bilens verdi også!
LES OGSÅ: Disse bilene ruster mest
Benny mener:

Jan Erik har helt rett i at A2 var forut for sin tid da de lanserte den for 12 år siden. Den har så lavt forbruk og så lavt CO2-utslipp at ikke engang en helt ny hybrid er like utslippsvennlig. Det er ganske sprøtt! Vi snakker da om 1,2-liters TDI-motor. CO2 utslippet her er bare på 81 g/km, mens for eksempel en helt ny Toyota Prius har 0,89 g/km!
Hjullagre foran, lekkasje fra vannpumpa og slitte bremser er vanlige feil. Bilene er fra den gang Audi slet litt med elektronikken, så en litt nøye sjekk av at alle elektriske funksjoner virker er også på sin plass. Husk også at karosseriet er av aluminium, og at eventuelle skader fort kan bli kompliserte og dermed dyre å utbedre. Det er faktisk ikke store bulken som skal til før disse betegnes som totalvrak ...
Skal vi gjette på at dette er en kommende klassiker om noen år? Jeg tror det! Finner du en fin en – så kjøp og ta godt vare på den.
Les mer om Audi A2 i vår bruktbilguide, her:
Har du synspunkter eller erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: